کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون فنی عملیات اورژانس 115 استان چهارمحال و بختیاری:

برای یک شادی زودگذر نوروزی تلخ را برای خودمان رقم نزنیم

23 اسفند 1401 ساعت 10:37

معاون فنی عملیات اورژانس 115 استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نباید برای یک شادی زودگذر نوروز و زندگی را برای خودمان به تلخی تبدیل کنیم، گفت: در سال‌های پیش مواردی در استان رخ داده که بر اثر انفجار مواد منفجره، فرد چشم، انگشتان دست و... را از دست داده و به دیگر جوارح وی نیز آسیب وارد شده است.


اسکندر مهرابی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سال گذشته چهار مورد حادثه همزمان با چهارشنبه سوری در چهارمحال و بختیاری به‌وقوع پیوست که دو مورد آن سطحی و دو مورد دیگر چندان حاد نبود.
 
وی افزود: حوادث رخ داده در سال گذشته در چهارمحال و بختیاری اکثرا در اثر سهل‌انگاری و بازی با مواد محترقه رخ داده است.
 
معاون فنی عملیات اورژانس 115 استان چهارمحال و بختیاری ادمه داد: بیمارستان‌ها و تکنیسین‌های اورژانس استان به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمت به مردم به‌ویژه در شب چهارشنبه سوری هستند.
 
مهرابی عنوان کرد: شهروندان هرگونه حادثه سوختگی را سریعا به اورژانس 115 اطلاع دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر فردی دچار سوختگی شد، از برخی مواد مثل خمیردندان، ماست، سیب زمینی و... که هیچگونه پایه علمی ندارد، استفاده نکنند، بهترین درمان برای سوختگی نگه داشتن عضو آسیب دیده به مدت 10 تا 20 دقیقه زیر آب سرد و شستشوی آن است.
 
معاون فنی عملیات اورژانس 115 استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: درصورت بروز سوختگی‌های شدیدتر مثل سوختگی‌های درجه 2 و درجه 3 سریعا با اورژانس تماس گرفته یا به نزدیک‌ترین درمانگاه مراجعه کنند.
 
مهرابی عنوان کرد: اگر عضوی که دچار سوختگی شده است، درد شدید و یا عوارض دیگری داشته باشد حتما باید به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه شود.
 
وی خاطرنشان کرد: محل سوختگی نباید به هیچ عنوان با دست مالش داده شود یا اینکه چیزی در محل سوختگی قرار داده شود چراکه این اقدامات باعث عفونت پوستی شده و عوارضی برای فرد آسیب دیده ایجاد خواهد کرد.
 
معاون فنی عملیات اورژانس 115 استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر فرد از محل چشم دچار آسیب شده باشد بهترین اقدام شستشوی آن با آب سرد به مدت 10 تا 15 دقیقه است.
 
مهرابی درخصوص سوختگی لباس فرد نیز گفت: هر چه سریع‌تر باید لباس‌های فرد که سوخته است را خارج کرد و اگر زیورآلاتی همچون انگشتر و... دارد خارج کرده چون عضو در اثر سوختگی دچار تورم می‌شود.
 
وی تاکید کرد: تاول‌های سوختگی به هیچ عنوان نباید تخلیه شوند و یخ نیز نباید روی محل سوختگی قرار داده شود.
 
معاون فنی عملیات اورژانس 115 استان چهارمحال و بختیاری افزود: به خانواده، جوانان و نوجوانان توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد در تجمعاتی که احتمال خطر وجود دارد حضور نداشته باشند.
 
مهرابی با اشاره به اینکه چهارشنبه سوری یک آیین سنتی و دیرینه در ایران است که صرفا با روشن کردن آتش گرامی داشته می‌شد، ادامه داد: به کار بردن مواد محترقه در این شب چند سالی است که رواج پیدا کرده و کاملا با اصل این سنت مغایرت دارد.
 
وی عنوان کرد: از خانواده‌های تقاضا داریم تا همچون گذشته با روشن کردن آتش آیین شب چهارشنبه سوری را گرامی بدارند تا با استفاده از مواد محترقه آسیبی به فرد یا افرادی وارد نشود.
 
معاون فنی عملیات اورژانس 115 استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در سال‌های پیش مواردی در استان رخ داده که بر اثر انفجار مواد منفجره، فرد چشم، انگشتان دست و... را از دست داد.
 
مهرابی اضافه کرد: خانواده‌های باید مراقب فرزندانشان باشند تا مبادا به دلیل یک سهل‌انگاری و بروز حادثه، چهارشنبه سوری و نوروز برایشان به یک واقعه تلخ تبدیل شود.
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 53165

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53165/یک-شادی-زودگذر-نوروزی-تلخ-خودمان-رقم-نزنیم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir