کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

کشت های گلخانه ای؛ علاجی محجور مانده برای عبور از بحران بی آبی

31 شهريور 1400 ساعت 12:19

کشت گلخانه ای به دلیل تاثیر فراوان در کاهش مصرف آب و نیز افزایش بهره وری محصول و کاهش خسارت های ناشی از بارندگی و حوادث غیرمترقبه به عنوان بهترین گزینه برای کشاورزان محسوب می شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ براساس آمارهاي اعلام شده از سوي وزارت نيرو حدود 88 درصد آب مصرفي در كشور مربوط به حوزه كشاورزي مي باشد كه اين آمار 20 درصد بيشتر از متوسط جهاني است.

اين در شرايطي مي باشد كه بازده اين ميزان مصرف آب در بخش كشاورزي براي كشورمان فقط بين 30 تا 40 درصد برآورد شده، در حالي كه اين بازدهي در كشورهاي توسعه يافته 65 درصد و براي كشورهاي در حال توسعه 45 درصد است.

با توجه به وضعیت موجود و بحرانی بودن شرایط منابع آبی کشور و بالا بودن مصرف آب در کشاورزی سنتی ، اصلاح شیوه های آبیاری در این بخش و توسعه کشت محصولات نیازمند به آب کمتر بسیار مورد تاکید است.

یکی از بهترین کشت هایی که از سوی کارشناسان کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب مورد توصیه می شود و دولت نیز از آن حمایت می کند، کشت گلخانه ای است.

کشت گلخانه ای به دلیل تاثیر فراوان در کاهش مصرف آب و نیز افزایش بهره وری محصول و کاهش خسارت های ناشی از بارندگی و حوادث غیرمترقبه به عنوان بهترین گزینه برای کشاورزان محسوب می شود.



کشت گلخانه ای یکی از عواملی است که در اقتصاد روستاها تاثیر گذار است

نظری زاده یکی از کارشناسان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ امروزه، کشت گلخانه ای در نواحی روستایی یکی از عواملی است که در اقتصاد روستایی تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در كشت گلخانه‌اي، يك كشاورز مي‌تواند با استفاده از زمين و آب كم، محصولات كشاورزي با كيفيت مطلوب و سودآوري مناسب را توليد كند ضمن آنكه اشتغال پايدار را هم بدنبال دارد.

نظری زاده ادامه داد: با وجود همه اين مزيت ها، بهره برداران اين بخش داراي مشكلات عديده اي هستند كه لزوم حمايت مسوولان ذيربط را ضروري مي سازد.

وی تصریح کرد: در استان كويري و خشكي چون يزد كه ديگر بايد بجاي 'كم آبي' عبارت 'بي آبي' را براي آن بكار برد كشت محصولات گلخانه اي در صورتي مقرون به صرفه است كه علاوه بر برخورداري از حمايت دولت، از ثبات قيمت قابل اتكايي برخودار باشد، چيزي كه اين روزها در ميان گلخانه داران يزدي به يك كيميا تبديل شده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر قيمت محصولات گلخانه اي به دليل هزينه هاي سنگين ساخت گلخانه ها و هزينه هاي توليد آن، مقرون به صرفه نباشد قطعا فعالان اين بخش، عطاي آن را به لقايش مي بخشند.



توسعه کشت های گلخانه ای راهکاری مناسب برای صرفه جویی در مصرف آب

محمدی یکی از گلخانه داران در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری زمانی یکی از استان های پرآب در سطح کشور بود و مشکلی با نبود آب نداشتند، اما طی سال های گذشته کشور ایران دچار خشکسالی های ویرانگری شده است و همین امر باعث شد که سبک و شیوه کشاورزی حتی در استانی که زمانی تولید کننده آب بوده تغییر کند.

وی تصریح کرد: امروزه سطح عظیمی از باغات این استان تحت مکانیزه آبیاری قرار گرفته است، تا با این روش کمی از بحران آبی که با ان مواجه هستیم کاهش پیدا کند.

محمدی با بیان اینکه برای مدیریت مصرف آب صرفا" نباید به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف آب باشیم بلکه شیوه کشاورزی های سنتی نیز باید تغییر کند گفت: یکی از راه های تغییر کشت محصولات سوق پیدا کردن به کشت های گلخانه ای است که تا با کمترین مصرف آب به بیشترین بهروری در محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: هر واحد گلخانه با هزينه بالايي ساخته مي‌شود و انتظار اين است كه با فروش مناسب محصول، هزينه‌ها جبران شود در حاليكه در بعضي موارد اين‌گونه نمي‌شود.

محمدی كه نيم هكتار از ارضي خود را به كشت محصولات گلخانه اي اختصاص داده گفت: دو سال است از اين بابت ضرر مي دهد.

وی خاطر نشان کرد: نبود دشت، نظارت بر كيفيت و قيمت بذرها و سموم، آلوده بودن بزرهای موجود در بازار آلوده از مشکلات پیش رروی گلخانه دارن است.

محمدی بیان داشت: همچنين گلخانه داران در سالجاري براي تمديد پروانه علاوه بر پرداخت مبلغي به سازمان مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي، براي هر هكتار بايد يك مقداری به دهياري منطقه خود پرداخت كنند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ اکر استان های وارد کار ایجاد و توسعه کشت های گلخانه ای شده اند اما در این بین هستند استان هایی که با وجود داشتن قابلیت های مناسب اما متاسفانه توسعه کشت های گلخانه ای را نادیده گرفتند.



سطح زیر کشت گلخانه ای در چهارمحال و بختیاری دو برابر شده است

ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با با بیان اینکه سطح زیر کشت گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است، گفت: سطح زیر کشت گلخانه‌ای در این استان دوبرابر شده است.

وی گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه‌ای در این استان به ۳۰ هکتار رسیده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال پیش بینی می‌شود که از سطح ۳۰ هکتاری زیر کشت گلخانه‌ای در این استان، سه هزار و ۵۰۰ تن سبزی و صیفی، ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن توت فرنگی و هشت تا ۱۰ میلیون گل شاخه‌بریده تولید شود.

وی ادامه داد: تولید بالا و مصرف آب پایین از ویژگی گلخانه‌ها است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در این استان با توسعه گلخانه‌ها میسر است.

نشست بررسی توسعه گلخانه وباغات با حضور مهندس خسروی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان، مهندس شیرانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی،مهندس نیکبخت کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی، خانم مهندس نصیری مسئول بهبود تولیدات گیاهی شهرستان، شورای محترم اردل، نماینده وکشاورزان برگزارشد.



شهرستان اردل بهترین شرایط اقلیمی را دراستان جهت احداث گلخانه دارد

سعید خسروی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردل گفت: شهرستان اردل بهترین شرایط اقلیمی را دراستان جهت احداث گلخانه دارد.

وی، با اشاره به اینکه،کشت در فضای کنترل شده گلخانه به سبب مناسب بودن شرایط محیطی به طور میانگین تا 10 برابر بازده بیشتر در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز را خواهد داشت افزود: در کشت های گلخانه ای به سبب بسته بودن محیط هدر رفت آب از راه های مختلف تبخیر و . . .  کاهش بسیار یافته همچنین با استفاده از روش های مکانیزه آبیاری همانند بوم آبیاری، نوار آبیاری، و . . . مصرف آب به حداقل خواهد رسید.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ صدور مجوز با کمترین تشریفات و هزینه برای گلخانه‌های کوچک با مساحت کمتر از ۳۰۰ مترمربع همراه با پرداخت تسهیلات کم بهره برای مناطق شهری و روستایی فرصت خوبی برای اشتغال و کسب درآمد را در روستاها و مناطق شهری فراهم کرده است.

توسعه محصولات باغبانی یکی از سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری در دستور کار قرار دارد که در این راستا توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با توچه به مهمترین مزیت آن یعنی نیاز کمتر به آب در مقایسه با سایر انواع کشت، به عنوان یکی از راهکارهای مهم به شمار می‌رود.

در این مسیر احداث و توسعه گلخانه‌های کوچک با مساحت دستکم ۵۰ و حداکثر ۲۹۹ مترمربع از سوی جهاد کشاورزی در تمامی استانها در دستور کار قرار گرفته و گرچه استان خراسان رضوی ورود دیرهنگام به حوزه توسعه کشت گلخانه‌ای داشته اما سرعت خوبی را در این مسیر گرفته و در این عرصه نیز شاهد استقبال علاقه‌مندان طی یک سال گذشته هستیم.

صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و خارج از اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه، برخی از مزایای کاشت گلخانه‌ای است.

انتهای پیام/1020ج
 
 
 


کد مطلب: 48657

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48657/کشت-های-گلخانه-علاجی-محجور-مانده-عبور-بحران-بی-آبی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir