۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۴۷۱۶۲
متخصص عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری:

بیش از ۵۰ درصد افراد بستری در بیمارستان‌ها سنین ۳۰ تا ۴۵ سال است/ احتیاط تنها توصیه به افراد مبتلا شده‌ و مبتلا نشده

خسروی گفت: تغییراتی که ویروس در خود داده سبب شده سن گرفتاری کاهش یابد، و علی رغم آنکه قبلا سنین بالای ۵۵ تا ۶۰ سال بستری می‌شدند، الان بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد بستری در بیمارستان‌ها سنین ۳۰ تا ۴۵ سال هستند.
بیش از ۵۰ درصد افراد بستری در بیمارستان‌ها سنین ۳۰ تا ۴۵ سال است/ احتیاط تنها توصیه به افراد مبتلا شده‌ و مبتلا نشده
ناصر خسروی متخصص عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تقریبا ۱۴ ماه پیش بود که صحبت کرونا در ایران شد و طی این مدت حرف و نقل‌های بسیاری در مورد آن شده است.

وی با بیان اینکه کرونا تغییرات بسیاری داشته و مسائلی که مردم باید رعایت کنند نیز  دستخوش تغییراتی شده است ادامه داد: ماهیت این ویروس در جهت بقای بیشتر خودش دائما درحال تغییر است و فامیل‌هایی که از این ویروس شنیده می‌شود همه در جهت افزایش پایایی ویروس است.

خسروی یادآور شد: کرونا هر روز به‌عنوان یک مهمان جدید برای سیستم ایمنی بدن انگاشته می‌شود و تابلوهای مختلفی از بیماری را نمایش می‌دهد.

این متخصص عفونی و گرمسیری اضافه کرد: با تغییر ویروس دامنه تظاهرات بالینی مثل بقیه ویژگی‌های آن فرق کرده است، علائم تنفسی و سرفه خشک علائم بیماری در ابتدای شیوع ویروس بود، اما الان تابلوهای متفاوتی از بیماری دیده می‌شود، جالب است بدانید چند روز گذشته بیماری در مطب تجویز شد که با علائم گردن درد مراجعه و بعد از انجام سیتی اسکن ریه مشخص شد که به کرونا مبتلا شده‌ است.

خسروی بیان داشت: سرعت و شدت انتشار بیماری در نوع انگلیسی آن اهمیت بالایی دارد، افرادی که مراجعه می‌کنند یا در ایام عید دید و بازدید داشتند، یا مهمانی، جشن تولد و با وجود اینکه جمعی خودمانی بوده اما اکثر افراد حاضر در برنامه همه مبتلا شده‌اند، بنابراین فراموش نکنیم که قدرت انتقال این ویروس بسیار بالا است.

وی افزود: بیماران در دو فاز، یکی فاز ویروسی بیماری و دیگری فاز التهابی که بیمار دچار درگیری ریه شده است ویزیت می‌شوند، در کرونای انگلیسی جدا کردن این دو فاز از یکدیگر دشوار شده است.

این متخصص عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه همین سرعت بالای پیشرفت بیماری فرصت درمان را از ما می‌گیرد، خاطرنشان کرد: روز به روز اطلاعات ما در برخورد با بیماری افزایش می‌یابد اما روند بیماری مسئله را سخت کرده و افزایش تعداد افراد بستری هم به همین دلیل است.

وی گفت: تا اواخر اسفند فقط ۱۴ یا ۱۵ بیمار در بیمارستان بستری داشتیم اما متأسفانه امروز دو بخش اختصاص یافته برای کرونا کاملا پر شده و بخشی که برای این بیماران اضافه شده نیز درحال تکمیل است این درحالی است که بیماران بدحال و بستری در آی سی یو هم افزایش یافته و هر دو آی سی یو بیمارستان هاجر مملو از مریض بدحال است.

خسروی بیان داشت: تغییراتی که ویروس در خود داده سبب شده سن گرفتاری کاهش یابد، و علی رغم آنکه قبلا سنین بالای ۵۵ تا ۶۰ سال بستری می‌شدند اما الان بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد بستری در بیمارستان‌ها سنین ۳۰ تا ۴۵ سال هستند.

این متخصص عفونی و گرمسیری با بیان اینکه دوره نهفتگی کرونا از سه تا ۱۵ روز است اما الان این دوره نهفتگی به سه تا پنج روز کاهش یافته است تاکید کرد: از نظر علمی با توجه به تغییر ویروس، ویروس می‌تواند برای سیستم ایمنی که قبلا مبتلا شده‌ است بیماری جدید تلقی شود و ایمنی قبلی ویروس را پوشش ندهد، اما اگر ویروس تغییر نکرده باشد سطح ایمنی فرد می‌تواند ۶ ماه تا یک سال فرد را محافظت کند، اما فعلا رفتار ناشناخته ویروس ما را ملزم به کنار گذاشتن همه قوانین موجود می‌کند، احتیاط تنها توصیه به افرادی است که مبتلا شده‌اند یا گرفتار نشده‌اند.

وی با اشاره به تزریق واکسن ادامه داد: واکسن به‌عنوان یک راه پیشگیری فعال راه خوبی است برای مقابله با کرونا، اما کسانی هم که واکسینه شده‌اند نیز باید رعایت کنند، چون واکسیناسیون در دنیا با این دید انجام می‌شود که حلقه انتقال را کم کند و اپیدمی جمع شود اما اینکه فرد از ابتلا مصون شود نیست و واکسن فقط می‌تواند از مرگ و میر بیماری بکاهد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۵۲:۴۸

10 Apr 2021