کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان مطرح کرد

تشریح برخی مشکلات روان‌شناختی در کودکان و نوجوانان

22 تير 1400 ساعت 9:43

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان برخی مشکلات روان‌شناختی در کودکان و نوجوانان را تشریح و راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه داد.


پروین صفوی فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: معیارهای بیش فعالی در کودکان به دو دسته تقسیم می‌شود که هر دو دسته توسط متخصص قابل تشخیص هستند.

وی با اشاره به اثرات داروی ریتالین افزود: هر دارویی می‌تواند عوارضی داشته باشد ولی در خصوص این دارو عوارضی که اکثر مردم تصور می‌کنند قابل‌قبول نیستند.

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: داشتن آگاهی‌های جنسی در حد نیاز و با توجه به اقتضای سن نوجوان برای وی لازم است.

صفوی عنوان کرد: ایجاد رابطه خوب و تعامل مثبت دوسویه بین خانواده و نوجوان بسیار مهم است در این صورت است که نوجوان پنهان‌کاری نمی‌کند و خانواده خود را همچون دوستانش می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: وابستگی کودکان و نوجوانان به موبایل و تأثیرپذیری آن‌ها از  بازی‌ها رایانه‌ای و موبایلی که تبعاتی همچون عصبانیت، خشونت و... به دنبال دارد، یکی از معضلات نوجوانان در دنیا است، نمی‌توان استفاده از موبایل توسط نوجوانان را متوقف کرد بلکه باید با ایجاد قوانین مشخص در منزل این امر را مدیریت نمود.

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان اضافه کرد: اکثر کودکانی که دچار تیک‌های عصبی می‌شوند به دلیل اثرپذیری از محیط و بعضاً وجود استرس در محیط است، لازم به ذکر است این پدیده موقتی و گذرا خواهد بود.

صفوی یادآور شد: برخی از کودکان در خواب پاهای خود را به دیگر فشار داده یا به هم می‌مالند این موضوع نگران‌کننده‌ای به لحاظ مشکلات روانی نیست و با افزایش سن کودک از بین می‌رود.

وی بیان کرد: خستگی شدید در طول روز باعث بروز برخی مشکلات برای کودکان می‌شود، برای مثال کودکانی که در طول روز زیاد بازی می‌کنند، فعالیت بدنی زیادی دارند و خواب بعدازظهر هم ندارند شب‌ها دچار بی‌خوابی می‌شوند که این مشکل با درمان دارویی قابل حل است و از این طریق می‌توان کیفیت خواب را برای آن‌ها بهبود داد.

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان تأکید کرد: ترس یا خجالت کودکان از افراد غریبه یا جدید دلیل بر مشکل خاص روانی نیست و این امر ممکن است طبیعی باشد، اما اگر این ترس شدید باعث اختلال عملکرد روزانه کودک شود باید موردتوجه قرار گرفته و به پزشک مراجعه شود.

صفوی تصریح کرد: برخی کودکان عادت کرده‌اند که کارهایشان را دیگران انجام دهند که این موضوع می‌تواند برای آن‌ها اثرات سوء زیادی به دنبال داشته باشد لذا به خانواده‌ها به‌ویژه مادران این کودکان توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد امورات کودکان را انجام ندهند و به خودشان واگذار کنند، همچنین با تحسین کودک زمانی که کاری را انجام می‌دهد می‌توانند وی را بیش از پیش در این خصوص یاری کنند و درصورتی‌که هیچ‌کدام از این راه‌ها اثری نداشت باید برای آموزش مهارت‌های فرزند پروری به روانشناس مراجعه کنند.

وی بیان کرد: دندان‌قروچه کودکان در حین خواب یکی از مشکلات آن‌ها در سنین پایین است لذا برای رفع این مشکل باید حتماً به دندان‌پزشک مراجعه و در صورت صلاحدید پزشک دارو مصرف شود چراکه دندان‌قروچه می‌تواند به دندان‌های اطفال آسیب بزند.

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان تأکید کرد: دردهای پراکنده و علائم جسمی مختلف می‌تواند از نشانه‌های مشکلات روانی یا عصبی در کودکان باشد.

صفوی افزود: معمولاً برخی از کودکان دچار وسواس فکری می‌شوند و دائم با فکرهای وسواس گونه‌ای مثل ترس از بیماری احتمالی، فراموش کردن اینکه آیا دستانش را شسته یا خیر و... درگیر می‌شوند، این اطفال نیازمند درمان هستند و درمان‌های رفتاری-شناختی و درمان دارویی برای آن‌ها مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: زمانی که فردی چه کودک و چه بزرگسال دچار عوارض روان‌شناختی همچون بی‌خوابی می‌شوند نباید خودسرانه از داروهایی همچون قرص خواب استفاده کنند، برای درمان این افراد ابتدا باید علت و زمینه به وجود آمدن مشکلات روانی بررسی و سپس داروی مناسب تجویز شود.

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان عنوان کرد: بعضاً علت بی‌خوابی در سنین نوجوانی افسردگی، اضطراب، دوقطبی و دیگر اختلالات روان‌شناختی است که حتماً باید از سوی پزشک بررسی شود.

انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 48039

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48039/تشریح-برخی-مشکلات-روان-شناختی-کودکان-نوجوانان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir