کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی ؛

پیمان شانگهای می تواند بازار مصرف بزرگی برای نفت و صادرات غیر نفتی ایران باشد

28 شهريور 1400 ساعت 14:26

مجتبی صالحی فرد گفت: مهمترین نکته ای که وجود دارد تلاشی بود که جمهوری اسلامی ایران را منزوی کند اما با شکست روبرو شد و ایران توانست به عنوان عضو دائم پذیرفته شود، پیمان شانگهای می تواند بازار مصرف بزرگی برای نفت و صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران باشد و می توانیم نیاز های تکنولوژیک کشورامان را ازین بازار برآورده کنیم. 


مجتبی صالحی فر کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛در رابطه با پیوستن ایران به اجلاس شانگهای عنوان کرد: اجلاس شانگهای که به عنوان یک نشست اقتصادی معروف است با عضویت اعضایی مثل چین،مصر،روسیه،پاکستان،ازبکستان،قرقیزستان،قزاقستان،تاجیکستان و کشور ایران است و یک سوم خشکی های دنیا را مجموعه شانگهای شامل می شود ،پیمان شانگهای 42 درصد جمعیت جهان ،25 درصد تولید ناخالص ملی دنیا و مشارکت در امور شورای امنیت ملی سازمان ملل دارد.

وی افزود: در پیمان شانگهای که این دوره در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد،رئیس جمهور کشور ایران طی سفر سه روزه ای که به آنجا داشت باعث شد بازار سه میلیارد نفری که ما 15 سال در کارت عضویت دائم داده بودیم، پذیرفته شود.

صالحی فرد بیان کرد: مهمترین نکته ای که وجود دارد تلاشی بود که می خواست جمهوری اسلامی ایران را منزوی کند اما با شکست روبرو شد و ایران توانست به عنوان عضو دائم پذیرفته شود.

وی ابراز کرد: این پیمان می تواند بازار مصرف بزرگی برای نفت و صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران باشد و می توانیم نیاز های تکنولوژیک کشورامان را ازین بازار برآورده کنیم. 

کارشناس سیاسی استان بهره برداری از توان ،قدرت اقتصادی و توانمندی های اعضای شانگهای را از دیگر نکات مهم پیوستن ایران به این اجلاس خواند و گفت: توسعه گردشگری و تبادل هیات های بازرگانی بین کشور های دنیا ،داد و ستد آزاد کالا و دستیابی به توافق درباره احتیاج امتیازات و معافیات های تعرفه ای بین کشورها،تقویت تجارت با کشور های آسیای شرقی،ارتقا ظرفیت ایران در حوزه ترانزیت،تسهیل واردات واکسن با توجه به درگیری کشور با مسئله کرونا،تشکیل باشگاه انرژی بین کشور های عضو ، افزایش سرمایه گذاری خارجی و شکل گیری منطقه آزاد تجاری با کشور های متحد که می تواند بازار بزرگی را حدود سه میلیارد معادل 42 درصد جمعیت دنیا را شامل می شود راه اندازی کند، از دیگر موارد این رخداد مهم اقتصادی است.

انتهای پیام/1030 ج


کد مطلب: 48622

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48622/پیمان-شانگهای-می-تواند-بازار-مصرف-بزرگی-نفت-صادرات-غیر-نفتی-ایران-باشد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir