به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز» به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت: این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی(ATSEP) شرکت فرودگاهها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید.
محمد امیرانی، در آیین بهرهبرداری همزمان از طرحهای وزارت راه و شهرسازی در فرودگاه آیتالله جمی آبادان، ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالروز نصر عظیم خرمشهر، گفت: امروز به یُمن این مناسبت غرورآفرین، شاهد افتتاح و بهرهبرداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی و هوانوردی به ارزشی بالغ بر ۶/۹ میلیون یورو هستیم.
وی با اشاره به پروژههای فرودگاهی قابل افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه در فرودگاههای بوشهر، امام خمینی، شاهرود، ایلام، شیراز، جیرفت، یاسوج و نیز مهمترین پروژه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یعنی طراحی، ساخت، نصب و راهاندازی اولین رادار بومی فرودگاهی MSSR_MODE S فرودگاه آیتالله جمی آبادان هستیم که بهمنظور افتتاح و بهرهبرداری از این پروژه ملی، در محل سایت رادار فرودگاه شهید آیتالله جمی آبادان حضور پیدا کردهایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص اهمیت پروژه بزرگ افتتاح و بهرهبرداری رادار فرودگاه آبادان، گفت: با توجه به قدمت و فرسودگی سامانههای راداری کشور و ایجاد افزونگی و ارتقای پوشش راداری در منطقه جنوبغرب، این سامانه راداری در فرودگاه آیت اله جمی آبادان، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
امیرانی تصریح کرد: با توجه به وجود تحریمهای ظالمانه دشمن، برای این پروژه بزرگ بهتوان متخصصان و فرزندان این کشور اعتماد کردیم و مطالعه، طراحی و ساخت رادار بومی را از سال ۱۳۹۸ با مشارکت متخصصان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان، آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲ عملیات سیویلوُرک «عملیات آمادهسازی زیرساخت» و نصب و راهاندازی آنتن و سیستم رادار MSSR با تکنولوژی MODE S آغاز شده است، گفت: از مرداد ۱۴۰۳ آزمونهای فنی و عملیاتی مربوط به این پروژه، آغاز و در حال حاظر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر آماده افتتاح و بهرهبرداری با دستور رییس جمهور شد.
امیرانی با اشاره به مزایای رادار MSSR MODE S فرودگاه آبادان برای کشور، گفت: بومیسازی ساخت رادارهای MSSR فرودگاهی، پشتیبانی از سامانه راداری اهواز و افزایش پوشش راداری جنوبغرب کشور به منظور ارتقای ایمنی پروازهای داخلی و عبوری، استفاده از تکنولوژی MODE S که دارای قابلیت آشکارسازی بهتر و دقیق تری بوده و اطلاعات بیشتری از پرواز را در اختیار کنترلر ترافیک هوایی، قرار میدهد. این در حالی است که با این پروژه بهمیزان حدود ۸۰۰ هزار یورو صرفهجویی ارزی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پایان گفت: این رادار در صورت بازاریابی مناسب، قابلیت فروش و خدمات پس از فروش به کشورهای خارجی را خواهد داشت.
انتهای خبر/۱۰۲۰ج