کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

آجیل شب عید خود را از فروشگاه های معتبر و در بسته بندی‌های بهداشتی تهیه نمائید

22 اسفند 1401 ساعت 9:33

کارشناس خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: استفاده از آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است و آجیل در ایام نوروز بعنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پذیرایی محسوب می‌شود.


به گزارش جهانبین نیوز، کارشناس خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه باید آجیل را از فروشگاه های معتبر که دارای پروانه کسب و مجوز فعالیت هستند و یا دارای آجیل های بسته بندی شده و با مشخصات کالا می باشند، خریداری کرد نسبت به خرید مواد غذایی از دوره گردها و دست فروش‌ها هشدار داده است.

الهام اتابک همچنین توصیه کرده است، از فروشگاه‌هایی خرید کنید که آجیل را در مکان مناسب(قفسه یا پالت)، در دما و رطوبت محیطی مناسب به دور از تابش مستقیم خورشید و در جای خشک و خنک نگهداری می کنند.

وی با بیان اینکه، در برخی فروشگاه‌ها آجیل های مانده که از سال‌های قبل را در انبارهای خود نگهداری کرده‌اند و با زدن رنگ های غیر مجاز که مضر هستند به شکل های درخشنده آنها را ارائه می کنند افزود: هنگام خرید باید دقت کافی را داشت و از خرید آجیل‌های براق خودداری کرد.

اتابک یادآور شد، آجیل‌هایی که تاریخ گذشته و مانده باشند احتمال رشد قارچ و افزایش آفلاتوکسین دارند به ویژه اگر در مکان مرطوب نگهداری شوند یکی از سم های مضر یا همان آفلاتوکسین افزایش و رشد پیدا می‌کند که برای سلامتی بسیار مضر هستند و به کبد صدمه می زند.

وی گفت: ترجیحاَ خرید آجیل خام بهتر است، زیرا آجیل‌های بو داده هم نمک بیشتری داشته و هم عمدتاَ از رنگ‌های غیرمجاز در آنها استفاده می‌شود.

اتابک اظهار داشت: در بعضی مواقع برای پنهان کردن ترش بودن و بوی بد آجیل به آنها نمک می‌زنند پس سعی کنید ترجیحاً آجیل خام و کم نمک بخرید.

این کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی برای کنترل رنگ آجیل گفت: مقداری از آجیل را در مشت خود بریزید و کمی منتظر بمانید. سپس آجیل را خالی کنید و ببینید که آیا روی دست شما رنگ پس داده است یا نه. پس دادن رنگ، نشانه افزودن رنگ به آجیل می باشد.

اتابک اضافه کرد: در صورتی که بر روی آجیل مانند پسته، فندق، سوراخ هایی مشاهده کردید، از مصرف این گونه تنقلات بایستی خودداری کنید.

وی با تاکید بر اینکه، باید هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید گفت: آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی نامطبوعی داشته باشد؛ نه بوی نا، نه بوی ماندگی، نه بوی تند و نه بوی ترشیدگی بنابراین به ظاهر آجیل خوب دقت کنید چراکه وجود حفره‌ یا کپک زدگی از نشانه‌های کهنگی آجیل است و اگر در میان آجیل، بقایای حشرات مرده یا زنده را دیدید، بدانید که آجیل کهنه و فاسد است.

وی افزود: آجیل خام در صورت خریداری باید در جای خنک و خشک و تاریک نگهداری شود، تا از کپک زدن در امان بماند.

اتابک یادآور شد، آجیل‌های بو داده توسط حرارت خشک، طعم و عطر بهتری پیدا می‌کنند، نکته مهم در این نوع آجیل‌ها نحوه حرارت دادن آن‌ها است زیرا که دمای بالا و نامناسب سبب از بین رفتن مواد مغذی و کاهش ویتامین‌های حساس به گرما در آجیل‌ها می شود.

وی ادامه داد: همچنین با اینکه چربی موجود در آجیل‌ها در مقابل حرارت مقاوم بوده اما در صورتی که از حرارت نامناسب استفاده شود، شروع به تجزیه و سیاه شدن همراه با بوی تندی می‌کند که ناشی از تشکیل مواد سمی در آجیل‌ها است، بنابراین اطمینان از سلامت آجیل بو داده سخت‌تر است، چون که کهنگی آجیل‌ها را می‌توان با بو دادن مخفی نگه داشت.

اتابک در خصوص خرید مغز گردو اظهار داشت: باید خیلی دقت کنید که مغز گردو کهنه نباشد، روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع پیدا می‌کند، به‌طور کلی، آجیل‌های دارای پوست در مقایسه با بدون پوست، ماندگاری بیشتری دارند، پوسته به‌عنوان یک مانع محافظتی، عالی و طبیعی عمل می‌کند و قرارگرفتن مغز را در معرض اکسیژن کاهش می‌دهد تا از فاسدشدن سریع آن جلوگیری شود.

اتابک توصیه کرد: از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند(پسته آب خندان)، خودداری کنید، زیرا فروشندگان آن‌ها را در ظرف‌های آب جوش می‌ریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار می‌دهند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می‌آورد.

وی در پایان یادآور شد: تهیه آجیل بسته ‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی به این معنی است که خریدار می‌تواند از بابت این جوانب، آسوده‌خاطر باشد.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 53151

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53151/آجیل-شب-عید-خود-فروشگاه-های-معتبر-بسته-بندی-های-بهداشتی-تهیه-نمائید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir