کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

دو مجتمع دامداری در شهرکرد پا در هوای تأمین آب و گاز

21 ارديبهشت 1402 ساعت 8:27

برخی از دامداران مستقر در دو مجتمع دامداری در شهرکرد با مشکل تأمین آب و گاز مواجه هستند و کمبود امکانات ادامه فعالیت را برای آن‌ها دشوار کرده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ دامداری به دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای هر کشوری اهمیت بسزایی دارد و دامداران سهم مهمی در تأمین غذای مورد نیاز بشر ایفا می‌کنند.

اما می‌توان گفت اهمیت دامداری برای ایران دوچندان است چراکه در سال‌های اخیر خودکفایی و اتکا به تولید داخلی در همه زمینه‌ها و خصوصاً مواد غذایی برای کشور اهمیت بالایی پیدا کرده است و حمایت از دامداران و تأمین نیازهای اولیه دامداری‌ها می‌تواند کشور را علاوه‌بر بی‌نیازی در تأمین گوشت و لبنیات تولید سایر محصولات چون چرم، پشم، کود و… را تسهیل می‌کند.

متأسفانه برخی از دامداران مستقر در دو مجتمع دامداری در شهرکرد با مشکل تأمین آب و گاز مواجه هستند و با توجه به سردی هوا در زمستان گذشته و نیاز مبرم به آب برای این واحدها مشکلات بسیاری برای مالکان این دامداری‌ها ایجاد شده است.

پنج سال از پرداخت هزینه گازی که هنوز هم وصل نشده می‌گذرد

یکی از دامداران مجتمع اسکان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: طی چهار سال گذشته شرکت تعاونی اسکان مشکلات بسیار زیادی داشته است.

وی افزود: هزینه تأمین گاز به عهده شرکت تعاونی بوده، اما کل هزینه آن را اعضای خود شرکت تعاونی پرداخت کرده است و هیچکدام از دستگاه‌های دولتی کمکی در این راستا نداشته و حتی راهکاری هم برای وصل آن ارائه ندادند.

این دامدار بیان داشت: زمین مورد استفاده برای این منظور ملی بوده بنابراین طبق بخشنامه‌ها شرکت گاز باید گاز را درب خود مجتمع تحویل دهد اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

وی افزود: این در حالی است که پنج سال از پرداخت هزینه گازکشی می‌گذرد و شبکه هم اجرا شده است اما هنوز گاز نداریم و با توجه به سرمای هوا در زمستان هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

مشکل گازرسانی به دلیل عدم توافق رؤسای هیئت مدیره دو دامداری است

احمدرضا امینیان معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شبکه گازرسانی مجتمع دامداری اسکان در سنوات قبل تکمیل شده است اما به خط اصلی عبوری که منتج به به بهرمندی کل مجموعه مجتمع اسکان دام سبک شود، نشده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه تصریح کرد: مشکلات مربوط به آب که بین دو مجتمع اسکان و شاه‌منظر وجود دارد یکی از دلایل عدم اتصال گاز است.

معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان شهرکرد بیان داشت: خط عبوری آبی که از مجتمع شاه‌منظر عبور می‌کند و به مجتمع اسکان می‌رسد تأمین‌کننده آب هر دو مجتمع است.

امینیان افزود: در اسفند و فروردین‌ماه، پیرو دستور دادستان استان جلساتی با رؤسای هیئت مدیره‌های این دو مجتمع تشکیل شد و مشکل کمبود آب مهم‌ترین دغدغه این مدیران بود.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته استان با خشکسالی مواجه بود و از همین‌رو تمرکز برای آن قرار گرفت.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان شهرکرد شرط مجتمع دامداری شاه‌منظر برای عبور خط انتقال گاز به مجتمع اسکان آب‌رسانی است و این مشکل ایجاد شد.

وی با اشاره به تعریف دو مأموریت برای دو دستگاه جهاد کشاورزی و امور آب برای رفع این مشکل خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد مأمور شد نیاز آبی مجتمع شاه‌منظر را با توجه به تعداد دام و تعداد دامدار موجود در آنجا احصاء کند.

امینیان گفت: از طرفی میزان نیاز آبی مجتمع اسکان مورد بررسی قرار گرفت و امور آب نیز مأمور شد چاه‌های منطقه را بررسی کند و در صورت نیاز، پروانه افزایش برداشت صادر کند و طبق آخرین نامه‌ای که روز گذشته ارسال شد رؤسای هیئت مدیره‌ها نسبت به تأمین آب با همکاری جهاد کشاورزی و امور آب اقدام کنند.

مشکل تأمین آب و گاز برای دامداری‌ها به هم گره خورده است

وی ادامه داد: بعد از این اداره گاز با انتخاب پیمانکار ذی صلاح اقدام به اجرای شبکه خواهد کرد.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان شهرکرد گفت: قبلاً هم اقدامات اینچنینی صورت گرفت اما چون مشکلات توسط خود هیئت‌های مدیره حل نشد معضل همچنان ادامه دارد.

امینیان خاطرنشان کرد: خود مسئولان دامداری‌ها مشکل آب و گاز را به هم گره زده‌اند اما با پیگیری‌های فرمانداری و ارسال نامه امیدواریم مشکل رفع شود و در صورت بروز مشکل از دستور قضائی استفاده خواهد شد.

وی بیان داشت: این دو دامداری هم مشکل آب دارند و هم مشکل گازرسانی و باید برای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 53783

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53783/دو-مجتمع-دامداری-شهرکرد-پا-هوای-تأمین-آب-گاز

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir