کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص بیماری‌های عفونی؛

دوره انتقال سوش جدید کرونا، 2 روز قبل و 10 روز بعد از بروز علائم است

12 مرداد 1401 ساعت 10:20

متخصص بیماری‌های عفونی و فوکال پوینت سانتر کرونای چهارمحال و بختیاری گفت: سویه کرونایی که در حال حاضر در کشور قالب است 10 روز بعد از علائم و دو روز قبل از شروع علائم دوره انتقال دارد که این زمان حتما باید رعایت شود، فرد مبتلا به کرونا 5 روز باید در قرنطینه کامل باشد و پنج روز دوم حتما با ماسک در مکان‌های عمومی حاضر شود.


ناصر خسروی متخصص بیماری‌های عفونی و فوکال پوینت سانتر کرونای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: علائم کرونا با توجه به عوارضی که ایجاد می‌کند می‌تواند ادامه دار باشد که با استفاده از آنتی هیستامین‌های نسل دو می‌توان بخشی از این عوارض را از بین برد.
 
وی افزود: سرفه‌های که مزمن و ادامه‌دار هستند بیشتر سرفه‌های تحریکی هستند، در این موارد ابتدا باید از وجود PND باید مطلع شویم، بعد برونشیتی که ایجاد می‌کند و در نهایت اگر بیمار عارضه ریوی دارد یا خیر باید بررسی شود، هر کدام از این موارد درمان مجزا دارد برای مثال در PND باید درمان سینوزیست انجام شود، در برونشیت از آنتی هیستامین نسل دو به علاوه ضدسرفه استفاده می‌شود و در گرفتاری‌های ریوی باید میزان کنترل دریافت شده از سوی بیمار چک شود و اسپری‌های استنشاقی می‌تواند به کنترل سرفه وی کمک کند.
 
متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: سویه کرونایی که در حال حاضر در کشور قالب است 10 روز بعد از علائم و دو روز قبل از شروع علائم دوره انتقال دارد که این زمان حتما باید رعایت شود، فرد مبتلا به کرونا 5 روز باید در قرنطینه کامل باشد و پنج روز دوم حتما با ماسک در مکان‌های عمومی حاضر شود.
 
خسروی با اشاره به اینکه علائم گوارشی می‌تواند شروع بیماری کرونا باشد، عنوان کرد: سرفه‌ها کرونا می‌تواند از روزهای چهارم ابتلا به بعد آغاز شود و باید مراقب آن‌ها بود.
 
وی خاطرنشان کرد: ابتلا مجدد به سویه جدید کرونا یا همان BA4 , BA5 ربطی به درگیری با ویروس‌های قبلی ندارد، این ویروس طبیعت ایمنی گریز دارد و همچون سابق حتما باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
 
متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: سویه جدید کرونا دومرحله‌ای است، در هفته اول علائمی که ایجاد می‌شود درمان علامتی و مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارد، در هفته دوم که انتظار می‌رود ریه گرفتار شود حتما باید علائم لحظه به لحظه چک شود.
 
خسروی درخصوص سرفه‌های ناشی از ابتلا به کرونا بیان کرد: بستگی دارد در چه مرحله‌ایی از کرونا دچار سرفه هستیم، اگر سرفه‌ها در ابتدای ابتلا هستند از داروهای ضدسرفه ساده استفاده می‌شود و اگر بیمار دچار برونشیت شده باشد باید از داروهای استنشاقی برای وی تجویز کرد، ولی اگر در هفته دوم باشد به لحاظ گرفتاری ریویی حتما باید بررسی شود.
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 51320

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51320/دوره-انتقال-سوش-جدید-کرونا-2-روز-قبل-10-بعد-بروز-علائم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir