کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در دستور کار است

21 دی 1400 ساعت 8:41

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است، گفت: علیرغم تمام اختلافات، گفت‌وگوهایمان را ادامه می‌دهیم.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و عربستان گفت: دور جدید گفتگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و ما تلاش کردیم به رغم پرونده‌های اختلافی که وجود دارد، بر مبنای مصلحت فاصله‌گذاری در نقاط مختلف، با صراحت و تلاش، روابط پایدار و گفتگوهایمان را ادامه دهیم.
خطیب‌زاده همچنین در واکنش به حضور هیئتی از عربستان در وین گفت: این ملاقات‌ها محدود به عربستان نیست و تمام کشورها در وین رفت و آمد می‌کنند.
وی افزود: ضمن اینکه این رایزنی‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تمامی کشورها از جمله عربستان سعودی بر اساس خواست دوجانبه و ملی به وین سفر می‌کنند. این ملاقات‌ها و مذاکرات دوجانبه از زمان برجام نیز بصورت حضوری یا تلفنی وجود داشته است.
سفر احتمالی امیرعبداللهیان به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس
خطیب‌زاده در خصوص سفر امیرعبداللهیان به عمان گفت: سفر وزیر امور خارجه به عمان یک روزه است و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سفر افزوده شود و تا عصر در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.
نگاه ایران به افغانستان فارغ از مسائل قومیتی است
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص افغانستان گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان یک نگاه شمول‌گرا و فارغ از منطقه و قومیت است.
وی ادامه داد: نگاه ما این بوده که اراده‌ی همه اقوام در داخل افغانستان دیده و صدایشان شنیده شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در خصوص ملاقات‌هایی که جمهوری اسلامی ایران میزبان گروه مختلف افغانستانی است آنچه به عنوان ابتکار تهران انجام شد و اکنون نیز ادامه دارد، در این سفر نیز جمهوری اسلامی ایران میزبان این گفتگوها بوده است و ما خبر داریم گفتگوهای خوبی بین گروه‌های افغانستانی شکل گرفته است و امیدواریم نتیجه آن آینده‌ای با ثبات برای افغانستان باشد.
اروپا خود را عضو برجام بداند نه نماینده دیگران
خطیب‌زاده همچنین در واکنش به تعویض مذاکره‌کنندگان دو کشور اروپایی گفت: تعویض برخی از مذاکره کنندگان به دلیل تغییر دولت در آلمان و در انگلیس نیز به خاطر بازنشستگی مذاکره‌کننده پیشین است.
وی ادامه داد: انتظار ما از کشورهای اروپایی این است که خود را به عنوان عضو برجام بدانند نه به عنوان نماینده یک طرف خاص!
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین افزود: لذا براساس این واقعیت به عنوان یکی از اعضای باقی مانده در برجام تلاش کنند که همه‌ی اعضا اطمینان یابند که آمریکا به صورت راستی آزمایی و مؤثر و با ارائه تضمین‌ها به برجام برگردد و از این بازی که تحت عنوان تقسیم کار یاد می‌شود، اجتناب کنند.
خطیب‌زاده تصریح کرد: تصور ما این است سه کشور اروپایی باید به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اجازه دهند گفتگوها را در مسیر سازنده ادامه دهد تا بتوانیم به یک توافق پایدار برسیم.
وی در خصوص موانع در مذاکرات وین گفت: ما موانع موضوعی و موقعیتی داریم. در موضوع هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشتیم و می‌توانیم توافقات خوبی داشته باشیم.
امیرعبداللهیان آخر هفته به چین سفر می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت: وزیر امور خارجه کشورمان آخر هفته به دعوت همتای چینی به این کشور سفر می‌کند و موضوعات مختلفی در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است که مجریان آن بخش‌های مختلف هستند.
خطیب‌زاده افزود: دستورکار ما بسیار متنوع است و موضوعات متنوعی در همین چارچوب در دست پیگیری است.
ایران با هیئت ورزشی کامل به المپیک زمستانی چین می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص المپیک زمستانی چین نیز گفت: ما هرگونه نگاه سیاسی به رویدادهای ورزشی را محکوم می‌کنیم. متأسفانه برخی دولت‌های غربی و آمریکایی تلاش می‌کنند المپیک که مظهر نزدیکی مردم از طریق ورزش است را سیاسی کنند.
وی ادامه داد: ایران با هیئت ورزشی کامل و در سطوح خوبی در افتتاحیه حاضر خواهد بود.
خطیب‌زاده همچنین در خصوص سفر تیم ملی کشتی کشورمان به آمریکا نیز گفت: تیم ملی کشتی ایران به دعوت فدراسیون کشتی آمریکا و در چارچوب مراودات ورزشی عادی این سفر را در دستورکار دارد. سیاسی کردن موضوعاتی که روح ورزشی دارد در تضاد با این موضوع است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص تحولات لبنان گفت: در موضوع لبنان دخالت‌های خارجی عامل اصلی نابسامانی داخل این کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: عاملین، آمرین و تمام افرادی که در جنایتی آشکار سردار سلیمانی را ترور کردند را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم و با تمام تلاش خود آن جنایت را پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است و هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم.
به مذاکرات نه خوشبین هستیم نه بدبین
خطیب زاده ادامه داد: ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را با یک دیگر مطرح کرده‌اند، آن هم در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی، تعهدات هسته‌ای و تضمین‌ها بوده است که دولتی در واشنگتن دوباره روابط بین‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد. این گفت‌وگوهای غیر مستقیم و مکتوب ما آرشیوی از مواضع است که برای تاریخ و دو طرف قابل اتکا است و ما درباره هیچ موضوعی فراتر از این صحبت نکردیم.
وی گفت: ما نه خوشبینانه و نه بدبینانه مذاکره می‌کنیم، این گونه برداشت‌ها از فضای منفی است و باید گفت برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند فضای منفی ایجاد کنند، اما ما با واقع نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می‌دهیم و اگر می‌گوئیم امروز گفتگو ها مثبت است تحت تأثیر دقایق و لحظه‌ها نیست.
در نقطه به رسمیت شناختن طالبان نیستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان دارد یا خیر گفت: اساساً ما امروز در آن نقطه قرار نداریم، مشخصه‌ها و مولفه‌هایی که می‌تواند به شناسایی دولت جدید در افغانستان بینجامد در ملاقات اخیر آقای امیرعبداللهیان و در اظهارات گذشته، گفته شده است. شناسایی چیزی است که حاکمان امروز افغانستان با رفتار مسئولانه خودشان و رعایت شاخص‌ها و مؤلفه‌های مدنظر به دست می‌آورند و چیزی نیست که به آنها اعطا شود.
بدهی‌های کره جنوبی به ایران ربطی به مذاکرات در وین ندارد
وی در خصوص سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین نیز گفت: این سفر به ابتکار خود آنها بوده است و البته هیئت‌هایی از سایر کشورها نیز به وین سفر داشته اند. البته بنا به درخواست طرف کره‌ای، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با آنها ملاقاتی داشته است.
خطیب زاده ادامه داد: در این ملاقات با طرف کره‌ای تاکید شد آنچه به عنوان بدهی‌های کره به ایران مطرح است ربطی به مذاکرات امروز در وین ندارد و بدهی کره به ایران فارغ از نتیجه گفتگوهای وین و اینکه این گفتگوها در چه زمانی به نتیجه برسد باید پرداخت شود و اساساً تحریمی در خصوص بانک‌های کره‌ای برای پرداخت بدهی‌های ایران وجود ندارد ولی آنها تعلل‌هایی در این خصوص دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم کره باید هر چه سریع‌تر برای پرداخت بدهی خود به ایران اقدام کند و هر چه زودتر این اقدام را انجام دهد برای روابط دو کشور بهتر است.
 
کد خبر


کد مطلب: 49591

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49591/دور-پنجم-مذاکرات-ایران-عربستان-دستور-کار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir