کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

اقتصاد کشور بیمار است و جراحی اقتصادی؛ اجتناب ناپذیر/ همهٔ صاحب‌نظران اقتصادی، بر اصل اجرای حذف ارز ترجیحی تاکید دارند

24 ارديبهشت 1401 ساعت 11:17

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بیمار است و جراحی اقتصادی؛ اجتناب‌ناپذیر، ادامه داد: حذف ارز ترجیحی در راستای رسیدن منابع کشور به دست عموم مردم و جلوگیری از سوءاستفاده رانت‌خواران است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره ضرورت حذف ارز ترجیحی گفت: مهم‌ترین ضرورت حذف ارز ترجیحی رسیدن مردم به منافع ناشی از درآمدها و منابع کشور است.

وی ادامه داد: ارز ترجیحی توزیع شده سال گذشته به یک روایت ۱۱ هزار میلیارد و روایتی دیگر ۱۳ هزار میلیارد دلار بود که پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که تخصیص این ارز به هدف اصلی تعیین شده نرسید و ارز توزیع‌شدهٔ ارزان در نهایت، صرف هزینه‌هایی شد که در سفره مردم اثری بسیار کمی داشته و بعضاً اثرگذار نبوده است.

وی افزود: شرط اول در حذف ارز ترجیحی، تصمیم و تبیین صحیح موضوع و در گام بعدی مستلزم اعتمادسازی و شیوهٔ درست در اجرای این موضوع است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به رانت و فاصله طبقاتی که ارز ترجیحی به وجود آورده، اظهار داشت: در سه سال گذشته سازمان برنامه‌وبودجه کشور گزارشی مبنی بر توزیع ۸۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان را اعلام کرد و سال بعد از آن ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه شد و در همان گزارش، سازمان برنامه‌وبودجه خبر داد کسانی که بیشترین مصرف‌کننده یارانه پنهان هستند ۲۸ برابر نسبت به کسانی که کمترین مصرف‌کننده از یارانه پنهان هستند، سود می‌برند که این موضوع پاسخگوی معمای وجود فاصله طبقاتی است.

دلیگانی گفت: به طور مثال خانواده‌ای که خودرو و یا موتورسیکلت ندارند نمی‌توانند از میلیون‌ها تومان پول یارانه بنزینی که در مقایسه با خانواده‌ای که یک یا چند خودرو دارند استفاده ببرند.

دلیگانی از توصیه مجلس شورای اسلامی به دولت و انتظار آن نسبت به حذف ارز ترجیحی گفت: اقتصاد کشور بیمار است و نیاز به جراحی دارد؛ توصیه مجلس برای جراحی و اصلاح اقتصاد کشور به دولت استفاده از افراد متخصص و توانمند در انجام این امر است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا برخی مخالف ارز ترجیحی هستند و نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنند بیان داشت: همهٔ کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی کشور با هر گرایش سیاسی در اصل این اتفاق موافق هستند و اگر کسانی در نحوه و نوع و فرایند این عمل نقدی دارند باید بیان کنند تا افرادی هم که در اجرا، مسئول هستند باید به‌دقت به‌نقد و نقطه‌نظرات موجود توجه داشته باشند.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 50684

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/50684/اقتصاد-کشور-بیمار-جراحی-اقتصادی-اجتناب-ناپذیر-همه-صاحب-نظران-اصل-اجرای-حذف-ارز-ترجیحی-تاکید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir