۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۴۷۱۷۵
کارشناس تغذیه مطرح کرد

برنامه غذايی متنوع و متعادل، توصیه کارشناسان تغذیه در ماه رمضان

کارشناس تغذیه گفت: ازجمله مواردی که در تغذیه ماه مبارک رمضان باید رعایت شود پیروی از برنامه غذايی متنوع و متعادل است.
برنامه غذايی متنوع و متعادل، توصیه کارشناسان تغذیه در ماه رمضان
فرشته علایی کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ازجمله مواردی که در تغذیه ماه مبارک رمضان باید رعایت شود پیروی از برنامه غذايی متنوع و متعادل است.

وی با اشاره به اینکه برنامه غذایی متنوع و متعادل بدین معنا است که انواع مختلفی از مواد غذايی به تناسب با يکديگر ترکیب شود، افزود: همچنین توصیه می‌شود فرد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان به مقدار کافی از مواد مورد نياز برای حفظ سلامت بدن استفاده کند.

کارشناس تغذیه ادامه داد: رعايت ميانه روی با محدود نمودن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زياد و تركيبات افزودنی، اصل بسیار مهمی است که باید به صورت ویژه مورد عنایت روزه‌داران قرار گیرد.

علایی عنوان کرد: گروه‌های غذایی براساس محتوی تشکیل دهنده آن‌ها شامل پروتئین، ویتامين و مواد معدنی به ۶ گروه اصل تقسيم بندی می‌شوند، و افراد روزه‌دار باید در سبد تغذیه‌ای خود به تناسب از آن‌ها استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: فرد روزه‌دار باید برای برطرف نمودن نيازهای بدن خود از آب، املاح، ويتامين‌ها، مواد معدنی، پروتئين‌ها و... استفاده کند.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: انرژی مورد نياز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذايی سحر، افطار و شام تامین می‌شود بنابراین توجه به این سه وعده غذایی بسیار مهم است.

علایی با اشاره به اینکه گروه اول از 6 گروه غذایی ذکر شده در بالا، نان و غلات است، این گروه شامل نان‌ها، برنج، انواع ماكارونی، رشته‌ها، غلات صبحانه، بلغور گندم و بلغور جو است، توصيه کرد: افراد روزه‌دار حداقل نيمی از نان و غلات مصرفی روزانه خود را از سبوس‌ها تامین کنند.

وی دومین مورد از 6 گروه غذایی اصلی و جايگزين آن‌ها را سبزی‌ها عنوان کرد و گفت: این گروه شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن و ساير سبزی‌های برگی، انواع کلم، هويج، بادمجان، نخود سبز، لوبيا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خيار، گوجه فرنگی، پياز و... هستند.

کارشناس تغذیه خاطرنشان كرد: گروه سوم میوه ها هستند که شامل انواع میوه‌های فصل، انواع آب ميوه طبيعی و بدون شکر افزوده، کمپوت ميوه‌ها و ميوه‌های خشک است.

علایی تاکید کرد: مصرف مقادير كافی از غذاهای گروه سبزی‌ها و ميوه‌ها در ايام روزه داری با تامين ويتامين‌ها به خصوص ويتامين C و پيش ساز ويتامين A به تقويت سيستم ايمنی بدن برای مقابله با بيماری كوويد۱۹ كمک می‌كنند.

وی اضافه کرد: گروه چهارم مواد لبنی هستند، این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ و... می‌شود و باعث تامین كلسيم، فسفر و بخشی از پروتئين، ويتامين‌های گروه B به خصوص ويتامينB2 و B12 می‌شوند.

کارشناس تغذیه گفت: لبنیات به تقويت سيستم ايمنی بدن كمک کرده لذا توصيه می‌شود كه مواد لبنی آن هم از نوع كم چرب حتما در ليست غذاهای مصرفی در ماه مبارک رمضان قرار گيرد.

علایی گروه گوشت و تخم مرغ را منبع تامین پروتئین حیوانی و گروه پنجم تغذیه‌ای دانست و تاکيد کرد: گروه ششم نیز گروه حبوبات و مغز دانه‌ها شامل نخود، انواع لوبيا، عدس، باقلا، لپه، ماش و... و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمينی، بادام هندی و... هستند که حتما در ايام روزه داری ماه مبارک رمضان باید استفاده شوند.

وی یادآور شد: با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام شیوع کرونا و لزوم تغذیه صحیح، روزه داران باید مصرف منابع کافی پروتئين اعم از پروتئين‌ها حيوانی و گياهی را مد نظر قرار دهند، اين مواد غذايی عملکرد طبيعی سيستم ايمنی بدن برای پيشگيری از بيماری کوويد ۱۹ را تقويت می‌كنند.

کارشناس تغذیه بیان داشت:  لازم به ذکر است حبوبات منبع سرشار از پروتئین است، این مواد زمانی که همراه با غلات مصرف شوند می‌توانند يک منبع پروتئينی بسیار خوب برای بدن و جايگزينی مناسب برای گوشت، مرغ و ماهی باشند.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاريخ:

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۳۲:۳۱

11 Apr 2021