کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در چهارمحال و بختیاری:

توسعه، شرط برداشت از گونه‌های گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی

17 بهمن 1401 ساعت 13:34

رئیس اداره مرتع، منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: چنانچه بخواهیم از گونه‌های گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی برداشت کنیم، باید در ابتدا آن‌ها توسعه دهیم.


فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع، منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عدم رعایت فصل چرا، کوبیدگی خاک، نابودی گونه‌های خوش‌خوراک، عدم بذردهی و عدم گل‌دهی گیاهان را به همراه دارد.
 
وی با اشاره به بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی از گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی بیان داشت: در چهارمحال و بختیاری حدود یک هزار و 400 گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد 391 گونه گیاهی، دارویی، خوراکی و صنعتی هستند.
 
مردانی بیان داشت: کلوس در این استان یکی از این نمونه‌ها بوده که به دلیل برداشت‌های غیراصولی درحال انقراض است و از کل سطح استان به یک نقطه خاص در منطقه موگویی رسیده، این درحالی است که کلوس یک گونه پاندومیک و خاص با خواص دارویی بسیار بالا است.
 
رئیس اداره مرتع، منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: چنانچه بخواهیم از گونه‌های گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی برداشت کنیم، باید در ابتدا آن‌ها توسعه دهیم و نباید برداشتمان از گیاهان موجود باشد چراکه موجب نابودی آن‌ها می‌شویم.
 
وی افزود: متاسفانه چرای غیراصولی دام و فشارهای ناشی از برداشت‌های بی‌رویه بسیاری از گیاهان در چهارمحال و بختیاری سرنوشتی مشابه کلوس دارد، اقتصادی کردن مراتع می‌تواند در این زمینه کارساز باشد و توسعه این گیاهان به وسیله بذر، تاثیر بسزایی در این زمینه دارد.
 
مردانی افزود: برداشت و خشک کردن گیاهان داروی، خوراکی و صنعتی باید بهداشتی و اصولی باشد و درغیراینصورت ضرر آن‌ها بیشتر از فوایدشان است و می‌توانند باعث انتقال بیماری‌ها شوند.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 52781

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52781/توسعه-شرط-برداشت-گونه-های-گیاهی-دارویی-خوراکی-صنعتی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir