کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد تأکید کرد

نگه‌داری حیوان خانگی منوط به رعایت بهداشت/ توکسوپلاسما، انگلی در گربه‎‌ها که می‌تواند عامل سقط جنین باشد

2 مرداد 1400 ساعت 8:33

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: بنابراین نگه‌داری pet animals به لحاظ بهداشتی و دامپزشکی اصولاً اشکالی ندارد منوط به اینکه شرایط بهداشتی حتماً رعایت شود.


محمد زوارشانی دکتری دامپزشک و مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد؛ در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در اصطلاح به حیوانات خانگی ((pet animals  گفته می‌شود، حیوانات خانگی درواقع حیواناتی هستند که به بالقوه برای فردی که از آن‌ها مراقبت می‌کند ایجاد مشکل نمی‌کند و تهدیدآمیز نیستند.

وی افزود: از طرفی حیوانات خانگی نیازهای عاطفی فردی که از آن‌ها مراقبت می‌کند را برآورده می‌کنند.

دکتری دامپزشک با اشاره به اینکه حیوانات خانگی به دو دسته تقسیم می‌شوند، ادامه داد: دسته اول حیوانات، معمول‌تر هستند ازجمله سگ، گربه، پرندگان زینتی، ماهیان آکواریومی و... دسته دیگر ازجمله خرگوش، همستر، لاک‌پشت، جوجه تیغی،  و... چندان متداول نیستند اما به‌عنوان حیوان خانگی محسوب می‌شوند.

زوارشانی عنوان کرد: حیواناتی که در حیات وحش زندگی می‌کنند، حتی اگر از دوران نوزادی در کنار انسان‌ها نگه‌داری شوند، ممکن است به‌صورت بالقوه به خوی وحشی‌گری خود بازگردند و به فرد نگه‌دارنده آسیب بزنند این دست از حیوانات جزو حیوانات خانگی محسوب نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: افراد سوداگر به‌صورت قاچاق حیوانات در اصطلاح وحشی که در زمره حیوانات خانگی محسوب نمی‌شوند را در خانه نگه‌داری می‌کنند، این مسئله در ایران نیز دیده شده است.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد اضافه کرد: در آخرین منابعی که منتشر شده است آمده بین 60 تا 80 درصد بیماری‌های عفونی در دامپزشکی و پزشکی مشترک هستند، لذا بیماری‌هایی که تعداد آن‌ها کم هم نیست وجود دارد که می‌تواند از حیوان به انسان‌ها منتقل شود.

زوارشانی یادآور شد: معروف‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان شامل تب مالت (انتقال از طریق مصرف فراورده‌های لبنی آلوده)، سل، بیماری‌های ویروسی مثل تب کریمه کونگو (چهارمحال و بختیاری در فصل تابستان کانون تب کریمه کونگو است)، شاربن و... هستند.

وی بیان کرد: بیماری‌هایی هم وجود دارد که از دام به انسان منتقل می‌شود اما عوارض و شدت کمتری دارند، مثل آنفولانزا پرندگان، البته آنفولانزای خوکی اگر به انسان منتقل شود می‌تواند کشنده باشد.

دکتری دامپزشکی تأکید کرد: جدیدترین ویروسی که مشترک بین انسان و حیوان است، کووید-19 است که در بررسی‌های اولیه مشخص شد این ویروس از حیواناتی مثل خفاش یا حیوانی که مختص منطقه چین است، به انسان منتقل شده است.

زوارشانی گفت: حیوانات خانگی چون در منزل نگه‌داری می‌شوند و ارتباط کمتری با محیط خارج دارند بنابراین احتمال ایجاد آلودگی‌ها در آن‌ها کمتر است، طبیعتاً زمانی که حیوان در داخل خانه نگه‌داری می‌شود چون تماس کمتری با حیوانات ولگرد دارد به لحاظ بیماری‌های قارچی، عفونی، ویروسی و انگلی وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: با همه این موارد حیوانات خانگی هم دچار بیماری می‌شوند، برای مثال یک عفونتی به نام دیستمپر یا پاروویروس وجود دارد که در سگ‌سانان اتفاق می‌افتد که البته جزو بیماری‌های مشترک محسوب نمی‌شود.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: برای اینکه یک حیوان را در خانه نگه‌داریم باید اصول اولیه بهداشتی را برای این کار رعایت کنیم، اقدامات اولیه برای این کار ابتدا واکسیناسیون است که حتماً حیوان خانگی باید واکسن‌های موردنیاز را دریافت کند.

زوارشانی عنوان کرد: برای مثال در رابطه با سگ واکسن‌های هاری، پاروویروس، دیستمپر و... باید تزریق شود.

وی خاطرنشان کرد: درمان‌های ضدانگل برای حیوانات خانگی حتماً باید انجام شود، ذکر این نکته ضروری است که یک بیماری انگلی بسیار حاد مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که به آن کیست هیداتیک گفته می‌شود و می‌تواند از طریق سگ به انسان منتقل و باعث ایجاد ضایعات کیستی در کبد، مغز، ریه و... شود که موارد آن را در چهارمحال و بختیاری نیز مشاهده کرده‌ایم.

دکتری دامپزشکی اضافه کرد: حتماً باید اصول اولیه بهداشتی در رابطه با نگه‌داری حیوانات در خانه رعایت شود، سایر اصول بهداشتی نظیر شست‌وشوی مداوم حیوان به‌صورت هفتگی و یا دو هفته یک‌بار، جدا کردن ظرف غذای حیوان، جداسازی جایی که قرار است حیوان زندگی کند و... بسیار مهم است.

زوارشانی بیان کرد: حیوان نباید به‌راحتی در محیط زندگی انسان‌ها رفت و آمد داشته باشد، به‌ویژه در خصوص گربه، این حیوان می‌تواند یک عفونت انگلی به نام توکسوپلاسما را به زنان باردار منتقل کند که این انگل باعث ایجاد بیماری به نام توكسوپلاسموز در این زنان و سقط جنین می‌شود.

وی اظهار داشت: توصیه دیگر این است که اگر حیوان به هر دلیلی دچار مشکل شد از درمان‌های خودسرانه پرهیز کنید و حتماً برای درمان پیش دامپزشک ببرید، به‌خصوص در رابطه با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها حتماً حیوان باید معاینه و سپس برای وی آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز شود.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد افزود: بنابراین نگه‌داری pet animals  جدای از مباحث شرعی آن به لحاظ بهداشتی و دامپزشکی اصولاً اشکالی ندارد منوط به اینکه شرایط بهداشتی حتماً رعایت شود.

انتهای پیام/1031ج
 
 


کد مطلب: 47977

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47977/نگه-داری-حیوان-خانگی-منوط-رعایت-بهداشت-توکسوپلاسما-انگلی-گربه-ها-می-تواند-عامل-سقط-جنین-باشد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir