۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۶۴۴۶
کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی مطرح کرد

افتادگی شانه، سابیدگی گردن و کمبود اکسیژن، سه عارضه شایع در استان‌های سردسیر

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی با اشاره به شرایط آب و هوایی سرد در برخی استان‌های کشور افتادگی شانه، سابیدگی گردن و کمبود اکسیژن را سه عارضه شایع در این استان‌ها عنوان کرد.
افتادگی شانه، سابیدگی گردن و کمبود اکسیژن، سه عارضه شایع در استان‌های سردسیر
محمد قربانی کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: ضعف عضلات بین کتف و پشت گردن و فشاری که روی عضله C6 و C7 گردن ایجاد می‌شود باعث درد در ستون فقرات خواهد شد.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی با اشاره به اینکه در دردهای ستون فقرات اغلب نیازی به جراحی نیست گفت: تا زمانی باید به سمت درمان‌هایی همچون عمل جراحی برای بخش‌های مختلف ستون فقرات برویم که آسیب‌دیدگی شدید براثر تصادف یا ضربات سنگین ایجاد شده باشد، اما برای ضعف، کوتاهی و... یک عضله توصیه می‌شود این عوارض با انجام حرکات ورزشی مناسب درمان شود.

وی افزود: همیشه گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است اما متأسفانه مردم زمانی به سراغ متخصصان حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی می‌روند که دیگر دیر شده است.

عدم تحرک کافی در بین مردم، آسیب اصلی این روزها

قربانی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که با آن مواجه هستیم عدم تحرک مناسب در بین مردم است، زمان فعالیت بسیاری از مردم کاهش یافته مخصوصاً در چند ماهی که از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد، این بیماری و قرنطینه‌های اجباری استفاده از گوشی موبایل را نیز بیشتر کرده است، همین عامل اصلی برای آسیب به مهره‌های گردن است.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی با بیان اینکه ستون فقرات در انسان شامل هفت مهره گردن،  12 مهره پشتی، پنج مهره کمری و پنج مهره دنبالچه و خواجی می‌شود، عنوان کرد: اکثر عارضه‌ها و آسیب‌هایی که برای ستون فقرات اتفاق می‌افتد در مهره‌های گردن است، همچنین کمر بخش مهم دیگری است که همواره در معرض خطر قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پایین تنه انسان همچون ریشه‌های درختان است که اغلب دیده نمی‌شود، در ناحیه لگن به پایین بیشترین هورمون‌های انسانی وجود دارد و باید این قسمت از بدن نیز مهم دانسته شود.

عارضه سر به جلو، مهم‌ترین آسیب در ستون فقرات

قربانی درخصوص قشر پشت‌میزنشین که زمان بسیار زیادی را پشت میز می‌نشینند و تحرک کمی دارند، گفت: کارمندان به فراخور شغلشان مجبور به یکجانشینی هستند که دچار آسیب‌هایی در ستون فقرات می‌شوند.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی یادآور شد: اگر بخواهیم آسیب‌ها را در ساختار بدنی اولویت‌بندی کنیم، مهم‌ترین آسیبی که در گروه‌های مختلف سنی بسیار شایع است عارضه Forward head posture یا سر به جلو است، این عارضه در جامعه نمود بسیار زیادی دارد که با شیوع کرونا تشدید شده است.

وی اظهار داشت: عارضه سر به جلو به دلایل مختلف بوجود می‌آید که ازجمله آن استفاده ناصحیح از گوشی، کامپیوتر و... است، در این حالت که سطح تجهیزات از ارگونومی بدن پایین‌تر بوده، فرد برای استفاده از تجهیزات الکترونیکی مجبور است سر خود را به سمت جلو خم کند.



استان‌های با آب و هوای سرد، از افتادگی شانه و سابیدگی گردن رنج می‌برند

قربانی ادامه داد: یکی دیگر از علل ایجاد عارضه سر به جلو ضعیف بودن چشم افراد استفاده کننده است که با استفاده از گوشی موبایل و کامپیوتر شدیدتر هم شده، فرد برای استفاده از این تجهیزات مجبور می‌شود سر خود را به جلو خم کند، این وضعیت بعد از مدتی باعث لوردوز گردنی که عامل اصلی عارضه سر به جلو است خواهد شد، بعد از این به‌مرور دردها شروع شده و گزگز شدن و بی‌حسی دست‌ها نیز رخ می‌دهد.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی عامل بعدی آسیب‌زننده به ستون فقرات فرد را افتادگی شانه دانست و عنوان کرد:  این عارضه به‌ویژه در استان‌هایی که مجبور هستند پوشش لباس بیشتری داشته باشند مشهودتر است، افراد در این استان‌ها به‌صورت طبیعی برای در امان ماندن از سرما مجبور هستند بدن خود را به سمت داخل جمع کنند.

وی خاطرنشان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل آب و هوای سرد حاکم در این استان مردم مجبور هستند بدن خود را به سمت داخل جمع کنند که منجر به افتادگی شانه می‌شود و تبعاتی همچون سابیدگی مهره و آرتروز گردن به دنبال دارد.

کمبود اکسیژن، دلیل عمده عصبانیت در افراد است

قربانی اضافه کرد: اکثراً کارهایی که یک فرد در طول روز انجام می‌دهد معطوف به جلو است برای مثال استفاده از سیستم‌های کامپیوتری، خیاطی و... از همین رو است که در بسیاری از مردم شاهد ضعف عضلات خلفی و قوی شدن عضلات سینه‌ای هستیم.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی یادآور شد: زمانی که عضلات خلفی ضعیف‌تر و عضلات سینه‌ای قوی‌تر می‌شوند به‌تبع آن فرد دچار تنگی نفس می‌شود، این در حالی است که اکثر مردم به‌ویژه در دوران کرونا به دلیل استفاده از ماسک ظرفیت اکسیژن بسیار کمتری دارند، یکی از علل عصبانیت‌های شدید در استان‌های با آب و هوای سرد، ضعف عضلات و کمبود اکسیژن است.

وی تصریح کرد: بخش مهم دیگر در قسمتی است که بالا تنه و پایین تنه به یکدیگر متصل می‌شود، اگر دقت کافی در خصوص عضلات این قسمت یا همان عضلات شکم نداشته باشیم دچار عوارضی همچون  ضعف عضلات پهلو، شکم و نزدیک ستون فقرات می‌شویم و فرد دچار اضافه وزن، تنگی نفس، کوتاهی عضلات و... می‌شود.

بیشترین آسیب‌ها در ستون فقرات، در دوران میانسالی رخ می‌دهد

قربانی بیان کرد: هر انسانی چهار مرحله در زندگی خود دارد که شامل  نونهالی، جوانی، میانسالی و سالمندی می‌شود، بیشترین آسیب برای فرد در دوران میانسالی رخ می‌دهد که براثر فعالیت‌هایی است که به اشتباه انجام می‌شود، برای مثال نشستن و برخاستن غلط، جابه‌جایی نادرست وسایل سنگین، عدم استفاده از زانوها و... ازجمله این حرکات ناصحیح هستند.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی با بیان اینکه اکثرا در چگونه نشستن، چگونه خوابیدن، چگونه استراحت کردن، چگونه راه رفتن و... مشکل داریم، این مشکلات به ویژه در مهره‌های پایین کمر بشدت اثرگذار است، تاکید کرد: یکی از علت‌های اصلی آسیب دیدگی در مهره‌های کمر عدم استفاده از عضلات پایین تنه است، در جامعه فراوان دیده شده است که برای بلند کردن اجسام سنگین فرد مستقیما از کمر خود استفاده می‌کند این موضوع خواه ناخواه باعث بیرون زدگی دیسک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طولانی مدت نشستن روی صندلی عامل مهم دیگری در آسیب به مهره‌های کمر است، گفت: ازجمله راهکارهای پیشگیری از عوارض گردن و ستون فقرات، در درجه اول استفاده از کفش مناسب است نه اینکه بخواهیم برای خرید کفش هزینه زیادی کنیم همین که کفشی که استفاده می‌کنیم یک تا یک سانت و نیم پاشنه داشته باشد که فشار از روی مهره‌های کمر برداشته شود، کافی است.



اهمیت دوچندان ارگونومی مناسب در محیط کار

قربانی افزود: ارگونومی محل کار برای افراد کارمند یا پشت میز نیشین بسیار مهم است برای مثال سطح مانیتور روی میز باید هم‌سطح صورت فرد باشد تا مجبور نباشد سر خود را خم کند، کار دیگری که باید در محیط کار و استفاده از کامپیوترها انجام شود، بلند کردن پایه زیر کیبورد و استفاده از پَد زیر موس است تا از عارضه‌ای گانگلیون که در مچ دست به همراه درد  شدید ایجاد می‌شود جلوگیری شود.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی ادامه داد: ارگونومی بعدی که در محیط کار باید مناسب باشد صندلی است، صندلی باید حداقل تا قسمت سر تکیه‌گاه داشته باشد و بتوانیم هر زمان که لازم شد سرمان را به آن تکیه داده و استراحت کنیم، بخش دیگر که باید در بحث صندلی رعایت کنیم گودی کمر است که باید با استفاده از بالشتک طبی یا معمولی پُر شود.

وی عنوان کرد: ارتفاع صندلی تا روی زمین نباید کمتر یا بیشتر از حد استاندارد باشد، پای فرد روی صندلی نباید آویزان یا روی زمین کشیده شود و از محل نشیمنگاه تا روی زمین زانو باید در حالت استاندارد  قرار گیرد.

ارگونومی صحیح در محیط کار، خدمات‌دهی مناسب به ارباب رجوع را به دنبال دارد

قربانی با تاکید بر اینکه تکیه گاه زیر پا در نشستن روی صندلی بسیار مهم است که اگر این تکیه گاه نباشد عضلات پا دچار خستگی شده و در طولانی مدت دچار واریسم می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر یک کارمند، معلم و... حالت ارگونومی صحیحی داشته باشد در خدمت رسانی این اقشار به مردم و مراجعه‌کنندگان اثر بهتری خواهد داشت.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی درخصوص طرز استفاده صحیح از گوشی موبایل گفت: گوشی موبایل باید مقابل صورت فرد قرار گیرد برای این کار باید گوشی به موازات صورت فرد‌ بالا بیاید که نخواهد سرش را خم کند در غیر این صورت مهره‌های گردن بشدت آسیب می‌بیند.

تمرینات مناسب برای پیشگیری از آسیب‌های گردنی و ستون فقرات

وی یکی از تمرینات بسیار ساده برای پیشگیری از آسیب به گردن در زمان استفاده از گوشی موبایل را انجام تمرینات کششی عنوان کرد و گفت: اولین تمرین کششی مناسب برای پیشگیری از آسیب‌های گردن این است که فرد دست‌هایش را روی گردن قرار داده و آرام سرش را به سمت عقب فشار دهد، در این حالت دست‌ها نگهدارنده هستند این حرکت باید به مدت 30 تا 40 ثانیه انجام شود.

قربانی افزود: تمرین بعدی اینگونه است که فرد یک دست را کنار صورت قرار دهد و به مدت 30 تا 40 ثانیه با سر به دستش فشار وارد کند، این تمرین در دو طرف چپ و راست صورت انجام می‌شود.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی تمرین دیگر برای پیشگیری از دردهای گردنی را به این شکل عنوان کرد: فرد با استفاده از یک بالشت ساده که در بین دو کتف خود قرار می‎دهد، در حالت خوابیده دستانش را باز کرده و سرش را به سمت عقب می‌آورد تا عضلات سینه کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: تمرین بعدی اینکه دستمان را به چهارچوب در تکیه دهیم و به صورت آرام به سمت جلو خم شویم تا عضلات قدام یا سینه‌ای کشیده و عضلات خلف تقویت شود.

قربانی با تاکید بر اینکه هر آسیب و عارضه‌ای که در بدن فرد ایجاد می‌شود، به دلیل ضعف عضله است که با ورزش تقویت می‌شود و نیازی به عمل‌های سنگین جراحی ندارد، یادآور شد: با کمترین هزینه می‌توان تمرینات بازتوانی و پیشگیری را انجام داد تا دچار عوارض و آسیب‌ها ستون فقرات و گردنی نشویم.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاريخ:

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۱۲:۵۹:۵۳

16 Jan 2021