کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«بازسازی اکوسیستم‌ها» هم‌زمان به‌نفع انسان، طبیعت و تنوع‌زیستی است

19 خرداد 1400 ساعت 9:12

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: «بازسازی اکوسیستم‌ها» هم‌زمان به‌نفع انسان، طبیعت و تنوع‌زیستی است، چراکه تنها با اکوسیستم‌های سالم می‌توان معیشت و سلامت انسان‌ها را افزایش داد، با تغییرات آب‌وهوایی مقابله نمود و از نابودی تنوع زیستی جلوگیری کرد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ شهرام احمدی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به موضوع امسال روز جهانی محیط زیست «بازسازی اکوسیستم‌ها»  گفت: همه‌ی ساکنان زمین یعنی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان برای بقای خود به اکوسیستم‌های سالم وابسته هستند و به‌همین دلیل، روز جهانی محیط‌زیست در سال جاری به موضوع بازسازی اکوسیستم‌ها تمرکز دارد.

وی  اذعان کرد: بازسازی اکوسیستم‌ها به‌معنای بازگرداندن آن‌ها و تنوع زیستی موجود در آن اکوسیستم به وضعیت سالم و طبیعی خود است.

وی گفت: فعالیت‌های انسانی مانند؛ انواع بهره برداری‌های ناپایدار، تخریب و تغییر کاربری اراضی، ایجاد آلودگی‌ها، برداشت بی‌رویه منابع و... می تواند تنوع گونه‌ای را از بین ببرد و روند طبیعی حیات زیست‌بوم را مختل کند اما حفاظت از ساختار و کارکردهای زیست بوم برای بقاء آن ضروری است.

 احمدی بازسازی اکوسیستم‌ها را بخش مهمی از ابزار حفاظت آنها عنوان کرد و ادامه داد: اکوسیستم‌هایی که می‌بایست حفاظت یا ترمیم شوند شامل انواع اکوسیستم‌های طبیعی ازجمله دریاها، اقیانوس‌ها، کوهستان‌ها، مراتع و دشت‌ها، جنگل‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها و انواع اکوسیستم‌های ساخته بشر ازجمله شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی و باغی و تالاب‌های مصنوعی است. 
 ‏
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: «بازسازی اکوسیستم‌ها» هم‌زمان به‌نفع انسان، طبیعت و تنوع‌زیستی است، چراکه تنها با اکوسیستم‌های سالم می‌توان معیشت و سلامت انسان‌ها را افزایش داد، با تغییرات آب‌وهوایی مقابله نمود و از نابودی تنوع زیستی جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: همه‌ی ما در بازسازی اکوسیستم ها نقش مهمی داریم و هرکدام از ما با تغییر رفتار می‌تواند تغییر ایجاد کند.

احمدی تأکید کرد: دردهه‌ی «بازسازی اکوسیستم‌ها» با برداشتن گام‌های کوچک: "مطالعه چند سطر از مطالب مربوط به حفظ محیط زیست، خاموش کردن یک لامپ اضافه، برداشتن یک زباله از روی زمین، بازنگری در نحوه مصرف مواد غذایی، پرهیز از مصرف‌زدگی و مصرف بیش از حد (انرژی، غذا، لباس و …)، کاهش هدر دادن منابع، کاهش تولید ضایعات و مدیریت صحیح پسماندها، حمایت و حفاظت از تنوع‌زیستی و زیستگاه‌های طبیعی، آموزش و ترویج روش‌های زندگی پایدار و ... " تغییرات بزرگ ایجاد کنیم.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 47760

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47760/بازسازی-اکوسیستم-ها-هم-زمان-به-نفع-انسان-طبیعت-تنوع-زیستی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir