کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

انجام تست سرمی برای تشخیص بیماری مشمشه/اسب‌های ایرانی طبق استانداردهای بهداشتی در مسابقات جهانی حاضر هستند

9 آذر 1400 ساعت 9:29

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: انجام تست مالئین برای تشخیص بیماری مشمشمه در اسب‌ها رد شده است و این تست در ایران به صورت سرمی و پاراکلینکی انجام می‌شود.


محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اگر قرار است مسابقه اسب سواری برگزار شود، مجوزات لازم برای این قبیل رویدادها باید از سوی مجموعه دامپزشکی صادر شود.
 
وی افزود: تست بیماری مشمشه که یک بیماری مشترک بین انسان و اسب است، پیش از این در ایران به صورت شبه آزمایشگاهی و تست غربالگری انجام می‌شد.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در واقع تست مالئین با سرنگی که در اختیار کارشناس قرار می‌گرفت، در محل نگه‌داری اسب‌ها انجام می‌شد و 72 ساعت بعد از آن این تست را با مشاهده بالینی تایید یا رد می‌کرد.
 
اسدی عنوان کرد: در حال حاضر این شیوه انجام تست مشمشمه رد شده است، در واقع هم‌اینک تست مشمشمه که در ایران انجام می‌شود، به صورت سرمی و پاراکلینکی است.
 
وی خاطرنشان کرد: در تست سرمی بیماری مشمشه، خون اسب گرفته می‌شود و حتی اگر فردی که تست را انجام داده است مالئین را نیز انجام داده باشد، تا زمانی که تاییده آزمایشگاهی صادر نشود، سلامت اسب به لحاظ بیماری مشمشه مورد قبول قرار نمی‌گیرد.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پیش از این برای اعزام اسب‌ها به مسابقات بین‌المللی مباحث حقوقی نیز وجود داشت و از آنجا که قیمت اسب‌ها بسیار بالا است صاحبان دام درخواست آزمایش مجدد می‌کردند، اما در حال حاضر این مشکلات وجود ندارد و اسب‌های ایرانی به راحتی می‌توانند در مسابقات بین‌المللی حاضر شوند.
 
اسدی با اشاره به اینکه پانسیون‌ها، مراکز باشگاهی و... نیز تحت نظارت سازمان دامپزشکی، هستند، تاکید کرد: دیگر مشکلی برای انتقال اسب به خارج از کشور برای مسابقات وجود ندارد و اعزام این حیوان با استفاده از هواپیماهای مخصوص انجام می‌شود.
 
وی افزود: در چهارمحال و بختیاری نیز باشگاه‌های سوارکاری و اسب‌های بسیار خوبی وجود دارد که حتی از استان‌های دیگر نیز برای کشش ژنتیکی از این اسب‌ها متقاضی وجود دارد.
 
انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 49232

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49232/انجام-تست-سرمی-تشخیص-بیماری-مشمشه-اسب-های-ایرانی-طبق-استانداردهای-بهداشتی-مسابقات-جهانی-حاضر-هستند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir