کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روانشناس خانواده مطرح کرد

ایجاد فضای استقلال برای نوجوان از سوی خانواده/ والدین بین ترس خود و نشانه‌های خطر تفاوت قائل شوند

4 شهريور 1400 ساعت 10:10

روانشناس خانواده گفت: والدین باید به‌تدریج فضای مستقل بودن را برای فرزندان خود فراهم کنند و کارهایی را که نوجوان می‌تواند از عهده انجام آن بربیاید را بر عهده وی قرار دهند.


طاهری فر روانشناس خانواده در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: نوجوانی آغاز استقلال فرد است.

وی افزود: این سن و آغاز فرایند استقلال در فرد باعث ایجاد برخی تنش‌ها بین نوجوان و خانواده می‌شود، در سنین پایین‌تر فرزند حرف‌شنوی بیشتری از والدین خود دارد ولی در دوره نوجوانی این حرف‌شنوی‌ها کمتر می‌شود.

این روانشناس خانواده ادامه داد: والدین باید به‌تدریج فضای مستقل بودن را برای فرزندان خود فراهم کنند و کارهایی را که نوجوان می‌تواند از عهده انجام آن بربیاید را بر عهده وی قرار دهند.

طاهری فرد عنوان کرد: در انجام برخی امور که مربوط به نوجوان یا خانواده است، وی را دخالت دهند تا نوجوان خود را در تصمیم‌گیری خانواده دخیل بداند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه تا چه حد آزادی عمل و بیان به نوجوانی داده شود تابع رفتار و شخصیت نوجوان است، بسته به ویژگی نوجوان باید تصمیم بگیریم چه‌ کاری انجام دهیم.

روانشناس خانواده اضافه کرد: زمانی که تصمیم می‌گیریم کاری را انجام دهیم باید ببینیم به نفع وی است یا خیر، برای مثال نوجوان می‌خواهد با دوست خود بیرون برود اما والدین صرفاً به دلیل نگرانی‌های خود برای این کار محدودیت ایجاد می‌کنند.

طاهری فرد بیان کرد: والدین باید بین ترس خود و نشانه‌های خطری که احساس می‌کنند تفاوت قائل شوند و از هر چیزی که باعث خطر برای نوجوان شود جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد: تذکر دادن مداوم به نوجوانان باعث می‌شود اعتماد به نفس آن‌ها کمتر شده و نتوانند از عهده کارهای خود بربیایند، باید در کنار نوجوان باشیم و بر کارهای وی نظارت داشته باشیم، نوجوان از این همراهی احساس بهتری خواهد داشت تا از محدودیت و نگرانی‌های بی‌دلیل.

انتهای پیام/1031ج   
 


کد مطلب: 48406

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48406/ایجاد-فضای-استقلال-نوجوان-سوی-خانواده-والدین-بین-ترس-خود-نشانه-های-خطر-تفاوت-قائل-شوند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir