کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌ و‌ پرورش چهارمحال‌ و‌ بختیاری

اختلالات یادگیری، مشکلی شایع در میان دانش‌آموزان/معلمان اجازه اهانت یا تحقیر محصلان دیرآموز را ندهند

21 شهريور 1400 ساعت 11:01

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌ و‌ پرورش چهارمحال‌ و‌ بختیاری گفت: اختلالات یادگیری، یکی از مشکلات شایع در میان دانش‌آموزان است که اجازه کامل شدن یادگیری را نمی‌دهد و دانش‌آموز دارای اختلال، از لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ محمد محمدی با بیان اینکه دیرآموزی با اختلال در یادگیری، متفاوت است، اظهار کرد: اختلالات یادگیری، یکی از مشکلات شایع در میان دانش‌آموزان است که اجازه کامل شدن یادگیری را نمی‌دهد و دانش‌آموز دارای اختلال، از لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اختلال در خواندن را شایع‌ترین اختلالات در یادگیری عنوان کرد و افزود: پس از آن، اختلالات در نوشتن و اختلال در یادگیری ریاضی در رتبه‌های بعد قرار دارد که برای تک‌تک این اختلالات، راهکارهای علمی وجود دارد که تحت عنوان دروس اختلالات یک تا سه در دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه معلم باید توانایی شناخت اختلال یادگیری در دانش‌آموزان را داشته باشد، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر تدریس اختلالات یادگیری در دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری طی چند سال گذشته، مهارت‌های لازم را برای شناخت اختلالات یادگیری در قالب کتاب، فیلم، دوره‌های آموزشی برای معلمان سراسر استان اجرا کرده و در سال‌جاری نیز بازآموزی مبانی ویژه معلمان در حال انجام است.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۲ درصد از دانش‌آموزان دارای اختلال در یادگیری هستند، افزود: از میان این گروه از دانش‌آموزان، یادگیری تعدادی از دانش‌آموزان کندتر است که تحت عنوان دانش‌آموز دیرآموز شناخته می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی چهارمحال و بختیاری درخصوص دانش‌آموزان دیرآموز، تصریح کرد: ضریب هوشی دانش‌آموزان دیرآموز، از سطح متوسط پایین‌تر است، این دانش‌آموزان براساس نتایج طرح سنجش، شناسایی می‌شوند و معلمان با روش‌های آموزش‌دیده مانند تکرار تدریس، طراحی تکالیف هدفمند و راهبردهای فردی برای دانش‌آموز، سعی می‌کنند دانش‌آموز را به سطح قابل قبولی در مقایسه با همکلاسی‌های خود برسانند.

محمدی بیان کرد: دانش‌آموز دیرآموز، اگر تحت آموزش درست قرار گرفته و با دیگر همکلاسی‌های خود مرتبط شود، به‌راحتی می‌تواند از کلاس درس استفاده کند، زیرا در دنیا و در مبانی دینی، جدا کردن دانش‌آموزان از هم امری منطقی به‌نظر نمی‌آید، مگر اینکه شرایط حادی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: وجود دانش‌آموزان دیرآموز، منطقه به منطقه و شهر به شهر متفاوت است، زیرا عوامل زیادی از جمله تغذیه، عوامل ارثی، دسترسی به اطلاعات و نوع گفت‌وگو در خانواده‌ها در این عامل دخیل هستند، امکان دارد دانش‌آموزان دیرآموز پس از قرارگیری در محیطی مناسب از همه لحاظ به‌سرعت رشد کند.

معاون آموزش ابتدایی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس تجارب چندساله، بین سه تا پنج درصد از دانش‌آموزان هر جامعه دیرآموز هستند، وجود این گروه از دانش‌آموزان، برای معلم و دیگر دانش‌آموزان یک نعمت است و بر همین اساس اصرار داریم که این دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل کنند، وقتی تکرار صورت می‌گیرد بقیه کلاس نیز به سطح بالاتری می‌رسند.

وی ادامه داد: دانش‌آموز دیرآموز را نمی‌توان به مدرسه استثنائی فرستاد، از طرفی دیگر نیز بهره هوشی وی از سطح متوسط اندکی پایین‌تر است، در چنین شرایطی  تکالیف مربوط به آنان متفاوت خواهد بود و به‌صورت موردی با آنان کار می‌شود، در شرایط کرونا نیز آموزش این گروه، سخت‌تر شده است، اما با این حال در این شرایط رها نشده‌اند.

محمدی تاکید کرد: معلم با شگردهای خاص، نباید اجازه دهد که دانش‌آموز دیرآموز مورد اهانت یا تحقیر از سوی همکلاسی‌های خود قرار گرفته یا اعتماد به‌نفس وی پایین بیاید، این دانش‌آموزان، تنها نیازمند مهارت و تکرار بیشتر هستند.

معاون آموزش ابتدایی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: طی دو سال از آغاز شیوع کرونا، معلمان استان به سطح توانمندی مناسبی رسیده‌اند و کل تولید محتوای دانش‌آموزان سراسر کشور در پایه سوم ابتدایی و توسط ۲۵۰ نفر از معلمان استان و با کمک آخرین نرم‌افزارهای تولید محتوا صورت گرفته است.

انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 48557

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48557/اختلالات-یادگیری-مشکلی-شایع-میان-دانش-آموزان-معلمان-اجازه-اهانت-یا-تحقیر-محصلان-دیرآموز-ندهند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir