کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت و گوی مهر با سرمربی سابق ژاپن:

حیف از نسل قبل فوتسال ایران/ قهرمانی در جام جهانی؟به اروپا بیایید

3 خرداد 1402 ساعت 9:31

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال ژاپن با بیان اینکه تمام ملی‌پوشان ایران توانایی بازی در اسپانیا را دارند، گفت: هیچکس حرف مرا درباره بازیکنان ایران باور نمی‌کرد ولی زمان همه چیز را تغییر داد.


به گزارش جهانبین نیوز و به نقل از خبرنگار مهر؛ «میگوئل رودریگو» مربی اسپانیایی نامی آشنا برای فوتسال جهان و به ویژه قاره آسیا است. رودریگو پس از کار در چند باشگاه، سال ۲۰۰۹ سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن شد و تا سال ۲۰۱۶ در این تیم باقی ماند؛ زمانی که موفق شد ایران را در فینال جام ملت‌های آسیا در ضربات پنالتی شکست بدهد و به عنوان قهرمانی این رقابتها برسد.

میگوئل سپس راهی تیم‌های ملی تایلند و ویتنام شد و به کارش در آسیا ادامه داد تا شناخت کامل و بیشتری از فوتسال این قاره تا سال ۲۰۱۹ کسب کند. او در حال حاضر در کشور اسپانیا به سر می‌برد و فدراسیون جهانی فوتبال و اتحادیه فوتبال اروپا از او برای تدریس در دوره‌های مربیگری دعوت می‌کند.

با انتقال بازیکنان فوتسال ایران به لیگ اسپانیا در این فصل و قهرمانی پالما در لیگ قهرمانان اروپا با حسین طیبی و مسلم اولادقباد، خبرنگار مهر گفت و گویی را با میگوئل انجام داد تا از او در خصوص کیفیت بازیکنان و نقاط ضعف و قوت فوتسال ایران پرس و جو کند.

میگوئل تاکید می‌کند که ایران برای قهرمانی در جام جهانی نیاز به انتقال بازیکنانش به دو لیگ سطح بالای جهان یعنی پرتغال و اسپانیا دارد و این پتانسیل در نسل جدید تیم ملی فوتسال ایران وجود دارد.

این مربی همچنین می‌گوید بازیکنان ایران شبیه به بازیکنان فوتسال برزیل هستند و باید در کنار تکنیک خوب، تاکتیک و سازماندهی دفاعی خود را بهبود ببخشند.

حیف از نسل قبل فوتسال ایران/ قهرمانی در جام جهانی؟به اروپا بیایید
میگوئل رودریگو

صحبت‌های مربی اسپانیایی که در جریان این گفت و گو بارها تاکید کرد قصد بی احترامی به مربیان ایران را ندارد و صحبت‌هایش صرفاً بحث فنی و کارشناسی است، در ادامه می‌آید:

وحید شمسایی سرمربی تیم ملی ایران قصد دارد دوندگی بازیکنان ایران را به ۶ یا ۷ کیلومتر در هر مسابقه برساند. فکر می‌کنید چنین چیزی امکانپذیر باشد؟

- میگوئل رودریگو: فوتسالیست‌های ایران بیشتر شبیه بازیکنان برزیلی هستند؛ منظورم در تقابل‌های ۱ به ۱ است. به نظر من، نکته کلیدی دوندگی بیشتر نیست بلکه دوندگی بهتر است. از نظر تاکتیکی، آنها - بازیکنان ایران- در سطح پرتغال، اسپانیا، روسیه، آرژانتین و… نیستند. از نظر سازماندهی دفاعی هم اندکی ضعیف هستند. به نظر من در دوندگی مشکلی نیست. برای افزایش دانش فوتسال بازیکنان و به خصوص اینکه حداکثر تعداد بازیکنان برای بازی به اسپانیا یا پرتغال بیایند، به مربیان خوب در لیگ نیاز دارید. سپس، آنها به سرعت بهبود می‌یابند و پیشرفت می‌کنند.

* شما سابقه تقابل با ایران را با تیم‌های مختلف در آسیا دارید و حتی موفق شدید تیم ملی ایران را شکست بدهید.

- من با تیم‌های ژاپن و تایلند یا ایران را شکست دادم و یا در حد رقابت با این تیم بودم؛ آن‌هم به خاطر دانش بالای بازیکنان چون به آنها یاد دادم که بازیخوانی کنند و باهوش باشند. آنها سطح فنی و تکنیکی ایران را نداشتند اما از نظر تاکتیکی ما بهتر بودیم. مسئله این است. نکته کلیدی هوش است نه دوندگی. این نظر من است و شاید اشتباه باشد.

حیف از نسل قبل فوتسال ایران/ قهرمانی در جام جهانی؟به اروپا بیایید
تیم ملی فوتسال ایران قبل از بازی تدارکاتی با ازبکستان

* به نظر شما چیزی که در حال حاضر فوتسالیست‌های ایران به آن نیاز دارند، تاکتیک است تا دویدن، درست است؟

- بله و همچنین اینکه بازیکنان برای بازی کردن باید به خارج از ایران بروند. همان کاری که از زمان ورودم به ژاپن انجام دادم. این برنامه جواب داد و هنوز هم خوب کار می‌کند.

* ایران سه بازیکن سطح اول در اسپانیا دارد (طیبی، اولادقباد و احمدعباسی) و یک بازیکن دیگر هم (آقاپور) فصل آینده به لیگ اسپانیا اضافه می‌شود. آیا تمام ملی پوشان ایران پتانسیل بازی در لیگ اسپانیا را دارند؟ منظورم نسل جدید ایران است که با وحید شمسایی کار می‌کند.

- فکر می‌کنم همینطور است. نسل قبلی بازیکنان ایران هم پتانسیل بالایی داشتند. حیف شد که آنها هرگز نتوانستند به اسپانیا یا پرتغال بیایند.

توصیه شما به عنوان یک مربی باتجربه چیست؟
- نسل جدید فوتسال ایران باید به خارج از کشور برود تا پیشرفت کند وگرنه هرگز قهرمان جام جهانی نخواهد شد. بهترین مربیان و لیگ فوتسال در اسپانیا و پرتغال هستند. از طیبی بپرسید. او می‌تواند در این مورد صحبت کند.

*دلیلش چه بود که نسل قبلی بازیکنان ایران حتی با وجود کسب عنوان سوم جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا نتوانستند به اسپانیا یا پرتغال برسند؟

- در آن زمان، مربیان به جای بازیکنان ایرانی، بازیکنان برزیلی را ترجیح می‌دادند. اگرچه من با بسیاری از همکارانم در مورد بازیکنان ایرانی صحبت می‌کردم ولی هیچ‌کس مرا باور نکرد. زمان همه چیز را عوض می‌کند و حالا طیبی شرایط را تغییر داده است. همچنین بعضی از ارزش‌ها تغییر کرده و ایده‌های جدید سیاسی و رفتارهای جدید وجود دارد. بازیکنان نسل جدید فوتسال نیازمند تغییرات هستند و اگر به خارج از کشور بروند تغییر خواهند کرد.


انتهای پیام/


کد مطلب: 53965

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53965/حیف-نسل-قبل-فوتسال-ایران-قهرمانی-جام-جهانی-اروپا-بیایید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir