۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۴۴۹۶۳
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

داغ های ابدی بر دل مسافران بی احتیاط/ چهارمحال و بختیاری هم پای استان های ساحلی تلفات می دهد

چهارمحال و بختیاری یک استانی ساحلی نیست ولی هم‌پای استان‌های ساحلی کشور در بحث غریق‌ها تلفات می‌دهد.
داغ های ابدی بر دل مسافران بی احتیاط/ چهارمحال و بختیاری هم پای استان های ساحلی تلفات می دهد
به گزارش جهانبین نیوز؛  همه ساله با آغاز فصول گرم سال چهارمحال و بختیاری به دلیل آب و هوای بسیار خوبی که دارد میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است.

به حمدالله استان چهارمحال و بختیاری از مواهب طبیعی بسیاری بهره می‌برد، داشته‌های این استان رود، رودخانه، دشت، آبشار، کوه و جنگل و... هستند که یادآور همان بیت معروف است که "آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری"

همین مواهب طبیعی زیبا و بکر است که سالانه گردشگران بسیاری را به این استان می‌کشاند تا دمی را در طبیعت زیبای آن به استراحت و تجدید قوا بگذراند.

اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه طبیعت زیبا است اما از فاصله دور، این اعتقاد به شدت در چهارمحال و بختیاری صدق می‌کند، رودخانه‌های این استان، کوه‌ها و دره‌های آن، جنگل‌هایش و... همگی زیبا هستند اما نزدیک شدن به آن‌ها بدون راهنما و بدون شناخت متاسفانه چیزی جز مرگ یا جراحت به دنبال نخواهد داشت.

گردشگرانی از همه جا بی خبر به خیال آنکه تنی به آب خنک می‌زنند تا حرارت تابستان داغ را از خود دور کنند گرفتار آبی وحشی شده که هیچ قدرتی توان مقابله به آن را ندارد، متاسفانه غرق شدن یک نفر بعضا دیگر اعضای خانواده وی را نیز به خطر می‌اندازد، وقتی دیگران نیز تلاش می‌کنند تا غریق را نجات دهند جان و سلامتی آن ها نیز به خطر می‌افتد.

در این گزارش قرار است به یکی از معضلات این سال‌های چهارمحال و بختیاری بپردازیم، غرق‌شدگی و رودخانه‌هایی که به هیچ کس چه کودک و چه بزرگ رحم نمی‌کنند.

از همین رو برای شناخت هر چه بهتر رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری که البته وضعیت مشابه با هیچ کدام از رودخانه‌های کشور ندارند به سراغ یکی از کارشناسان این حوزه رفتیم.



عدم اطلاع فرد از جریانات موجود در رودخانه منجر به حادثه می شود

محسن رحمتی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفت: یکی از علل غرق شدگی‌ها در رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری همیشه آب و آب‌تنی برای بشر موضوع جذابی بوده است ولی عدم اطلاع فرد از جریانات موجود در رودخانه است که منجر به حادثه می‌شود.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری اطلاع دقیق از بستر رودخانه، عمق بستر رودخانه، سنگ‌هایی در که رودخانه و شناخت جریانات آبی را بسیار ضروری دانست.

وی تاکید کرد: ممکن است وقتی فردی در کنار رودخانه ایستاده باشد به نظرش آب آرام است غافل از آنکه جریانات رودخانه‌ها با چشم قابل شناسایی نیستند، و وقتی فرد وارد آن می‌شود گرفتار این جریانات شود.

رحمتی بیان کرد: معمولا جریانات آبی در رودخانه‌ها شامل جریان‌های سیفونی، آب‌کش، گردابی یا چرخنده و لباس‌شویی که ترکیبی از دو جریان چرخنده و سیفونی است هستند، سنگ‌های بستر رودخانه‌ها در مواجه با جریان آب دائما تغییر حالت می‌دهند، این تغییر به نوعی حالت مکش ایجاد می‌کند که از آن به عنوان جریان سیفونی یاد می‌شود و اگر فردی داخل این جریان آبی رودخانه گرفتار شود، قطعا دچار مشکل می‌شود.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری به تغییر عرض رودخانه به عنوان دلیل ایجاد جریان خطرناک سیفونی در رودخانه‌ها اشاره و تاکید کرد: این تغییرات باعث ایجاد یک مکش در سطح رودخانه می‌شود در این حالت باید  به‌شدت مراقب جریانات خطرناک باشیم.

وی ادامه داد: عدم شناخت رودخانه توسط برخی افراد به‌ویژه مسافران و گردشگران باعث می‌شود نیز عامل دیگری برای غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها به شمار می‌رود، وقتی فرد آبی که هیچ شناختی از عمق آن دارد شیرجه می‌زند ممکن است به سبب وجود سنگ‌های داخل رودخانه دچار حادثه شود.

رحمتی بر این نکته مهم که مناطق حادثه‌خیز چهارمحال و بختیاری باید شناسایی شده و با هماهنگی متولیان امر یا نهادهای بالادستی همچون استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و پیمانکاران بهره‌بردار در مناطق گردشگری ناجی مستقر شود، تاکید کرد.

خسروی نیز در ستاد مقابله با بحران چهارمحال و بختیاری گفت: در شمال و غرب شهرستان خانمیرزا رودخانه ارمند و کره بس وجود دارد و مردم در فصول گرم سال اقدام به شنا در این دو رودخانه می‌کنند.

بخشدار مرکزی خانمیرزا ادامه داد: متاسفانه به همین دلیل سال گذشته چندین مورد غرق‌شدگی در این دو رودخانه صورت گرفت.

وی یادآور شد: غرق‌شدگی در این رودخانه‌های ارمند و کره بس بسیار زیاد است، چهار نفر در یک روز غرق شدند و از بین رفتند و جنازه آن ها سه روز بعد پیدا شد.



کرونا دست و بال گردشگری را بست

کمال اکبریان نیز در این ستاد گفت: سال گذشته 23 نفر در رودخانه زاینده‌رود غرق شدند که آمار بسیار بالایی است.

فرماندار شهرستان سامان با اشاره به اینکه از ابتدای سال 99 تاکنون 3 نفر در رودخانه زاینده رود غرق شده‌اند، افزود: اگر بحث کرونا پیش نیامده بود و گردشگری همچون سال‌های قبل برقرار بود، با حجم آب بی سابقه رودخانه که امسال حدود 102 مترمکعب است آمار غرق‌شدگی‌ها در شهرستان بسیار بالاتر از این می‌رفت.

وی ادامه داد: چندین روز طول کشید تا جنازه سه نفری که در رودخانه زاینده رود غرق شدند از آب گرفته شد، در تمام مدت خانواده‌های این افراد بی‌قراری می‌کردند و افرادی از هلال احمر، فرمانداری، باشگاه‌های رفتینگ و... در جستجوی جسد غرق‌شده‌ها رودخانه را جستجو می‌کردند.

اکبریان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، نصب تابلوهای هشدار و... همگی در امتداد رودخانه در حال انجام است، عنوان کرد: جستجو و یافتن اجساد غرق‌شده‌ها از رودخانه نیز خود به معضل تبدیل شده است به ویژه امسال که آب آزاد شده و حجم بالایی دارد حتی غواصان نیز در آبی با این شدت با سختی غواصی می‌کنند و جانشان به شدت در معرض خطر است.



هلال احمر احساس مسئولیت در برابر جان و سلامت مردم می کند

احمد مرتضوی فرد نیز در ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال 99 تاکنون سه عملیات مهم درخصوص غرق شدگی‌ها در این استان انجام گرفت که یک مورد آن در کوهرنگ و دو مورد دیگر در زاینده رود انجام گرفت.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: نیروهای هلال احمر همگی داوطلب هستند، لذا احساس مسؤولیت درباره جان و سلامت این افراد دوچندان می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شنا در همه رودخانه‌ها و سدهای استان چهارمحال و بختیاری ممنوع است.

مرتضوی فرد خاطرنشان کرد: در بحث غریق‌ها بخش‌های مختلفی همچون فرمانداران، بخشداران، جمعیت هلال احمر، صدا و سیما و... دخیل هستند و باید نسبت به فرهنگ‌سازی در این خصوص اقدام کنند چراکه ظرفیتی برای نجات غریق در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: زمان طلایی برای نجات غریق 5 تا 6 دقیقه است چگونه می‌توان در پیچ و خم‌های رودخانه‌های این استان این کار مهم را انجام داد.

به گزارش جهانبین نیوز، چهارمحال و بختیاری یک استانی ساحلی نیست ولی هم‌پای استان‌های ساحلی کشور در بحث غریق‌ها تلفات می‌دهد.

تاکنون هیچ دستگاهی مسؤولیت رسیدگی یا تولی‌گری درخصوص غریق‌ها  در رودخانه‌های با شرایط خاص این استان را قبول نکرده است فقط زمانی که فردی غرق می‌شود نیروهای داوطلب هلال احمر، فرمانداری، باشگاه‌هی رفتینگ و دیگر گروه‌ها به صورت خودجوش وارد میدان شده و جسد فرد غرق شده را پیدا می‌کنند.

با توجه به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری زمان طلایی برای نجات یک غریق تنها 6 دقیقه است آن هم در رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری که مشابه هیچ کدام از رودخانه‌های کشور نیستند، اما در سراسر طول رودخانه هیچ پایگاه یا محلی یافت نمی‌شود که نجات غریق‌ها مستقر باشند تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن غریق را نجات دهند.

درست است امسال به واسطه شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن بحث گردشگری غریق کمتری در چهارمحال و بختیاری رخ داد اما این دلیل نمی‌شود تدبیری برای آینده اندیشیده نشود، همین امسال در وضعیت شیوع کرونا نیز شاهد حضور بسیاری از گردشگران در اطراف رودخانه‌های این استان بودیم که متاسفانه حوادث دردناکی مثل مرگ یک کودک در اثر غرق‌شدگی نیز رقم خورد.

بنابراین علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد، تا وقتی رودخانه‌های استان تلفات بیشتری نگرفتند باید برای استقرار نجات غریق و فرهنگ‌سازی درخصوص عدم شنا در این اماکن باید تمهیدات لازم و کافی اندیشیده شود.
 

انتهای پیام/530ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۲۷:۰۹

8 Jul 2020