کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

اشتغال‌زایی، ارمغان طلای سبز برای بام ایران/گیاهان دارویی، ظرفیتی عظیم برای خلق ثروت در چهارمحال و بختیاری

6 آبان 1398 ساعت 9:31

چهارمحال و بختیاری به سبب آب و هوای خاص، رویشگاه گیاهان دارویی بسیاری است و از یک هزار و 400 گونه گیاهی موجود در این استان حدود 400 گونه دارای جنبه دارویی، صنعتی و بهداشتی می‌باشد که می‌تواند به‌عنوان ظرفیتی عظیم برای اشتغال‌زایی و خروج استان از بحران بیکاری مطرح شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ بارها برای همه ما اتفاق افتاده که بعد از یک دوره طولانی بیماری و استفاده از داروهای شیمیایی به داروهای گیاهی روی آورده باشیم و با مصرف این داروها بیماری به کلی از بین برود.
 
از آنجایی که گیاهان دارویی از مهم‌ترین نعمت‌هایی هستند که خداوند بدون هیچ محدودیتی آن‌ها را در اختیار بندگانش قرار داده است و انسان‌ها هرچه بیشتر به سمت این گیاهان بروند سالم‌تر خواهند بود، در بین مردم طرفداران بسیاری دارند و اخیرا نیز گرایش برای مصرف داروهای گیاهی بیش از پیش شده و درمان با این نوع از داروها بیشتر مورد پسند افراد قرار می‌گیرد.

آمارها نشان‌دهنده آن است که در ایران یک هزار و 800 گونه گیاه دارویی وجود دارد، چهارمحال و بختیاری نیز به سبب آب و هوای خاص رویشگاه گیاهان دارویی بسیاری است و از یک هزار و 400 گونه گیاهی موجود در این استان حدود 400 گونه دارای جنبه دارویی، صنعتی و بهداشتی است.
 
کلوس، شنگ، موچه، خارشتر، کنگر، گل محمدی، موسیر و... ازجمله گیاهان دارویی هستند که در چهارمحال و بختیاری می‌روید و مصرف بالایی نیز دارد.
 
در سال‌‎های گذشته با وجود استقبال و گرایش مردم به سمت گیاهان دارویی و همچنین با اهداف اشتغالزایی و حفاظت از این گونه‌های گیاهی و جلوگیری از نابودی آن‌ها جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقدام به ترویج کشت گیاهان دارویی در مزارع و عرصه‌های طبیعی و حمایت از فعالان در این زمنیه کرده است.


 
افزایش 500 هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری
 
ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال‌های گذشته 500 هکتار افزایش داشته است.
 
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهی دارویی چهارمحال و بختیاری از 60 هکتار در سال 92  به یک هزار و 500 هکتار افزایش یافته است ادامه داد: با اختصاص 20 هکتار زمین زراعی استان به محصول زعفران، امسال افزون‌بر 800 کیلوگرم از این محصول گرانبها برداشت شده است.
 
شیرانی افزود: اکنون متوسط برداشت زعفران در هر هکتار با توجه به آموزش، ترویج و حمایت دولتی به چهار کیلوگرم رسیده است.
 
مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و بروز کم‌آبی، با رویکرد سیاست تغییر الگوی کشت در استان و ترغیب کشاورزان به تولید محصولات کم‌آب‌بر، برداشت محصول گل‌محمدی، زعفران و موسیر در این استان نسبت به گذشته 15 درصد افزایش یافته است.
 
شیرانی، سطح زیر کشت محصول گل‌محمدی در دو سال گذشته را 250 هکتار اعلام کرد و بیان داشت: این در حالی است که امسال کشت محصول به 650 هکتار افزایش یافته و در سال زراعی جاری در هر هکتار سه تن محصول گل‌محمدی مرغوب برداشت شده است.
 
اشتغال‌زایی فصلی و مقطعی، اما توجیه‌پذیر
 
وی، با اشاره به اینکه در سال 92 تنها در 60 هکتار از اراضی این استان گیاهان دارویی کشت می‌شد، یادآور شد: با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت هرساله بیش از 500 هکتار به وسعت کشت گیاهان دارویی استان افزوده می‌شود.
 
شیرانی با بیان اینکه هر هکتار از اراضی گیاهان دارویی برای دو تا سه نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند، تاکید کرد: اگرچه اشتغال‌زایی در این حوزه به صورت فصلی و مقطعی است اما با درآمدزایی بالا و توجیه‌پذیری اقتصادی همراه است.


 
مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از تهیه و تدوین سند توسعه گیاهان دارویی در این استان در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: توسعه کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف این سند راهبردی است.
 
وی رویش 400 گونه گیاه دارویی در چهارمحال و بختیاری را نشانه مستعد بودن منطقه برای توسعه تولید این گونه‌های مثمر دانست و تاکید کرد: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از مزارع کم‌آب و سطح اراضی شیبدار شهرستان‌های مختلف استان به زیر کشت گیاهان دارویی ازجمله زعفران و گل‌محمدی رفته است.

پیش‌بینی 1000 هکتار مرتع برای کشت گیاهان دارویی

فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در جهت گسترش سطح زیر کشت گیاهان دارویی طی دو سال گذشته طرح‌های مرتع‌داری را بازنگری می‌کنیم که درقالب این طرح‌ها کشت گیاهان دارویی نیز گنجانده شده است.
 
وی از برگزاری دوره‌‎های توجیحی و آموزشی در زمینه پرورش گیاهان دارویی برای مجریان طرح‌های مرتع‌داری خبر داد و افزود: در این دوره‌های به فعالان آموزش داده می‌شود که چه گونه‌های گیاهی کشت کنند تا موفق باشند.
 
مردانی از بازنگری 20 هزار هکتار طرح مرتع‌داری در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: از این 20 هزار هکتار، یک هزار هکتار برای کشت گیاهان دارویی پیش‌بینی شده است.
 
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: استقبال مردم برای کشت گیاهان دارویی و مراجعات برای واگذاری مراتع بالا است که کارشناسان با واگذاری مراتع برای کشت گیاهان دارویی موافق نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر واگذاری مراتع صورت بگیرد عملیات‌های تبدیلی چون ساخت انبار، آلاچیق و... نیز صورت می‌گیرد ادامه داد: ما موافق اینگونه واگذاری‌ها نیستیم و مراتع درقالب طرح‌های منابع طبیعی، طرح‌های مرتعی و طرح‌های مدیریت منابع جنگلی در اختیار بهره‌برداران محلی قرار می‌گیرند.

اشتغال یک نفر به ازای واگذاری دو هکتار مرتع برای کشت گیاهان دارویی

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: طرح‌های مربوط به کشت گیاهان دارویی ماده سه جدای از طرح‌های مرتع‌داری است و منابع طبیعی و آبخیزداری در این زمینه فعالیت‌های بسیاری دارد.


 
وی با بیان اینکه به ازای هر دو هکتار مرتع که به کشت گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد برای یک نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد ادامه داد: منابع طبیعی و آبخیزداری حمایت‌هایی هم برای فروش محصولات گیاهان دارویی دارد و از آن جمله می‌توان به ایجاد هماهنگی‌های لازم با شرکت فراوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در بروجن و اخذ قرارداد با بهره‌برداران اشاره کرد که در آن نوع گیاه دارویی که باید کشت شود نیز تعیین شده است.

تعداد متقاضی بالا و کمبود مراتع در مقایسه با تعداد بهره‌برداران مشکل عمده پیشِ رو 

مردانی خاطرنشان کرد: با توجه به آب و هوای این استان توصیه می‌شود موسیر، کلوس، بادام کوهی، آویشن، تره، بونسور و گل محمدی کشت شود.
 
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تعداد زیاد متقاضی و کمبود مراتع در مقایسه با تعداد بهره‌برداران در واحد سطح را یکی از مشکلات در این زمینه دانست و اضافه کرد: مشکلات اجتماعی هم یکی دیگر از معضلات پیش پای فعالیت در این زمینه است و به دلیل عدم توجیه مردم پیش می‌آید.
 
وی ادامه داد: تعداد بهره‌برداران در مقایسه با واحد سطح 2.7 برابر است و ازهمین‌رو مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است، اما این حضور مردم در مراتع و بهره‌برداری از آن باعث شده که تعداد واحد دامی در مراتع کم شود و اثر مثبت بر روی افزایش پوشش گیاهی و حفاظت آب و خاک داشته است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری ازجمله استان‌هایی است که با آب و هوای خوب می‌تواند در زمینه تولیدات گیاهی چون گیاهان دارویی موفق عمل کند و اگر این پتانسیل‌ها به خوبی شناسایی و مورد توجه قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود استان از بحران و جایگاه نخست بیکاری خارج شود و دیگر جوانان به دنبال یافتن شغل به استان‌های مجاور مهاجرت نکنند.
 
انتهای پیام/1026ج  
 
 
 


کد مطلب: 43138

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/43138/اشتغال-زایی-ارمغان-طلای-سبز-بام-ایران-گیاهان-دارویی-ظرفیتی-عظیم-خلق-ثروت-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir