کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد/

ساز و کار اتحادیه‌های صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری شفاف است/با متخلفان احتمالی برخورد می‌شود

8 خرداد 1400 ساعت 11:00

بعدازاینکه شبهاتی در خصوص ساز و کار اتحادیه‌های صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری از سوی برخی از فعالان این عرصه مطرح شد، مراتب از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری شد که درنهایت پاسخ این دستگاه‌ها این بود که ساز و کار اتحادیه‌های صنایع‌دستی در این استان شفاف است.


به گزارش جهانبین نیوز، بعد از آنکه شبهاتی در خصوص ساز و کار اتحادیه‌های صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری مطرح شد، مراتب از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان به‌عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد این اتحادیه پیگیری شد.

در همین راستا با افراد مختلف که به‌نوعی در این زمینه دست‌اندرکار یا ذی‌نفع بودند صحبت شد و  درنهایت پاسخ مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری این بود که تمام مراحل اتحادیه صنایع‌دستی این استان شفاف است و تخلفی در آن وجود ندارد.

در زیر مشروح این گزارش آمده است.

اطلاعی از تسهیلات پرداخت شده از سوی اتحادیه صنایع‌دستی نداشتیم

احمدی یکی از اعضای صنف خاتم در روستای شیخ شبان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: صنف خاتم در این روستا عضو اتحادیه صنایع‌دستی نیست.

وی افزود: تا به حال هیچ تسهیلاتی از اتحادیه صنایع‌دستی دریافت نکردیم، درواقع اصلاً اطلاعی از تسهیلات پرداخت شده از سوی این اتحادیه نداشتیم.

این تولیدکننده صنایع‌دستی ادامه داد: هزینه‌ای برای آموزش اختصاص داده شده بود که از طریق اداره صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کردیم اما نمی‌داند این پول از سوی اداره کل پرداخت شد یا از سوی اتحادیه تعاونی‌های صنایع دست.

احمدی عنوان کرد: صنف خاتم در روستای شیخ شبان هستیم و دیگر فعالان این عرصه در این روستا تحت این اتحادیه فعالیت می‌کنند، اگر قرار بود زیر نظر اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی قرار می‌گرفتیم اول از همه ما به‌عنوان صنف خاتم باید در جریان قرار می‌گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تولید صنایع‌دستی خاتم کسی نیست که تحت نظر اتحادیه صنایع‌دستی باشد و تعاونی این روستا جزو آن 35 تعاونی زیرمجموعه اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی نیستند.

اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری کارایی چندانی ندارد

یکی دیگر از فعالان عرصه صنایع‌دستی و از اعضای اتحادیه‌های صنایع‌دستی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اما کارایی چندانی ندارد، افرادی در این اتحادیه‌ها مسؤولیت بر عهده گرفته‌اند که تجربه و تخصص کافی در این خصوص را ندارند.

وی افزود: طبق آخرین اطلاعاتی که از صورت‌های مالی اتحادیه صنایع‌دستی دارم باید بگویم این اتحادیه به‌نوعی ورشکسته است، هر تعاونی حدود 100 هزار تومان سهام در این اتحادیه دارد که جمعاً 35 اتحادیه 3.5 میلیون تومان می‌شود و درواقع پولی ندارد که بخواهد صرف پرداخت تسهیلات کند.

این فعال عرصه صنایع‌دستی ادامه داد: این 35 تعاونی عضو اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی به‌نوعی سوری هستند، خود تعاونی‌ها سالیان است که تغییرات هیات مدیره نداشتند، درواقع اگر بخواهی به آدرس این 35 اتحادیه سر بزنی هیچ چیزی پیدا نخواهید کرد.

وی عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اعلام کرده است از هر تشکل فعال در عرصه تولید صنایع‌دستی حمایت کرده و به آن‌ها کمک می‌کنم.

این تولیدکننده صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برای اینکه کمک‌های در قالب صنایع‌دستی به تشکل‌های فعال در این عرصه تعلق بگیرد باید یک طرح توجیهی از سوی اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی برای توسعه تهیه و به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تحویل شود.

وی اضافه کرد: بعد تشکل‌ها به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا بر اساس طرح توجیهی که دارند وام دریافت کنند ولی نه طرح توجیهی و نه برنامه خاصی تاکنون از سوی اتحادیه ارائه نشده است که صنایع‌دستی بتواند در قالب آن کار کند.

این عضو اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی تأکید کرد: کار دیگری که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری انجام داد این بود که سال‌های گذشته اعتبارات آموزشی بالغ‌بر  300 میلیون تومان که جهت ارتقا مهارت تولیدکنندگان صنایع‌دستی در استان منظور شده بود را به اتحادیه اختصاص داد.

وی بیان کرد: سؤال اینجاست که این اعتبار تا چه حد باعث رونق اشتغال در حوزه صنایع‌دستی شده است، یعنی عملاً اتحادیه کارایی لازم را در جذب اعتبار و هزینه کرد در بحث صنایع‌دستی استان ندارد.

این تولیدکننده صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان به‌هیچ‌وجه شفافیت مالی ندارند، رئیس این اتحادیه چندین سال است که در خارج از کشور به سر می‌برد و پولی که در این اتحادیه‌ هزینه می‌شود درواقع از حساب شخصی مدیرعامل این اتحادیه است، درواقع پول ابتدا وارد حساب شخصی وی شده و بعد هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به‌صورت عادلانه توزیع نمی‌شود، خود من تعاونی تولید صنایع‌دستی دارد و عضو اتحادیه صنایع‌دستی هم هستم اما یک بار هم نشده که یک نامه برای من فرستاده شود و حتی در مجمع عمومی هم دعوت نمی‌شوم.

این فعال عرصه صنایع‌دستی اظهار داشت: یک تشکیلات صوری راه افتاده است برای جیب چند نفر، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری دخالتی در تأسیس و نظارت بر اتحادیه‌ها ندارد، این اتحادیه زیر نظر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است، تاکنون چندین نامه از طریق تعاونی‌های عضو به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشته شده است که این اتحادیه‌ مشکلاتی ازجمله اینکه تغییرات ثبتی آن به روز نیست، شفافیت مالی ندارد و... دارد اما هیچ اقدامی از سوی این اداره کل در این خصوص صورت نگرفت.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری عملاً نمی‌تواند دخالتی در مدیریت اتحادیه‌ها داشته باشد، کمک‌کننده هست اما دخالتی ندارد، این اداره کل زمانی می‌تواند به یک تشکل صنایع‌دستی کمک کند که خود آن‌ها مطالبه گر باشند، مسائل مالی آن‌ها شفاف باشد و... وقتی حساب‌های  اتحادیه صنایع‌دستی مسدود است، چک برگشتی دارد و... عملاً کاری نمی‌توان انجام داد.

این تولیدکننده صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری افزود: سال گذشته 300 میلیون تومان برای دوره آموزشی هزینه شده است، این دوره‌های آموزشی باید رایگان برگزار می‌شد ولی به هنرمند گفته شد اگر گواهی می‌خواهید باید حدود 250 هزار تومان به حساب واریز کنید تا گواهی صادر شود.

وی ادامه داد: مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی به اسم اتحادیه تسهیلات دریافت می‌کند، از ظرفیت بنیاد برکت استفاده می‌کند و کارهای دیگر ولی عملاً هیچ رقمی از این اعتبار برای اتحادیه هزینه نمی‌شود.

این عضو اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی عنوان کرد: به عبارتی سود اتحادیه‌های صنایع‌دستی در این است که تشکلی عضو اتحادیه نباشد، تنها چند نفر یک مجمع برگزار کنند، به‌صورت سوری هیات مدیره تشکیل دهند و به این بهانه بودجه‌های مربوط به صنایع‌دستی را از بنیاد برکت، بنیاد علوی و... دریافت کنند بعد هم مشخص نیست این بودجه صرف چه می‌شود.

وی بیان کرد: ما که عضو اتحادیه هستیم نمی‌دانیم مسائل مالی اتحادیه به چه شکل است.

اسناد و مدارک اتحادیه صنایع‌دستی شفاف است/ با متخلفان احتمالی در این خصوص برخورد می‌شود

دانش کریم زاده مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اتحادیه‌های صنایع‌دستی به لحاظ دستگاه تخصصی صنایع گردشگری هستند و از نظر نظارت بر مجامع  و... با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه اتحادیه صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری 35 عضو رسمی و ثبتی دارد، افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان امسال به 20 مورد از تعاونی‌های که ضعیف‌تر هستند در مرحله اول و با نظارت این اداره کل کمک کرد و اگر اعتبار تخصیص داده شد به 15 تعاونی دیگر هم کمک می‌شود.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این کمک‌ها امسال اختصاص داده شد و سال‌های قبل خبری از آن‌ها نبود، درمجموع 80 میلیون تومان اعتبار بود که بین 20 تعاونی ذکر شده توزیع شد، این توزیع اعتبار نیز به‌صورت خرید دستگاه بود که انجام و ماشین‌آلات مربوطه به تعاونی‌ها تحویل شدند.

کریم زاده ادامه داد: اگر اعتبارات در سال جدید اختصاص داده شود، مابقی این تسهیلات هر چند اندک برای کمک به این تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر تعاونی صنایع‌دستی وجود دارد که نیازمند کمک بوده ولی از قلم افتاده، اعلام تا پیگیری شود.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: تولیدکنندگان خاتم روستای شیخ شبان عضو ثبتی اتحادیه صنایع‌دستی نیستند.

کریم زاده خاطرنشان کرد: همه تعاونی‌های عضو اتحادیه صنایع‌دستی استان دارای مستندات قانونی در اداره ثبت هستند و تغییرات آن‌ها از طریق سامانه انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: هرکدام از تعاونی‌های عضو اتحادیه صنایع‌دستی اگر سوری بود معاونت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخگو خواهد بود.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: درست است تعاونی‌های صنایع‌دستی در روستاها تشکیل شده است، اما اینکه سوری باشند درست نیست چون تعاونی‌های عضو اتحادیه صنایع‌دستی تغییرات و آگهی تأسیس دارند و هیأت مدیره آن‌ها مشخص است.

کریم زاده یادآور شد: اگر تخلفی وجود داشته باشد قطعاً پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر کارگاهی در منطقه بهرام‌آباد شهرکرد در حال فعالیت است به اسم اتحادیه است، افزود: تمام تعاونی‎ها و اتحادیه‌ها ملزم هستند سالانه صورت‌های مالی خود را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ارائه دهند و در مجمع عمومی تعاونی‌ها که از اجتماع تعاونی‌های زیرمجموعه شکل گرفته است تصویب کنند.

وی ادامه داد: کارگاه ایجاد شده در منطقه بهرام‌آباد قرار است شستشوی پشم، ریسندگی و... را انجام دهد.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: مجدداً تأکید می‌کنم اگر تخلفی در فرایند این اتحادیه‌های صنایع‌دستی رخ داده باشد با سند و مدرک ارائه شود در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/1031ج
 
 


کد مطلب: 47650

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47650/ساز-کار-اتحادیه-های-صنایع-دستی-چهارمحال-بختیاری-شفاف-متخلفان-احتمالی-برخورد-می-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir