کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری:

نقص ایمنی پایین و دیابت افراد را مستعد ابتلا به قارچ سیاه می‌کند

24 شهريور 1400 ساعت 9:55

متخصص عفونی و گرمسیری گفت: قارچ سیاه در افرادی که نقص ایمنی پایینی دارند و همچنین افراد با دیابت پیشرفته که در عوارض کشنده دیابت هم افتاده‌ است کشندگی بالایی دارد.


ناصر خسروی متخصص عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و از قبل بوده است.
 
وی با بیان اینکه قارچ سیاه بیماری قارچی است افزود: قارچ سیاه بیشتر در افرادی که نقص ایمنی دارند و خصوصا افرادی که دیابت دارند دیده می‌شود.
 
خسروی ادامه داد: قارچ سیاه بیشترین جایی را که درگیر می‌کند، سینوس‌ها و حفره بینی است و از نشانه‌های آن می‌توان به زخم داخل بینی و ترشحات سیاه اشاره کرد.
 
این متخصص قارچ سیاه را بیماری پیش‌رونده‌ای دانست که می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد و برای درمان آن باید از داروهای ضدقارچی استفاده کرد.
 
وی با اشاره به اینکه علت اینکه قارچ سیاه با کرونا ارتباط داده می‌شود این است که در کرونا بیماری دو مرحله دارد یکی مرحله اول که ویروس تکثیر پیدا می‌کند و مرحله دوم بحث پاسخ ایمنی و التهابی بدن است و چون در مرحله اول باید با داروی ضدویروس سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد، اما در مرحله دوم باید ایمنی بدن متوقف و سرکوب شود تا عوارض بیماری کرونا را کاهش داد.
 
خسروی ادامه داد: همین سرکوب ایمنی بدن که با داروهای سرکوب‌گر سیستم ایمنی مانند کورتون با دز بالا انجام می‌شود سبب می‌شود تا فرد مستعد ابتلا به قارچ سیاه شود.
 
وی یادآور شد: قارچ سیاه می‌تواند در زمینه نقص ایمنی ایجاد شده توسط داروهای سرکوب‌کننده ایمنی ایجاد شود.
 
این متخصص یادآور شد: قارچ سیاه در افرادی که نقص ایمنی پایینی دارند و همچنین افراد با دیابت پیشرفته که در عوارض کشنده دیابت هم افتاده‌ است کشندگی بالایی دارد.
 
انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 48584

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48584/نقص-ایمنی-پایین-دیابت-افراد-مستعد-ابتلا-قارچ-سیاه-می-کند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir