کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه دهه وقف/

پررنگ شدن وقف در گرو فرهنگ سازی /توسعه موقوفات فضایی سرشار از معنویت ایجاد می کند

4 آبان 1398 ساعت 12:08

باید با توسعه‌ی موقوفات فضایی سرشار از معنویت ایجاد شود تا در آن‌ فضا مشكلات فقرا و دردمندان برطرف گردد.


به گزارش جهانبن نیوز؛ وقف، در همه‌ی ادیان الهی و حتّی آیین‌های شبه‌دینی و تمد‌ّن‌های بشری به اشكال و صور مختلف و منطبق بر آیین و سنن و فرهنگ هر جامعه، وجود داشته و دارد، امّا آن‌چه مهم است این‌كه؛ «گرچه ممكن است صورت ظاهری و نیز آیین مربوط به مسأله‌ی وقف یا شبه وقف در كشورهای مختلف و بین اقوام مختلف متفاوت باشد، ولی در همه‌ی جهان و ادیان یكی بیش نیست و آن عبات‌است از: جاودان‌قرار دادن تمام یا قسمتی از ثروت خود در راه خدا به منظور بهره‌گیری فرد یا افرادی از جامعه‌ی بشری در درازمدّت از درآمد و منافع آن.

حال كه وقف یك سنّت حسنه و یكی ازافتخارات فرهنگ غنی اسلام و یكی از اهرم‌های مؤثّر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نارسایی‌ها و نیازمندی‌های جامعه در ابعاد مختلف محسوب می‌شود، بنابراین ضرورت دارد برای ترویج این عمل پسندیده و ارزشمند در جامعه برنامه‌ریزی و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

باید با توسعه‌ی موقوفات فضایی سرشار از معنویت ایجاد شود تا در آن‌ فضا مشكلات فقرا و دردمندان برطرف گردد. كمبودها و نیازهای اجتماعی تأمین شود، زمینه‌ی رشد و تعالی و سعادت و پیشرفت نوجوانان و جوانان فراهم گردد. خیرخواهی و غیرخواهی جایگزین سودجویی و خودخواهی شود، تكاثر و تفاخر از میان برود و صدقات جاریه و باقیات‌الصّالحات به جای آن بنشیند. طبعاً چنین جامعه‌ای به كمال و سعادت خواهد رسید و آینده‌‌ای روشن و درخشان در پیش رو خواهد داشت.

توسعه‌ی آگاهی پیش‌شرط توسعه‌ی فرهنگ وقف

پیش‌شرط و مقدّمه‌ی هدایت افكار و اندیشه‌ی انسان‌ها و جلب مشاركت آنان در هر زمینه‌ای نیازمند افزایش آگاهی آنهاست.

به عبارت دیگر، آگاهی به عنوان یكی از سرمایه‌های اجتماعی و از جمله پیش‌شرط‌های اساسی، اعتماد اجتماعی و نیز مشاركت، در بحث توسعه از اهّمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

آگاهی شهروندان و توجّه آنان به ضرورت توسعه‌ی جامعه، روش‌ها و ابعاد آن، حسّ مسؤولیت‌پذیری آنان را افزایش داده و مشاركت آنان را در توسعه‌ تا حدّ قابل توجّهی تضمین می‌كند. توجّه و آگاهی به مسائل منطقه‌ای و نیازهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و اطّلاع از وضعیت جامعه، همگی به عنوان بخشی از سرمایه‌ی اجتماعی به حساب می‌آیند و میزان آگاهی شهروندان یك جامعه نسبت به امور عمومی و مورد نیاز، از جمله شاخص‌های سرمایه‌ی اجتماعی است.

آگاهی مسیر را برای اعتمادورزیدن هموار می‌كند و به دنبال آن مشاركت و حضور در فعالیت‌های اجتماعی تحقّق می‌یابد

آگاه‌نمودن برای ایجاد انگیزه، آگاه‌نمودن برای درك عمل، آگاه‌نمودن به منظور احترام و اعتنا به شخصیت افراد و ایجاد مسؤولیت در آنها بسیار اثرگذار است.

بر این اساس، ترویج فرهنگ وقف و گسترش موقوفات كه نیازمند مشاركت وسیع اجتماعی افراد است بر بستر«آگاهی» شكل می‌گیرد.

بنابراین، گسترش فعاّلیت‌های اطّلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در عرصه‌ی وقف، از ضروری‌ترین اموری است كه باید مدّنظر متولّیان امر قرار گیرد.

ترویج فرهنگ وقف نیازمند توجه به مسائل زیادی است

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در این مسیر مدّنظر متولّیان امر قرار گیرد، جهت‌دادن نیّت واقفان ارجمند در مسیر نیازهای واقعی جامعه‌ی امروز است.

بسیاری از نیازهای جامعه در هر عصر و مکان متفاوت است، هرچند در گذشته انسان‌های شریف و بزرگواری با نیّات خیرخواهانه و با توجّه به شرایط محیطی و اجتماعی و نیازهای روز جامعه، مبادرت به وقف اموال خود برای مصارف خاص نموده‌اند، امّا امروز پس از گذشت سال‌ها و قرن‌ها به دلیل تحوّلات سریع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، برخی از این مصارف مصداق خود را از دست داده‌اند.

هرچند که بر اساس ضوابط و شرایط خاص، درآمد این موقوفات در جهتی نزدیک و مرتبط به نیّت واقف هزینه می‌گردد، ولی می‌توان از این تجربه استفاده کرد و ضمن ارائه‌ی مشاوره و راهنمایی واقفان محترم آنها را تشویق کرد که اولاً؛ نیات خود را بر اساس نیازهای واقعی جامعه قرار دهند و ثانیاً؛ محدوده‌ی نیّت خود را گسترش داده و شرایط آینده‌ی جامعه را نیز در نظر بگیرند، قطعاً، هرچه امکان بهره‌برداری از موقوفات در راستای گسترش علم و دانش، رفاه اجتماعی و خدمت به بندگان خدا در ابعاد مختلف بیشتر باشد، نتیجه و ثمره‌ی بیشتری نیز عاید واقفان خیراندیش و نیکوکار خواهد شد و آن ها از اجر معنوی بیشتری برخوردار می‌گردند.

1700 نیت وقف در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

حجت الاسلام و المسلمین حسن امیری مدیر کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:  ما در همه حوزه ها نیت وقف داریم که در استان چهارمحال و بختیاری 1700 نیت وقف وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نیت های موقوفات دسته بندی شده است بیان داشت: 25 درصد موقوفات این استان مذهبی و 35 درصد آن اجتماعی  است.

حجت السلام امیری با اشاره به اینکه بیشترین موقوفات در این استان موقوفه کشاورزی است عنوان کرد: 244 موقوفه مسکونی، 31 موقوفه آموزشی، 26 موقوفه ادارات در سطح این استان وجود ارد.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد نذورات امام زادگان خرج خود امام زاده می شود عنوان کرد: 45 درصد نذورات مردم در مسائل عمرانی امام زادگان خرج می شود ، 20 درصد آن مسائل فرهنگی ، 30 درصد دیگر در بحث امورات جاری امام زادگان هزینه می گردد و 5 درصد باقی مانده آن خرج تصددی گری سازمان اوقاف می شود.

حجت السلام امیری با اشاره به اینکه 67 درصد مبلغ پولی که از درآمد موقوفه است در راستای نیت فرد انجام می گیرد بیان داشت: 10 درصد در راستای حفظ علم، 10 درصد ذخیره برای موقوفه ، 10 درصد امور جاری و بقیه آن در راستای نیت واقف هزینه می شود.

مردم نسبت به موقوفات اطلاعات کمی دارند
مدیر کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: مردم نسبت به موقوفات اطلاعات کمی دارند و این ضعف بالایی است که نیاز است در این راستا فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/1020ج
 
 


کد مطلب: 43125

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/43125/پررنگ-شدن-وقف-گرو-فرهنگ-سازی-توسعه-موقوفات-فضایی-سرشار-معنویت-ایجاد-می-کند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir