کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در اولین سفر شهرستانی غلامعلی حیدری مطرح شد

ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته استاندار برای ارسال مصالح ساختمانی به مناطق زلزله‌زده

18 آذر 1400 ساعت 18:24

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ظرف ۴۸ ساعت همه مصالح مورد نیاز ساخت منازل تخریبی به منطقه زلزله‌زده کوهرنگ فرستاده شود.


به گزارش جهانبین نیوز; ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کوهرنگ با حضور مسؤولان استانی تشکیل شد. 

 
مرتضی زمان پور در ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری که در شهرستان کوهرنگ برگزار شد، اظهار کرد: ۱۲ مهرماه زمین لرزه ۵.۷ ریشتری در این شهرستان رخ داد که ۵۷ پس لرزه در ادامه داشت. 
 
وی افزود: خوشبختانه زلزله خسارت جانی نداشت اما خسارت مالی بسیاری به منطقه وارد کرد. 
 
فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه ۲۰۰ خانواده در همان ابتدای وقوع زلزله اسکان اضطراری داده شدند، ادامه داد: ارزیابی و برآورد خسارت توسط دستگاه‌های اجرایی مختلف انجام و در نهایت بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رقم این خسارت‌ها بود. 
 
زمان پور عنوان کرد: در بازسازی روستاها و امکان زلزله زده مشکلاتی وجود دارد ازجمله اینکه برخی روستاها طرح هادی ندارند و ساختمان های آن‌ها بسیار قدیمی بوده به همین دلیل برای ساخت و ساز جدید با مشکل مواجه هستند. 
 
وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر اینکه در برخی مناطق زلزله زده نیز زمین خانه‌های تخریبی ملی اعلام شد که این یک معضلی در بازسازی منازل زلزله زدگان ایجاد کرده است. 
 
فرماندار شهرستان کوهرنگ اضافه کرد: ۵۴ کیلومتر از جاده‌های روستایی بخش بازفت به پیمانکار واگذار شد که پیمانکاران به دلیل هزینه ها و تغییر قیمت‌ها در مصالح ساختمانی از ادامه پروژه اصراف زدند. 
 
زمان پور بیان کرد: درخصوص صدور پروانه ساخت در روستاها مشکلی وجود ندارد و این کار رایگان انجام می‌شود اما در سه شهر زلزله زده مشکلاتی وجود دارد. 
 
در ادامه این نشست فرشید ریاحی مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: تغییراتی در رویکرد ارزیابی‌های مناطق زلزله‌زده انجام گرفت. 
 
وی افزود: تعداد ۳ هزار واحد غیرمقاوم در شهرستان کوهرنگ نیازمند مقاوم‌سازی هستند اما در عمل به نظر می‌رسد تعداد واحدهای نیازمند مقاوم سازی از این رقم بالاتر است.
 
مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری ادامه داد: عمده مصالح تامین شده برای مناطق زلزله زده میلگرد که خریداری شده و سیمان است که به صورت رایگان تامین شده است. 
 
ریاحی عنوان کرد: ۱۰۰ واحد اسکلت پیش ساخته ۶۰ تا ۸۰ متری برای اسکان دائم زلزله‌زدگان فراهم شده و ۲۸ دستگاه ماشین سنگین در منطقه در سه بخش در حال آواربرداری هستند، همچنین کار نظارت بر ساخت و ساز نیز در حال انجام است. 
 
علی‌محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) نیز اظهار کرد: قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزله‌زده با پیشنهاد سپاه تشکیل شد. 
 
وی افزود: مردم از این به بعد به دنبال کارها و اقدامات عملی انجام شده هستند. 
 
فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) ادامه داد: منازل منطقه به دلیل مصالح بکار رفته در آن عمدتا تخریبی هستند، لذا پیشنهاد می‌شود همه منازل تخریبی محسوب شود. 
 
اکبری عنوان کرد: در بحث قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزله زده رفع مشکلات و موانع مختلفی صورت گرفته است. 
 
وی خاطرنشان کرد: انتقال مصالح به دلیل شرایط منطقه به مناطق زلزله زده بسیار گران تمام می‌شود و هزینه بالایی دارد. 
 
در انتهای این نشست غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: ارزیابی مناطق زلزله زده عمیق و دقیق نبوده و به صورت سطحی انجام شده است. 
 
وی افزود: مصالح ساختمان های منطقه عمدتا از خشت و گل ساخته شده و قابلیت بازسازی ندارد مقرر شد متمم اصلاحی هم برای ساختمان‌های تخریبی و هم تعمیری لحاظ شود. 
 
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تعداد خانه‌های تخریبی بسیار بیشتر از موارد ذکر شده در ارزیابی‌ها است، ادامه داد: تخصیص اعتبار برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در هیات دولت مصوب شده لذا باید پیگیری‌ها برای دریافت سریع‌تر این اعتبارات از سوی استان صورت گیرد. 
 
حیدری عنوان کرد: کار در مناطق زلزله زده خوب است اما کند پیش می‌رود، در دو بخش صمصامی و بازفت ستاد بازسازی مناطق زلزله زده تشکیل شده است و نماینده دستگاه‌ها و بانک‌ها نیز مستقر شود تا هزینه اضافی به افرادی که منازل آن‌ها آسیب دیده تحمیل نشود. 
 
وی خاطرنشان کرد: از شنبه هفته آینده پرداخت تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده انجام شود، تاکنون هیچ تسهیلاتی در این خصوص پرداخت نشده و این قابل قبول نیست. 
 
استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ماشین‌آلات جهت آواربرداری منازل تخریب شده کم است و بنیاد مسکن این استان این مشکل را با اضافه کردن خودروهای جدید برطرف کند. 
 
حیدری بیان کرد: ظرف ۴۸ ساعت همه مصالح مورد نیاز ساخت منازل تخریبی به منطقه زلزله‌زده کوهرنگ فرستاده شود. 
 
وی تاکید کرد: ارزیابی‌های اولیه ناقص است و شواهد نشان می‌دهد تخریب منازل بیش از این است. 
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 49304

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49304/ضرب-الاجل-۴۸-ساعته-استاندار-ارسال-مصالح-ساختمانی-مناطق-زلزله-زده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir