کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص کودکان و نوزادان:

هر علائم مشکوکی در نوزادان و کودکان در درجه اول کرونا است/ استفاده از آنتی‌بیوتیک در آلرژی ممنوع

24 مهر 1400 ساعت 10:10

متخصص کودکان و نوزادان گفت: تاثیر هیستامین‌ها بر پوست، دستگاه گوارش و... متفاوت است، اما چون در دوران پاندمی کرونا قرار داریم و بنابراین باید به علائمی که بروز می‌کند توجه شود، معمولا هر علائمی که در فرد بروز می‌کند باید کرونا نامیده شود.


دکتر اسدالله فتحی‌پور متخصص کودکان و نوزادان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آلرژی یک وضعیت تغییریافته و یک واکنش به موادی که در محیط وجود دارد، است و در اکثر افراد منجربه ایجاد علائم خاصی نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه بروز علائم در برخی از افراد بستگی زیادی به استعداد ژنتیکی دارد افزود: در این افراد پاسخ بیش از حدی در برخی از ارگان‌ها مانند ریه، بینی، پوست، لوله گوارشی و... دیده می‌شود، این واکنش‌ها بیش از آن انتظاری هستند که باید باشد و این حالت را آلرژی گویند.
 
فتحی‌پور با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر آلرژی بنا به دلایلی افزایش یافته است خاطرنشان کرد: افزایش موارد آلرژی‌زا در محیط، دودها و آلاینده‌ها یکی از دلایل افزایش حساسیت است، همچنین در معرض قرار گرفتن افراد بیشتر شده است و مشکلات زیادی از این بابت پدید آمده است.
 
این متخصص کودکان و نوزادان یادآور شد: آلرژن یا مواد آلرژی‌زا معمولا جنسی از نوع پروتئین دارند که سیستم ایمنی را فعال می‌کنند، این سیستم وقتی فعال شود ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌کنند، این ماده در هر ارگانی از بدن علائم خاصی دارند و این علائم براساس اینکه کجا را بیشتر درگیر می‌کند، مشخص می‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر هیستامین بر بینی تاثیر بگذارد سبب آبریزش بینی، عطسه و خارش بینی می‌شود، اگر بر گلو تاثیر گذارد خارش گلو، گرفتگی صدا، تاثیر بر ریه سرفه‌های خشک و پشت سر هم را به همراه دارد و اگر شدید باشد سبب بروز آسم می‌شود.
 
فتحی پور تاکید کرد: تاثیر هیستامین‌ها بر پوست، دستگاه گوارش و... متفاوت است، اما چون در دوران پاندمی کرونا قرار داریم و بنابراین باید به علائمی که بروز می‌کند توجه شود، معمولا هر علائمی که در فرد بروز می‌کند باید کرونا نامیده شود و حساسیت در مرحله‌های بعد مدنظر است، بنابراین بعد از مراجعه به پزشک و بررسی علائم و شرح حال بیمار، نوع بیماری تشخیص داده می‌شود.
 
این متخصص کودکان و نوزادان بیان داشت: کرونا در اوایل ابتلا ممکن است آبریزش شدید داشته باشد و از آنجایی که نوع دلتا بچه‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند بنابراین باید دقت کرد که بروز هر نوع علائمی در بچه‌ها باید جدی گرفته شود، در شرح حالی که پزشک از بیمار می‌گیرد معمولا درخصوص زمان ایجاد علائم و نحوه ایجاد آن‌ها سوال می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه از آنجایی که آلرژن‌های معمولی در محیط پراکنده هستند و از طریق گرده‌افشانی درختان و علف‌های هرز، گرد و خاک و... از راه بینی وارد بدن می‌شوند همچنین نگهداری حیوانات خانگی و پرنده در خانه هم سبب روز حساسیت شده، واکنش‌هایی مانند سرفه‌های مزمن ایجاد و در شرح حالی که پزشک می‌گیرد به این نکته که سرفه‌های کودک از کی شروع شده است توجه می‌شود، مثلا سرفه‌ای که دوماه یا بیشتر ادامه دارد و همراه با علائم دیگری نیست بیشتر آلرژی است اما سرفه‌ای که با آبریزش شروع شده و همراه با بدن درد است یا همراه با تب است بیشتر به کرونا شبیه است چون در آلرژی بدن درد شدید، سردرد، تب و... وجود ندارد.
 
فتحی پور با اشاره به کهیرهایی که در آلرژی ایجاد می‌شود گفت: در کروناهم نوع خاصی از کهیر وجود دارد که در مریض‌های خیلی بدحال بروز می‌کند و ممکن است کبد و ریه را گرفتار کرده باشد.
 
وی به بروز انواع سرفه خشک، خلط‌دار، ممتد، سرفه‌های تک تک، سرفه‌هایی که در شب یا روز بروز می‌کند اشاره کرد و گفت: در آلرژی سرفه‌هایی که شب اتفاق می‌افتد بستگی به محیط کاری دارد که فرد در آن مشغول به کار است، در برخی از موارد هم رفلاکس معده سبب بروز سرفه در شب می‌شود، سینوزیت هم در برخی موارد سرفه‌های شبانه را به همراه دارد اما سرفه‌های خشک پشت سر هم خیلی اهمیت دارد.
 
این متخصص کودکان و نوزادان اضافه کرد: آلرژی‌ها ممکن است از نوع فوری که از 10 دقیقه تا نیم ساعت بعد از خوردن غذا ممکن است بروز کند که بعد از خوردن بادام زمینی یا کنجد فرد دچار شوک می‌شود، تنفس تند، کبودی لب‌ها، کاهش هشیاری شل شدن و بی‌حالی بسیار از علائم خطر هستن و بلافاصله بیمار باید به اورژانس مراجعه کند، یا تاخیری باشد.
 
وی گفت: در کرونا نیز ممکن است علائم خطر مشابه علائم خطر آلرژی فوری وجود داشته باشد در هر دو صورت نیاز است به اورژانس مراجعه و بیماری درمان شود.
 
فتحی پور با اشاره به پایداری علائم در ویروس کرونا و آلرژی افزود: در ویروس کرونا در بچه‌ها به‌طور معمول 81 درصد موراد بمیاری خیلی خوب با طول دوره هفت تا 14 روز بهبود می‌یابد که در برخی موارد بدون مداخلات دارویی است اما در 19 درصد موارد علائم شدید است، اما علائم کرونا با علائم حساسیت هم‌پوشانی دارد و تشخیص آن در خانه دشوار است و نباید سهل‌انگاری شود.
 
وی تاکید کرد: علائم آلرژی، علائمی طولانی است و به‌صورت فصلی ایجاد می‌شود، اما استفاده از آنتی‌بیوتیک در آلرژی درست نیست چراکه خود آنتی‌بیوتیک منجر به بروز آلرژی می‌شود.
 
انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 48859

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48859/علائم-مشکوکی-نوزادان-کودکان-درجه-اول-کرونا-استفاده-آنتی-بیوتیک-آلرژی-ممنوع

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir