کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل اجتماعی:

کنکور رقابتی سخت و نفسگير که استرس برای آن، اجتناب‌ناپذير است

9 تير 1400 ساعت 9:22

کارشناس مسائل اجتماعي گفت: کنکور در کشور ما يک رقابت سخت و نفسگير است و استرس برای آن امری اجتناب‌ناپذير محسوب می‌شود، همچنين شيوع ويروس کرونا و ترس داوطلبان از ابتلا در حين برگزاری کنکور که اين استرس را دوچندان کرده است.


رضا محمدي کارشناس مسائل اجتماعي در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به راهکار‌های کاهش استرس داوطلبان کنکور اظهار کرد: کنکور، يکي از مهم‌ترين و سرنوشت‌سازترين رقابت‌ها در دوران تحصيل هر فرد است و با توجه به شرايط روحی و جسمی که اين رقابت سنگين برای داوطلبان و حتي خانواده‌هایشان ايجاد می‌کند، داشتن استرس امری کاملاً طبيعی است.
 
وی تصريح کرد: ريشه بسیاری از ترس‌ها و استرس‌ها بی‌برنامگی و ناآگاهی است، انسان بی‌برنامه چون نمی‌داند دارد چه می‌کند و چه هدف و برنامه‌ای دارد، بيشتر از بقيه در معرض تنش‌های عصبی قرار می‌گیرد، نداشتن برنامه‌ريزی درسی، آشفتگی ذهنی را به همراه دارد و باعث می‌شود فرد نداند چه انجام می‌دهد، چه هدفی برای ماه‌های آينده دارد و بهترين کار در این زمان اين است که دانش‌آموز برای خود برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشد.
 
محمدی بيان داشت: نوجوانانی که کنکور دارند موسيقي ملايم و ترجيحاً بی‌کلام گوش کنند، دم‌نوش‌های آرام‌بخش بنوشند و پياده‌روي کنند، احساسات خود را بر روی کاغذ جاري کنند، هوای تازه و بوی گل‌ها را استشمام کنند، بخندند، نفس عميق بکشند( در کاهش استرس و بهبود شرايط رواني شگفت‌انگيز است) و با کسي که دوستش دارند حرف بزنند.
 
این کارشناس اجتماعی ابراز داشت: دانش‌آموزان در این دوران از جويدن آدامس غافل نشوند، مطالعات نشان می‌دهند که جويدن آدامس، می‌تواند هم استرس و هم اضطراب را برطرف کند، شايد به اين خاطر است که حرکات ريتميک جويدن به افزايش خون‌رسانی به مغز کمک می‌کند، برخي هم معتقدند که اين طعم و بوی آدامس است که باعث تحريک واکنش آرامش‌پذيری می‌شود.
 
وي گفت: پشت کنکوری‌ها در این دوران می‌توانند با بيرون رفتن و گذراندن وقت در خارج از خانه، پادزهر برای استرس خود داشته باشند، مطالعات نشان می‌دهند که کمي قدم زدن در هوای آزاد حتی اگر شده تا سر کوچه، می‌تواند روحيه را تقويت کند، منظور اين نيست که طبيعت‌گردی باعث آرامش می‌شود، درواقع بيرون رفتن از خانه به معنای تحرک و فعاليت است.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 47932

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47932/کنکور-رقابتی-سخت-نفسگير-استرس-اجتناب-ناپذير

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir