۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۴۷۰۳۷
آغاز سالی پرشور و نشاط با حضور در طبیعت در شنبه اول سال

شنبه‌گردش، از دفعِ نحسی شنبه اول سال تا طبیعت‌گردی چهارمحالی‌ها

مردم چهارمحال و بختیاری از دیرباز در اولین شنبه سال با رفتن به دل طبیعت، این روز را گرامی داشته و ضمن استفاده از هوای مطبوع، با طبیعت دوستی سالانه برقرار می‌کنند.
شنبه‌گردش، از دفعِ نحسی شنبه اول سال تا طبیعت‌گردی چهارمحالی‌ها
به گزارش جهانبین نیوز؛ مردم چهارمحال و بختیاری از دیرباز در اولین شنبه سال با رفتن به دل طبیعت، این روز را گرامی داشته و ضمن استفاده از هوای مطبوع، با طبیعت دوستی سالانه برقرار می‌کنند.
 
برخی از خانواده‌های این دیار پس از حضور در طبیعت و برپایی چادر اقدام به طبخ آش مُچه و آش شِنگ که خود از گیاهان طبیعی بوده و خاصیت دارویی دارند، می‌کنند.


 
درواقع می‌توان سنت شنبه‌گردش را نوع کوچکی از سیزده‌بدر دانست که در گذر زمان در بین خانواده‌ها کم‌رنگ‌تر شده و گرد فراموشی بر آن نشسته است و شاید علت آن فراگیرتر بودن و گستردگی بیشتر سیزده‌بدر باشد، اما هنوز تعدادی از خانواده‌ها آن را حفظ کرده و به آن پایبند هستند.
 
بنابر اعلام کارشناسان این سفر یک‌روزه چهارمحالی‌ها به دل طبیعت به حدود یکصد سال پیش باز می‌گردد و جشنی پهلوانی و روزآزمایی بین پهلوانان بوده است كه نمونه‌های آن اكنون در برخی از روستاهای خراسان یا افغانستان نیز وجود دارد.


برخی از مردم این استان علت خروج از منزل و رفتن به دامان طبیعت در این روز را دفع نحسی و بدیُمنی شنبه اول سال می‌دانند و در روز شنبه‌گردش دید و بازدیدی انجام نمی‌دهند.
 
در حقیقت می‌توان گفت شنبه‌گردش بهانه‌ای برای استفاده از آب و هوای بهاری و نفس کشیدن در دامان امن طبیعت است، این درحالی است که در این روز به غیر از طبیعت دلنشین استان، مکان‌های دیگری اعم از منطقه گردشگری بهشت آباد اردل، شیدا، پل زمانخان، چشمه برم لردگان، دیمه کوهرنگ، پیرغار فارسان، تالاب چغاخور بروجن، گرداب بن و اماکن زیارتی و تفریحی دیگر میزبان بسیاری از خانواده‌ها است.



(تصاویر مربوط به سال‌های قبل از کرونا است)

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۲۵:۱۵

27 Mar 2021