۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۶۷۴۹
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

انرژی‌های پاک جایگزینِ سرنوشتِ سیاه و زغالیِ ریه‌های زمین/ آبگرمکن‌های خورشیدی تجویز کارشناسان برای حفظ جنگل‌ها

درختان نعمت‌های ارزشمندی هستند که خداوند در اختیار بندگانش قرار داده است، اما روستاییان حاشیه جنگل‌ها به سبب نیازی که به چوب برای تامین سوخت خود دارند اقدام به قطع آن‌ها می‌کنند که این مشکل با استفاده از انرژی‌های پاک و نصب آبگرمکن‌های خورشیدی قابل رفع است.
انرژی‌های پاک جایگزینِ سرنوشتِ سیاه و زغالیِ ریه‌های زمین/ آبگرمکن‌های خورشیدی تجویز کارشناسان برای حفظ جنگل‌ها
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری دارای  ۳۱۱ هزار هکتار جنگلی است، بلوط ایرانی، بنه، زبان گنجشک، انواع بادام‌های کوهی، شن و درخت سرو کوهی از درختان غالب جنگل‌های استان در رویشگاه‌های جنگلی شهرستان‌های لردگان، اردل، کوهرنگ، کیار و قسمتی از بروجن هستند.

۵۱ درصد جنگل‌ها با مساحت ۱۵۱ هزار هکتار در شهرستان لردگان واقع شده است، اردل، بازفت و کوهرنگ بعد از لردگان  بیشترین سطح جنگل‌های استان را به خود اختصاص داده است.

در حاشیه این جنگل‌ها روستاهای کوچکی قرار گرفته است که به سبب سخت‌گذر بودن چندین ماه از سال راه ارتباطی کل استان با برخی از آن‌ها قطع است و دسترسی به آن‌ها مقدور نیست.

به همین دلیل مردمان این روستاها برای تامین انرژی گرمایشی منازل، پخت ‌غذا و گرم کردن آب و استحمام مجبور به قطع درختان و استفاده از چوب آن به‌عنوان سوخت می‌شوند.

در سال ۹۱ در یکی از روستاهای جنگلی لردگان(آبلاران ساطع) پنج آبگرم کن خورشیدی نصب شد که با استقبال اهالی روستا مواجه شد اما هنوز اکثر روستاها از این نعمت محروم هستند و مشکلات مالی سبب شده تا سرعت کار کمی پایین آمده و در برخی برهه‌ها متوقف شود.

با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی مشکل تامین آب گرم روستانشینان رفع شده است

حسین یکی از روستانشینان لردگانی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:  ما برای تامین آب گرم مورد نیازمان خودمان اقدام به ساخت آبگرمکن دستی برای تامین آب گرم مورد نیازمان کرده بودیم.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری چوب و قطع درختان خطراتی را برای ما به همراه داشت افزود: خودم و خانواده‌ام بارها در این راه آسیب جدی دیدم اما چاره‌ای نبود باید برای جمع‌آوری چوب به جنگل میرفتیم.

این روستانشین ادامه داد: نصب آبگرمکن خورشیدی نیاز ما به جمع‌آوری چوب و سختی‌های آن را رفع کرده است و آب گرم به راحتی در اختیارمان قرار می‌گیرد.



نیازمان به چوب برای سوخت، ما را به جنگل می‌کشاند

حسنی یکی دیگر از حاشیه‌نشینان جنگل در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: همه ما از اهمیت جنگل‌ها و لزوم حفظ و نگهداری آن‌ها مطلع هستیم.

وی افزود: روستاییان برای ادامه زندگیشان به‌شدت به جنگل وابسته هستند اما اگر برای تامین سوخت مردم اقدامی شود دیگر شاهد قطع درختان و آسیب به جنگل‌ها نخواهیم بود.

حسنی خاطرنشان کرد: مسئولان برای برخی از روستاییان آبگرمکن خورشیدی نصب کرده‌اند و دیگر نیازی ندارند که برای تهیه چوب درختان را قطع کنند.

وی ادامه داد: اگر برای همه آبگرمکن نصب شود مردم کم‌تراز چوب درختان استفاده کرده و دیگر درختی قطع نخواهد شد.

درختان استحکام‌بخش پایه‌های زندگی انسانی هستند

رضازاده کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: این درخت‌‌ها هستند که می‌توانند پایه‌های زندگی انسانی را استحکام بخشند.

وی با بیان اینکه اهمیت درخت بر همگان روشن است افزود: همه می‌‌دانند این درخت است که می‌تواند ما را به آینده امیدوار سازد.

رضازاده یادآور شد: کارشناسان همگی به اتفاق بر این عقیده هستند که اگر می‌خواهیم آینده خوبی را برای خودمان و فرزندانمان رقم بزنیم باید محیط زیست و طبیعت را همانطور که خدا در اختیار ما قرار داده حفظ کنیم، از آن بهره ببریم و به آیندگان انتقال دهیم.

وی بیان داشت: همه باید به فرزندانمان بیاموزیم که درخت تا چه حد می‌تواند در زندگی ما انسان‌ها موثر باشد.

این کارشناس ادامه داد: استفاده از انرژی‌های جایگزین به‌ویژه انرژی‌های پاک می‌تواند راهکار مناسبی برای حفظ درختان جنگلی باشد.

رضازاده ادامه داد: خود روستایی‌ها هم تمایل به نصب این آبگرمکن‌ها دارند و اگر هزینه لازم برای خریداری آن تامین شود می‌توان امیدوار بود که درختان کم‌تر در معرض نابودی قرار گیرند.


در روستاهای جنگل‌نشین تا شعاع چندصد متری گیاهان جنگلی بسیار تنک هستند
 
محمدرضا محمدی سرپرست اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: یکی از علل اصلی قطع درختان خصوصا در حاشیه روستاهای جنگل‌نشین استفاده از چوب این درختچه‌ها و درختان برای مصارف سوخت است.

وی با بیان اینکه این مصارف شامل گرم کردن منازل و آب، غذا پختن و... است تصریح کرد: در روستاهای جنگل‌نشین تا شعاع چندصد متری گیاهان جنگلی بسیار تنک است یا اصلا وجود ندارد و علت آن این است که در سنوات گذشته با مصرف بسیار زیاد چوب درختان جنگلی توسط روستاییان مواجه بودیم.

جلوگیری از قطع درختان جنگلی باید منوط بر جایگزینی سوخت برای روستاییان باشد

محمدی ادامه داد: یکی از علل حوادث غیرمترقبه هم قطع این درختان است و شاهد عینی آن سیل چند سال گذشته در شهرستان لردگان است، در برخی از روستاهای این شهرستان حاشیه این روستاها تقریبا خالی از درخت شده است.

سرپرست اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برای پیشگیری از این حوادث طبیعی باید جایگزینی را برای استفاده بهینه از منابع سوخت داشته باشیم و این بدان معناست که اگر به اهالی گفته می‌شود که چوب‌های جنگلی استفاده نکنند باید جایگزینی برای تامین نیازشان معرفی شود.



مسیر صعب‌العبور روستاها استفاده از سوخت‌های فسیلی را دشوار می‌کند

وی با بیان اینکه انرژی‌های پاک و نو متفاوت هستند ادامه داد: ما در زمان‌ها و برهه‌های متفاوت انرژی‌های مختلفی را باتوجه به موقعیت روستا، به آن‌ها معرفی کرده‌ایم، برخی از روستاها به سبب موقعیت صعب‌العبوری که دارند و نبود جاده‌های دسترسی شرایط متفاوتی را ایجاد کرده‌اند.

محمدی گفت: همین سخت‌گذری سبب شده که استفاده از سوخت‌های جایگزین دشوار شود، برای این روستاها استفاده از نفت سفید می‌تواند جایگزین خوبی باشد، این درصورتی است که نفت سفید به موقع در دسترس مردم قرار گیرد.

وی استفاده از گاز طبیعی را یکی دیگر از موارد مناسب برای جایگزینی و جلوگیری از قطع درختان جنگلی عنوان کرد و ادامه داد: علی رغم اینکه اداره گاز در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام داده است اما برای روستاهای هدف به سبب مشکلات ذکر شده هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

آبگرمکن‌های خورشیدی، گزینه‌‌ای مناسب برای جلوگیری از قطع درختان

سرپرست اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ما درنظر داریم استفاده از سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم یادآور شد: اینجا است که بحث استفاده از انرژی‌های نو و پاک مطرح می‌شود و انرژی خورشیدی یکی از این انرژی‌ها است.

وی تاکید کرد: در بررسی صورت گرفته مشخص شد استفاده از چوب درختان بیشتر برای گرم کردن آب و به‌ویژه برای استحمام صورت گرفته است، بنابراین آبگرمکن‌های خورشیدی می‌توانند گزینه‌ مناسبی برای جلوگیری از قطع درختان باشند، بنابراین این اقدام انجام شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

هزینه بالا و مشکلات مالی نصب آبگرمکن‌های خورشیدی را متوقف کرده است

محمدی هزینه بالای آبگرمکن‌های خورشیدی را مهم‌ترین مشکل در تهیه آن عنوان و اضافه کرد: تجهیز روستای هدف به لوله‌کشی آب مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم و باید رفع شود.

وی یادآور شد: همه آبگرمکن‌هایی که در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته به‌صورت رایگان و بلاعوض است اما خصوصا امسال وضعیت مالی مناسبی نداشته و با وجود مشکلات مالی به‌وجود آمده نتوانستیم اقدامی در این زمینه صورت دهیم.

به گزارش جهانبین نیوز منابع طبیعی و خصوصا جنگل‌ها نعمت‌های خدادادی هستند که همه ما در حفظ و نگهداری آن‌ها مسئول هستیم، بنابراین امید است مسئولان امر با توجه ویژه به رفع نیاز روستاییان حاشیه جنگل‌ها اقدام به تامین هزینه خرید آبگرمکن‌های خورشیدی کرده و راه را برای حفظ هرچه بیشتر و بهتر جنگل‌ها هموار سازند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۲۱:۵۷

18 Feb 2021