:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> جهان بین - وقتی زانو درباره سلامت شما سخن می گوید - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی زانو درباره سلامت شما سخن می گوید

16 بهمن 1399 ساعت 9:16

یکی از شایع ترین دردهای موجود در حال حاضر زانو درد است که می توان گقت در بسیاری از سنین مختلف درد خود را نشان داده و تقابل با آن بسیار سخت و مشکل است.


به گزارش جهانبین نیوز یکی از شایع ترین دردهای موجود در حال حاضر زانو درد است که می توان گقت در بسیاری از سنین مختلف  درد خود را نشان داده و تقابل با آن بسیار سخت و مشکل است.

در شرایط کونی جامعه این بیماری طاقت فرسا یکی از معضلات است که عده ای زیادی از مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند و در کشور ما نیز این امر قابل مشاهده است.

 در حال حاضر درد ارتروز و زانو،  روندی صعودی را به دنبال گرفته است، و دلایل بسیاری مزید بر علت شدند تا این بیماری بیش از پیش موجب ناکامی افراد در انجام فعالیت های روز مره خود شوند.

دلایل بسیاری در به وجود آوردن این درد تاثیر گذار است که می توان از موارد مهم به کاهش فعالیت های ورزشی و یا انجام فعالیت های ورزشی سنگین، ورزش بدون برنامه،  تغییر سبک زندگی افراد به آپارتمان نشینی، استفاده از پله، دستویی های ایرانی و ... اشاره کرد.

در هر مرحله ای از زندگی و همچنین در هر شرایطی نسبت به هر موضوعی که در تقابل با آن می کوشیم لازم است که اطلاعات کافی در آن خصوص داشته باشیم تا بتوانیم بهترین  و کاربردی ترین نحوه استفاده را به کار ببریم.

افزایش آگاهی و میزان اطلاعات مردم می تواند کمک بسیار مفیدی در پیشگیری و یا حتی درمان این بیماری باشد.

آناتومی زانو

زانو یکی از بزرگترین و شاید مهمترین مفصل در بدن است چراکه در طول شبانه روز این مفصل بیش از هر مفصل دیگر تحت فشار قرار می گیرد ، هنگام نشست و برخواست، راه رفتن، بالا رفتن و پایین آمدن، دویدن، ورزش کردن و یا حتی به هنگام ایستادن فشار زیاد و همچنین تمام  وزن بدن را متحمل می شود.

استخوان های تشکیل دهنده مفص زانو ، غضروف های داخلی زانو، لیگمان های زانو، منیسک های زانو، عضلات مخصوص خم و راست کردن زانو، تاندون های اطراف زانو ، عصب های موجود در زانو، شریان ها و وریدهای زانو، ساختار زانو را تشکیل می دهند که هر کدام وظایف خاصو بسیار مهم را بر عهده دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم .

عومل در زانو

نرمی غضروف (کندرومالاسی)

این درد یکی از رایج ترین درد های حال حاضر است که تقریبا هر فردی در بدن خود یا اطرافیان مشاهده کرده است، ایجاد ساییدگی در زیر استخوان کشکک را نرمی غضروف می نامند که این درد شایع ترین  درد در  میان جونان،نوجونان است.

درد کناره زانو

درگیری منیسک زانو، پارگی منیسک، درگیری عصب سیاتیک و یا درگیری بورس پنجه غازی در سمت داخل موجب ایحاد درد در کنار زانو می شود.

علت درد در قسمت پشت زانو

می توان گفت در اکثر موارد این درد  به دلیل کیست بیکر ، تریگر پوینت های فعال پوپلیته اوس و تاندونیت های ناحیه ای ممکن است باشد .

آرتروز زانو

آرتروز یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است.

این درد در زنان در سنین 45 تا 50 سالگی و در مردان در سنین 55 تا 60 سالگی نمایان می شود. این همان دردیست که بیشتر مراجعین پزشکان درگیر آن هستند.

روماتیسم زانو

روماتیسم مفصلی شایعترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل بوده و جزء بیماری‌های خود ایمنی مزمن به حساب می آید. افرادی که در معرض این بیماری قرار می گیرند بیش از افراد دیگر مورد فشار درد های تخریبی زانو قرار می گیرند و  ترکیب ویتامین د و منیزیوم و گلوکوزآمین یکی از راه های درمان این درد پیشنهاد شده است.

پارگی رباط

فرود آمدن نا درست در هنگام پریدن، پایین آوردن ناگهانی سرعت دویدن، تغییر ناگهانی مسیر و ضربه مستقیم از دلیل عمده آسیب دیدگی رباط است. افرادی که دچار این عارضه می شوند در ساعات اولیه آسیب دیدگی زانو، دچار تورم و درد بسیار شدید می شود و فرد احساس بی ثباتی زانو و خالی کردن زانو در هنگام راه رفتن می کند.

پارگی منیسک

هر زانو دو منیسک دارد. یک منیسک خارجی و یک منیسک داخلی. منیسک ها بافت هایی شبه غضروف ولی به مراتب محکم تر ار آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک دارند.

آنها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار گرفته وظیفه اصلی آنها جذب شوک های ضربه ایست که به زانو وارد میشود.

در موقع دویدن هر بار که کف پای ما به زمین میرسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو بشدت به یکدیگر کوبیده میشوند و منیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را کاهش میدهد.

بسته یا اینکه شکل پارگی منیسک چگونه است و در کدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی ها را به انواع مختلفی تقسیم میکنند. پارگی ها ممکن است طولی، عرضی، مانند دسته سطل، زبانه ای ، شاخی یا مخلوطی از انواع قبلی باشند.

درمان درد زانو

در درمان خانگی زانو درد در مرحله حاد توصیه از یخ درمانی و در مرحله مزمن استفاده از کمپرس گرم می باشد .

روغن زیتون و خوردن عسل و سیاهدانه هم به درمان خانگی زانو درد کمک بزرگی می کند . استفاده از زانو بندهای اتل دار در مراحل اولیه و برای کوتاه مدت به درمان خانگی زانو درد کمک می کند.  در درد زانو که بیش از یک هفته به طول بیانجامد مراجعه به متخصص کمک کننده می باشد .

 توصیه درمانی برای زانو درد

چهار زانو و دو زانو اصلا ننشینید

از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید

به هیچ عنوان روی زمین ننشینید و از صندلی های بلند برای راحت تر بلند شدن استفاده کنید .

روی صندلی نماز بخوانید .

تا جایی که ممکن است از پله بالا و پایین نروید . حتی سطوح دارای شیب زیاد و کم هم برای پیاده روی مناسب نیست .

اگر به اجبار باید از پله استفاده کنید اول اینکه هر پله را تکی پایین بیایید و یا بالا بروید . به پهلو سعی کنید پاین بیاید (نه مستقیم ) ، در هنگام بالا رفتن از دو عصا و یا باتوم کوهنوردی استفاده کنید . همچنین زانو بند اتل دار که محکم هم بسته نشود ممکن است در بالا و پاین رفتن از پله به شما کمک کند .

برای دو ورزش اصلی زانو که در قسمت فوقانی همین سایت تو ضیح داده شد وقت بگذارید (حداقل روزی 3 بار ) . تقویت قسمت داخلی عضله چهار سر برای شما معجزه می کند .

در هنگام خواب  اگر به پهلو می خوابید یک بالش بین دو زانو خود بگذارید  و اگر به صورت طاق باز می خوابید از بالش زیر زانو استفاده کنید .

از خوردن خوراکی هایی که در فرهنگ ایرانی سرد تلقی می شود در شب بپرهیزید مانند دوغ ، ماست ، خیار و ....
 از نظر تغذیه  در طب سنتی خوردن 4 واحد سیاهدانه و دو واحد عسل و یک  واحد سرکه به صورت هر 8 ساعت و به مدت 14 تا 21 روز با دفع سوذا از بدن به بهبود التهابات زانو کمک می کند .

تمام توصیه های فوق در کنار روش های درمانی پزشکی نوین مانند طب سوزنی زانو ، پی ار پی زانو و استفاده از روش های ریلیز بافت فاسیال کمک کننده است  و هر چند توصیه های فوق لزوما درمانی نیست ولی برای درمان موثر زانو شما لازم است .

 انتهای پیام/ 1029 ج

 


کد مطلب: 46602

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/46602/وقتی-زانو-درباره-سلامت-سخن-می-گوید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir