کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجرای طرح‌های آبخیزداری در کاهش خشکسالی و فرسایش خاک تاثیر گذار است/ به تله انداختن آب و روان آب از اهداف اجرای طرح آبخیزداری نیست

2 مرداد 1400 ساعت 12:06

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: به تله انداختن آب و روان‌آب از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری نیست، در طول سال‌های معمولی، از نظر بارش در اوایل تیرماه آب پشت این سازها خشک و در سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ علی محمد محمودی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:  امسال ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و تملک دارایی و سرمایه‌ای و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان پیش‌بینی شده است.

علی‌محمد محمدی با تاکید بر اینکه به تله انداختن آب و روان‌آب از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری نیست، افزود: در طول سال‌های معمولی، از نظر بارش در اوایل تیرماه آب پشت این سازها خشک و در سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.

به گفته وی، تنها در چند بند خاکی استان در طول سال آب پشت آنها باقی می‌ماند که امسال در مقایسه با میانگین دراز مدت که سال خشکی است و کاهش بارندگی وجود دارد، کاهش روان‌آب پشت سازه‌ها نیز ایجاد شده است.

محمدی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در کاهش خشکسالی و فرسایش خاک،  کاهش رسوب و تقویت سفره‌های زیرزمینی و تقویت آبخوان دشت‌ها، گفت: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:  ذخیره‌سازی و کنترل روان‌آب‌ پشت سدها و بندهای اراضی طبیعی استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی اظهار داشت: در استان بیش از ۲هزار و ۸۵۰ سازه آبخیزداری از جمله گابیون‌بندی، عملیات خشکه چین، هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شده است.

در چهارمحال و بختیاری با ۱.۶ میلیون هکتار وسعت ۴۵ حوضه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان به صورت تلفیقی اجرا می‌شود.

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت حدود ۱۶ هزار و ۵۳۳ کیلومتر مربع مساحت یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود که ۸۶.۵ درصد این میزان مساحت را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.
 
انتهای پیام/1020ج
 


کد مطلب: 48119

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48119/اجرای-طرح-های-آبخیزداری-کاهش-خشکسالی-فرسایش-خاک-تاثیر-گذار-تله-انداختن-آب-روان-اهداف-طرح-نیست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir