کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلمان فارسی که بود؟

سلمان فارسی سرباز رسالت، جان‌فشان ولایت

23 شهريور 1400 ساعت 8:14

سلمان همان یاری است که بهترین لحظات عمر دنیوی خود را در کنار پیامبر آخرالزمان سپری کرد، این صحابی فارس در دوران بعد از رحلت پیامبر اسلام نیز از پای ننشست و همانگونه که روزی سرباز رسالت بود، جان‌فشان ولایت شد .


به گزارش جهانبین نیوز؛ برگ­های زرّین تاریخ همواره نام شخصیت‌­هایی را که با عقاید و افکار دینی خود چهره­ ماندگار شده­‌اند، توصیف نموده است و به خوبی آشکار است که اصحاب و یاران پیامبر آخرالزمان جاودانگان تاریخند.
 
سلمان فارسی صحابی غیرعرب از سرزمین ایران، یکی از وفادارترین یاران پیامبر اسلام است که در جست و جوی حق، سال­ها رنج و مشقت برده تا به این گمشده­ دست یابد.
 
سلمان همان یاری است که بهترین لحظات عمر دنیوی خود را در کنار پیامبر آخرالزمان سپری کرد، این صحابی فارس در دوران بعد از رحلت پیامبر اسلام نیز از پای ننشست و همانگونه که روزی سرباز رسالت بود، جان‌فشان ولایت شد .
 
سلمان فارسی که از سوی پیامبر عظیم‌الشان اسلام "سلمان محمدی" خوانده شد، در راه اطاعت از فرمان ولایت راهی مدائن شده تا زمامداری و فرمانداری آنجا را در دست بگیرد که در این ماموریت به دیدار معبود شتافت.
 
بنابر آنچه در تاریخ آمده و به نقل از خود سلمان فارسی نام وی "روزبه" بوده است اما پیامبر اسلام وی را که برده‌ای بیش نبوده آزاد کرده و نام سلمان را برای ایشان انتخاب کرده، این مهم‌ترین ویژگی پیامبر مهربانی‌ها و اسلام است که در جامعه‌ای که نژادپرستی و خودبرتربینی جزئی از اعتقادات جداناشدنی بود، یکی از اقوام فارس را که عرب‌ها عجم می‌خواندند اینگونه عزت و بزرگی بخشیده است.
 
برخی سلمان را اهل اصفهان و برخی از اهالی فارس می‌دانند، اما بنابر آنچه در تاریخ از زبان خود ایشان نقل شده وی زادگاه خود را رامهرمز عنوان کرده است و پدرش را اصفهانی دانسته، ایشان در ابتدا به دین مسیحیت علاقمند و بعد از هجرت به شام در کنار اسقف‌های مسیحیان خدمت کرده و عمر گذرانیده است.
 
بنا بر آنچه به نقل از سلمان فارسی بیان می‌شود وی مژده آمدن پیامبری برای ترویج دین حنیف یا دین حضرت ابراهیم را از زبان کشیشی در عموریه شنیده است و به شوق دیدار این پیامبر راهی بلاد اعراب می‌شود که در راه با خیانت همسفرانش به‌عنوان برده به یک یهودی و سپس یهودی دیگری فروخته شد و به این ترتیب دست همان سرنوشتی که قرار بود سلمان را آنقدر بالا ببرد که نامش در تاریخ ماندگار شود وی را راهی مدینه می‌کند، در همان شهر بود که خبر نبوت شخصی را شنید و باتوجه به نشانه‌های عنوان شده توسط کشیش نویددهنده، به تحقیق در این خصوص پرداخت و بعد از آنکه از صحت نشانه‌ها مطمئن شد، جریان را برای پیامبر بیان و اسلام آورد.
 
در همین زمان بود که پیامبر به سلمان فرمود با اربابت صحبت کن و خود را از او بخر و به این ترتیب سلمان با کمک یاران پیامبر 300 نهال خرما کاشت و با پرداخت 40 اوتیه طلا که پیامبر به او داده بود و نهال‌های سبزشده، خود را آزاد کرد.
 
سلمان فارسی یار همیشگی پیامبر (ص) بود و همواره ایشان را همراهی می‌کرد، پیشنهاد حفر خندق در جنگ خندق از سوی سلمان مطرح و به پیروزی ختم شد، به ایشان در آیات قرآن و در کنار امام علی (ع)، ابوذر و مقداد اشاراتی شده‌ است، همچنین زمانی که بین مهاجران و انصار برای آنکه سلمان با آن‌ها باشد اختلاف پیش آمد، پیامبر اسلام فرمود: "سلمان منّا اهل البیت" یعنی سلمان از ما اهل­بیت، است.  
 
همچنینی پیامبر در جایی دیگر نام سلمان را در کنار نام امام علی (ع)، ابوذر و مقداد آورده و فرمودند: إنّ الله عزّوجلّ أمرنی بحب اربعة، فقلنا: یا رسول­الله مَن هم؟ سمهم لنا، فقال: علیٌّ منهم و سلمان و ابوذر و المقداد و أمرنی بحبّهم، و أخبرنی أنّه بحبّهم؛ خداوند مرا فرمان (دستور) داده تا چهار نفر را دوست بدارم، پرسیدیم آنان چه کسانی هستند پیامبر فرمود: علی و سلمان و ابوذر و مقداد.
 
انتهای پیام/1026ج
 
 
 


کد مطلب: 48560

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48560/سلمان-فارسی-سرباز-رسالت-جان-فشان-ولایت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir