کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فضای مجازی قتل عام فرهنگی است/ خطر فضای مجازی در کمین کودکان

21 مهر 1400 ساعت 7:57

عدم آشنایی والدین از اینترنت و فضای مجازی باعث شده که کودکان به‌خاطر برنامه‌ها وبازی‌های جذاب در فضای مجازی به سمت آن جلب شوند که این خود موجب خطراتی می‌شود که در کمین آنهاست.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ شبکه‌های اینترنتی در کنار مزایای بی شمارش، معایبی نیز دارد که عدم آشنایی کامل با فضای مجازی می‌تواند آسیب‌هایی را برای خانواده‌ها به بار آورد بنابراین جایگاه خانواده به عنوان مهم‌ترین واحد اجتماعی، فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات، ظهور اینترنت و گسترش فراگیر شبکه‌های اجتماعی و طرح آن‌ها در قالب فرصت‌ها و تهدیدها باید مورد بررسی قرار گیرد.

عدم آشنایی والدین از اینترنت و فضای مجازی باعث شده که کودکان به‌خاطر برنامه‌ها وبازی‌های جذاب در فضای مجازی به سمت آن جلب شوند که این خود موجب خطراتی می‌شود که در کمین آنهاست.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار کودکان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط و آگاه باشند که هر گونه تغییر رفتار در فرزندان به معنای تغییر تفکر آن‌ها است.

حضور فرزندم در فضای مجازی نگرانم کرده است

محمدی یکی از بانوان شهرکردی در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ اظهار کرد: دو فرزند دختر دارم که یکی از آن‌ها هشت ساله و یکی دیگر 17 سال سن دارد.
 
وی با بیان اینکه دختر بزرگم مدام با گوشی کار می‌کند و همیشه سرش داخل گوشی است افزود: در بسیاری از موارد گوشی برای دخترم مهم‌تر از خانواده‌اش است و من و پدرش نیز نمی‌دانیم چطور باید بر کارهای وی نظارت داشته باشیم.
 
این بانوی چهارمحالی اضافه کرد: گاهی ما در برخورد با عدم توجه دخترمان به درسش رفتارهای تنبیهی با وی داریم و چندین بار هم گوشی را از او گرفتیم اما بی‌فایده بوده و  شاهد بروز رفتارهای بدتری از وی هستیم.
 
محمدی با بیان اینکه دختر کوچک‌ترم نیز کنجکاوی‌هایی نسبت به حضور در فضای مجازی دارد اضافه کرد: چندین بار درخواست گوشی داشته ولی ما توجهی نکردیم و فعلا درحال مقاومت در مقابل این خواسته وی هستیم.
 
این بانوی چهارمحالی با تاکید بر اینکه هر بار که به دخترم اعتراض می‌کنم که معلوم هست درحال انجام چه کاری هستی گوشی اش را به من می‌دهد و می‌گوید خودت ببین که کار بدی انجام نمی‌دهم و من چون چیزی بلد نیستم نمی‌توانم متوجه شوم که چه کاری انجام داده و اصلا جای نگرانی وجود دارد یا نه افزود: ای کاش مسئولان دوره‌هایی برای آموزش والدین می‌گذاشتند تا ما بتوانیم با علم کافی بر رفتار فرزندانمان نظارت داشته باشیم.

ضرورت ارتقاء سواد رسانه ای در استفاده از فضای مجازی

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما ؛ اظهار کرد: ما مدعی هستیم که گرم‌ترین کانون، کانون خانواده است در حالیکه گاهی اوقات بین افراد خانواده فاصله عاطفی ایجاد می‌شود و برخی کودکان که در فضای مجازی دچار مشکل می‌شوند، ترجیح می‌دهند مشکل خود را با دوستشان در میان بگذارند اما حاضر نیستند به خانواده خود بگویند، چون می‌ترسند سرزنش شوند، کتک بخورند و با برخورد خشن خانواده مواجه شوند.
 
وی ادامه داد: اگر رابطه افراد خانواده صمیمی باشد، هیچ رابطه مخفیانه و پنهان‌کاری بین آنها ایجاد نمی‌شود، اما چرا بر رفتار فرزندان در فضای مجازی نظارت نمی‌شود و مشکلات بعدی بوجود می‌آید؟
 
عسگری خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد رسانه‌ای در استفاده از فضای مجازی، تضمین‌کننده افزایش امنیت کاربران در استفاده از این فضا است.

وی در ادامه افزود: استقبال روزافزون کاربران و گستردگی فضای مجازی در ابعاد مختلف، افزایش آسیب‌های اجتماعی نوپدید را به همراه داشته است و داشتن سواد رسانه‌ای می‌تواند نقش موثری در کاهش این نوع آسیب‌ها و استفاده نقادانه و هوشمندانه از فضای مجازی داشته باشد.

افزایش سواد رسانه‌ای برای روبه‌رو شدن بهتر با فضای مجازی

فواد ظفرعبداله‌زاده کارشناس علوم ارتباطات درگفت وگو با رسانه ها ، با بیان اینکه فضای مجازی محیطی مشتمل بر شبکه‌های آنلاین کامپیوتری که در لحظه به مبادله اطلاعات با یکدیگر می‌پردازند، اظهار کرد: فضای مجازی یک فضای گسترده از وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و سایت‌های مختلف که شبکه‌های فضای مجازی فقط بخش کوچکی از این دنیای ارتباطات است.

وی با اشاره به سخنان مانوئل کاستلز که قدرت جریان‌ها از جریان‌های قدرت در فضای مجازی فزونی پیدا می‌کند، تصریح کرد: فضای مجازی استفاده‌های مختلفی چون اطلاع رسانی، آگاهی، تبادل اطلاعات، بسیج افکارعمومی، قدرتمند شدن مخاطب دارد، به واسطه اینکه برای نخستین بار این امکان را به واسطه وب 2 به مخاطب می‌دهد که خود مخاطب تولید کننده اطلاعات وصاحب یک رسانه باشد تا بتواند حرفش را در جهان بزند.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه برای نخستین بار در طول تاریخ هر جوان یا نوجوان صاحب یک رسانه شده و می‌تواند حرف ها، دغدغه‌ها ، خواسته‌ها ، نیازهای خود را بیان و صاحب صدا شود ودر برابر امر و فشارهای بیرونی مقاومت کند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارکردها برای جوانان برقراری ارتباط و غلبه بر فضا و زمان است و امکان برقراری ارتباط با محیط‌های دور و پیوندهای آشنایی و دوستی و تبادل اطلاعات و فرهنگ ها فراهم می‌شود.

عبداله‌زاده با اشاره به اینکه استفاده از فضای مجازی دارای جنبه‌های منفی هم است، افزود: اعتیاد به اینترنت نیز از اثرات منفی آن است که باید باید جدی گرفته شود بنابراین جنبه‌های منفی زمانی که استفاده زیاد و سواد رسانه‌ای کم وجود داشته باشد، رخ می‌دهد اما جنبه‌های مثبت استفاده از فضای مجازی بیشتر از جنبه های منفی بوده به شرط اینکه سواد رسانه‌ای مخاطب افزایش داده شود.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ روش‌های مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد. بی تردید، یکی از موثرترین روش‌ها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.

همچنین، کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدام‌های ضروری برای مقابله با آنها را فرا بگیرند. منابع آموزشی مناسبی برای والدین، معلمان و حتی خود کودکان وجود دارند که ابعاد مختلف ایمنی کودکان در فضای آنلاین را پوشش می دهند.

در ادامه برخی از اقدام‌های مثبتی که می توان مورد بهره برداری قرار داد را معرفی می کنیم. به یاد داشته باشید که این عوامل با افزایش سن کودکان تغییر کرده و به طور مرتب باید مورد بازبینی و توجه قرار بگیرند.

 برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی می توانید مجموعه‌ای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت، ایمیل و پیام‌های مختلف را تنظیم کنید. کودکان باید مسئولیت پذیری در قبال اقدام‌هایی که انجام می دهند را فرا گرفته و حس قضاوت و داوری را در خود بهبود ببخشند.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 48829

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48829/فضای-مجازی-قتل-عام-فرهنگی-خطر-کمین-کودکان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir