کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختياری؛

بشر در گل آلود شدن چشمه کوهرنگ نقشی نداشت/ علت کاملا هيدرولوژی اعلام شد

23 شهريور 1401 ساعت 9:05

سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختياری با تاکيد بر اينکه گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ کاملا هيدرولوژيکی و طبيعی است، گفت: می‌توان با قطعيت اعلام کرد که در کدورت آب چشمه کوهرنگ بشر هيچ دخالتی نذاشته است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ علی حيدری در يکی از نشست‌های چهارمين کنفرانس ملی هيدرولوژی ايران در خصوص پدافند غير عامل در شريان‌های حياتی (علت کدورت بالای چشمه کوهرنگ) با اشاره به اينکه این چشمه سرچشمه دو رود زاينده‌رود و کارون است، اظهار کرد: چشمه‌ در اواسط مردادماه سال‌جاری دچار کدورت شديد شد و بلافاصله قبل از ورود آب به مخازن کوهرنگ از مدار خارج شد.

وی افزود: چشمه کوهرنگ يک چشمه کارستی بوده و کارست به‌معنای حفره و غار طبيعی زيرسطحی است که طبق بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد نوع کارست اين چشمه از نوع خوردگی و انحلال توده‌های سنگ‌های کربناته است.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختياری بيان کرد: طبق گزارشات ارائه شده در ساليان اخير هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنيم، کدورت چشمه در برهه‌های مختلف افزايش پيدا می‌کند و بايد يک فکر اساسی برای جلوگيری از بحران‌های احتمالی در صورت تکرار شدن اين پديده داشته باشيم.

حيدری با تاکيد بر اينکه گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ کاملا هيدرولوژيکی و طبيعی است، گفت: مي‌توان با قطعيت اعلام کرد که در کدورت آب چشمه کوهرنگ بشر هيچ دخالتی نذاشته است.

وی با بيان اينکه در ايجاد کدورت چشمه‌ آب کوهرنگ تغييرات اقليمی و کاهش يخچال‌های طبيعی موثر است، عنوان کرد: مقرر شد حوضچه‌های آرامش برای ته‌نشين شدن گل و لای چشمه‌، در صورت تکرار اين کدورت ايجاد شود.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختياری در پايان تاکيد کرد: شايعات در خصوص علل گل‌آلودی چشمه کوهرنگ از جمله انفجار، انتقال آب از زير زمين و ... صحت ندارد.
 
انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 51630

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51630/بشر-گل-آلود-شدن-چشمه-کوهرنگ-نقشی-نداشت-علت-کاملا-هيدرولوژی-اعلام

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir