کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل اجتماعي:

زنان مي‌تواند در تمام مسائل اجتماعي فعالانه مشارکت داشته باشند

2 خرداد 1402 ساعت 11:21

کارشناس مسائل اجتماعي گفت: زنان مي تواند از همه مواهب اجتماعي و اقتصادي برخوردار باشد و در چارچوب قوانين و موازين، در تمام شئونات اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي فعالانه مشارکت کنند.


سميه محمودي کارشناس مسائل اجتماعي در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: دين اسلام همواره براي زنان و دختران اهميت ويژه‌اي قائل بوده و بخصوص سفارش‌هاي فراواني از ائمه در مورد دختران در متون ديني و روايات واردشده است. در روايات اسلامي پسران به‌عنوان نعمت‌هاي خدا و دختران به‌عنوان حسنات الهي ذکرشده‌اند و اين در حالي است که حسنات در اسلام مورد پاداش خدا هستند و نعمت‌ها مورد بازخواست و سؤال خداوند قرار مي‌گيرند. پيامبر (ص) نيز در اين مورد فرموده‌اند: بهترين فرزندان شما دختران هستند.
 
وي تصريح کرد: بررسي آيات قرآن و سيره پيامبر نيز مؤيد نقش مؤثر زنان در اجتماع است. قرآن به زن مسلمان مي­آموزد که مي­تواند در جامعه حضور فعال و مؤثر داشته باشد و رسالت خويش را در کنار رسالت تربيت فرزند، درصحنه‌هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي به انجام رساند. بنابراين، زن مسلمان نيز مي­تواند از همه مواهب اجتماعي و اقتصادي برخوردار باشد و در چارچوب قوانين و موازين، در تمام شئونات اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي فعالانه مشارکت نمايد.
 
محمودی به نقش دختران در خانواده و جامعه اشاره داشت و بيان داشت: دختران نقش بسيار مهمي در خانواده و جامعه دارند. آن‌ها در آينده مسئوليت اداره کانون خانواده را که مهم‌ترين عنصر يک جامعه است، عهده‌دار مي‌شوند و وظيفه تربيت نسل‌هاي آينده نيز به عهده آن‌هاست. اگر يک دختر به‌خوبي تربيت‌شده و براي زندگي خانوادگي و اجتماعي آماده شود، مي‌تواند سعادت و خوشبختي نسل آينده را تضمين کند، اما اگر اين دختر در دوره تربيت خود با آسيب‌ها و مشکلات روحي و جسمي روبرو شود نمي‌توان از او انتظار داشت در آينده وظايفي را که بر عهده دارد به نحو احسن انجام دهد و نقش مثبتي در خانه و اجتماع داشته باشد.
 
وي ياد آورد شد: جايگاه زن در جامعه بايد از ديدگاه علمي، روانشناسي و اجتماعي را بنگريم؛ لذا همين نگاه نقش مادرانه و نقش زن در جامعه را شکل مي‌دهد. آسيب‌هاي موجود نظير تبعيض در خانواده، تحقير در جامعه يا به کار بردن برخي صفت‌هاي منفي، ناشي از ضعف فرهنگي جامعه در برخورد با جايگاه دختر است.
 
 محمودي افزود: بايد براي فرزند دختر در راستاي تحصيل و مهارت‌هاي شغلي فرصت ايجاد کرد و به او در راستاي فعاليت‌هاي اجتماعي، اقتصادي، همسرداري و فرزند پروري آموزش داد تا بر اساس اعتماد و عزت‌نفس خود، فعاليت‌هاي خود را انجام دهد.
 
 
وي همچنين به نقش دختران در زمينه اقتصادي خانواده اشاره داشت و بيان داشت: دختران مي‌توانند نقش خوبي را در زمينه اقتصادي خانواده ايفا کنند، آن‌ها مي‌توانند با قناعت در هزينه‌ها و صرفه نظر از چيزهاي غيرضروري مبلغ خوبي را حتي براي آينده خويش پس‌انداز کرده و يا باهنر و علم خود کسب درامد کنند. دختران ما نقش‌هاي بسيار مهمي را در عين گمنامي بر دوش مي‌کشند و با ايفاي درست نقش‌هاي خويش سبب سربلندي خانواده خود و پيشرفت روزبه‌روز جامعه مي‌شوند.

انتهاي پيام/590پ


کد مطلب: 53939

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53939/زنان-مي-تواند-تمام-مسائل-اجتماعي-فعالانه-مشارکت-داشته-باشند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir