۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۴۶۸۳۸
همزمان با شناسایی اولین بیمار کرونایی در سال گذشته

پای کرونای انگلیسی هم به چهارمحال و بختیاری رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از شناسایی و ثبت سه مورد کرونای جهش‌یافته انگلیسی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.
پای کرونای انگلیسی هم به چهارمحال و بختیاری رسید
به گزارش جهانبین نیوز؛ مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: سال گذشته تقریباً همین روزها بود که اولین مورد ابتلا به کرونا در این استان شناسایی شد.

وی گفت: متأسفانه در سالروز شناسایی اولین مورد ویروس کرونای ووهان در چهارمحال و بختیاری، روز گذشته اولین مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی و امروز نیز دو مورد دیگر از مبتلایان به این نوع ویروس در این استان شناسایی شدند.

شیرانی افزود: هر سه مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در چهارمحال و بختیاری به‌صورت عمودی به این بیمار مبتلا شدند، این یعنی بیماری وارد استان شده است، خطر واقعی زمانی است که بیماری وارد چرخش افقی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: دو مورد از مبتلایان به کرونای جهش‌یافته انگلیسی از خوزستان وارد این استان شدند و یک مورد نیز از مرز عراق وارد کشور شده و به‌محض تشخیص ابتلای وی به کرونا چون از اهالی چهارمحال و بختیاری بوده به این استان فرستاده شده است.

وی با اشاره به اینکه موارد مبتلا به کرونای انگلیسی در محیطی کاملاً ایزوله نگه‌داری می‌شوند، عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری به دلیل هم‌جواری با استان خوزستان به لحاظ ابتلا به کرونای انگلیسی آسیب‌پذیری بالایی دارد.

شیرانی با بیان اینکه شهرستان سامان که در وضعیت آبی قرار داشت، این هفته تغییر رنگ داد و زرد شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا بیش از 71 هزار نمونه‌گیری در استان انجام گرفته است و متأسفانه 771 نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: بیشترین شیوع بیماری کرونا در بین سنین 16 تا 45 سال دیده می‌شود اما مرگ و میر در این گروه کمتر بود، ازآنجایی‌که کرونای انگلیسی قدرت سرایت ( 80 درصد بیشتر) و قدرت مرگ و میر بالاتری (30 درصد بیشتر ) نسبت به نمونه قبلی دارد بیم درگیری جوانان در رنج سنی 16 تا 40 سال بیشتر می‌شود.

وی تأکید کرد: نکته مهم و فاجعه‌بار در استان‌هایی همچون چهارمحال و بختیاری این است که نیروی جوان در بازار کار خارج از استان زیاد دارد که البته پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند که در صورت شیوع کرونا انگلیسی باعث افزایش آمار می‌شود.

شیرانی با تأکید بر اینکه در یک شرایط استثنایی قرار گرفته‌ایم، بیان کرد: بیماری سه ماه است که در شیب نزولی قرار گرفته است اما ماهیت بیماری‌های ویروسی بدین شکل است که بعد از یک دوره رکود به یکباره شیب صعودی پیدا می‌کند، همچنین به نظر می‌رسد مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شده‌اند و همچون سابق رعایت دستورالعمل‌ها را نمی‌کنند، مضاف بر اینکه استان هم‌جوار ما نیز به‌شدت درگیر کرونای جهش‌یافته انگلیسی شده است لذا اگر بخواهیم در این خصوص مسامحه به خرج دهیم تا چند ماه آینده گرفتار بیماری با شدت بیشتر خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: در حال نقش مهم را مردم دارند، این مردم هستند که باید از خود مراقبت کنند که درگیر بیماری نشوند و دیگران را نیز گرفتار نکنند.

وی به موضوع ترددهای بین استانی اشاره و اظهار داشت: علی‌رغم آنکه منتظر ورود کرونای انگلیسی از طریق هوایی به استان بودیم اما این بیماری از مرزهای زمینی و از سمت خوزستان وارد این استان شد، در روزهای آینده بسیار مهم است که تجمعات کنترل شود.

شیرانی افزود: متأسفانه در یک تجمع که در زندان لردگان برای خوش آمد گویی به یک زندانی جدیدالورود صورت گرفته بود تعدادی به کرونا مبتلا شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در شرایط فعلی باید از دو ماسک استفاده شود که ماسک زیرین باید سه لایه و ماسک روی باید حتماً پارچه‌ای باشد.

وی از کسبه و بازاریان خواست بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، حتماً از دو ماسک استفاده کنند و اجازه تجمع در محل کسب خود را ندهند.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۵۶:۲۸

28 Feb 2021