۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۶۷۹۳
مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری؛

بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه تخریب شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری گفت: بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه از توابع شهرستان بروجن تخریب شد.
بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه تخریب شد
آیت‌الله آزادگان مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بر اساس مشاهدات میدانی، به نظر می‌رسد تعریض گذر در بخش شمال غربی بنا و ایجاد میدانچه در هنگام تعریض خیابان و اجرای زیرسازی و آسفالت همراه با غلتک زنی بوده است.

وی افزود: تمامی طاق‌ها در اثر نفوذ رطوبت نزولی و جرزها و ستون‌های آجری در اثر رطوبت‌های صعودی دچار آسیب شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بخش‌هایی از آجرکاری مرمت‌های انجام شده در ستون‌های آجری، از ستون‌های آجری جدا شده و طاق جنوب غربی و بخش‌هایی از تویزه‌های اطراف آن  فروریخته است.

آزادگان یادآور شد: طاق (کونو سازی) فوقانی در بخش فروریخته، دچار آسیب شده اما هنوز فرونریخته است.
وی اضافه کرد: نخاله‌ها و آجرهای بخش فروریخته، بیشتر سالم هستند که نشان‌گر خیس بودن ملات بین آن‌ها است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری گفت: کنج جرزها در بخش شمالی مسجد دارای ترک‌های عمودی بوده و شرفی‌های لب بام در بخش شمالی و شمال غربی با لبه جرزها فاصله گرفته و زیر لبه شرفی‌ها ترک در ملات‌ها مشاهده شد.

آزادگان تأکید کرد: ایزولاسیون بام دارای گسیختگی‌های فراوان و پارگی‌های زیاد بوده و در بخش شمالی بنا ناودان بر روی درپوش کانال ناکش قرار دارد.

وی افزود: میزان رطوبت در بنا بسیار زیاد و بوی نم و نا، کل فضای شبستان قدیمی را فراگرفته است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با احداث بخش نوساز مسجد، بخش قدیمی و اصلی بنا مهجور مانده و به‌طور مشخص در حداقل چهار سال گذشته هیچ‌گونه فعالیت مذهبی ازجمله برگزاری نماز جماعت در این بخش از بنا انجام نگرفته است.

آزادگان یادآور شد: اثرات رطوبت‌های صعودی در بناهای اطراف این اثر تاریخی مشاهده شد.

وی اضافه کرد: پس از معاینه قسمتی از کانال ناکش، مشاهده شد جوی آبی از زیر ساختمان مسجد جاری بوده که به کانال فاضلاب شهری متصل شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری در خصوص آسیب‌شناسی بنای تاریخی مسجد جامع نقنه گفت: بنا بر مشاهدات میدانی و تحقیقات محلی، زیرسازی گذر در بخش شمالی و شمال غربی این بنای تاریخی با غلتک باعث لرزش در سازه بنا شده و با نظر به اینکه در زمان‌های گذشته زمین‌های اطراف به‌نوعی همچون زه‌کش عمل می‌کرده، این غلتک زنی سبب فشرده شدن لایه‌ها و تغییر مسیر جریان آب‌های زیرزمینی شده و بالا آمدن رطوبت در کالبد بنا در اثر غلتک زنی احتمال دارد.

آزادگان تأکید کرد: همچنین لرزش‌های ایجاد شده در سازه اثر باعث گسیختگی‌ها و ترک‌های فراوان شده است.
وی افزود: ایزولاسیون مشکل‌دار بنا باعث نفوذ رطوبت‌های نزولی فراوان در طاق‌ها، تویزه‌ها و جرزها شده و این نفوذ رطوبت سبب ضعف شدید ملات‌ها شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال‌های گذشته، جرزهای آجری مرمت شده اما بخش‌های مرمتی الحاقی با سازه اثر درگیر نبوده و به‌صورت همگن و یکپارچه با سازه عمل نکرده و از سازه جدا شده‌اند.

آزادگان در خصوص راهکارهای اضطراری مربوط به بنای تاریخی مسجد جامع نقنه یادآور شد: انجام شمع بندی اضطراری در سریع‌ترین زمان ممکن و جلوگیری از تخریب بخش‌های دیگر بنا به دست استادکار مجرب و مشرف‌به قوانین ایستایی سازه‌های تاریخی، انجام ایزولاسیون اضطراری و جلوگیری از نفوذ رطوبت مضاعف در بنا و انجام پیگیری‌های حقوقی مرتبط با لرزش‌های ناشی از غلتک مجریان خیابان‌کشی و گرفتن خسارت‌های وارد شده، در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسجد جامع نقنه شهرستان بروجن 10 مهرماه 1380 به شماره 4185 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۳۱:۰۳

22 Feb 2021