کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

گلریزان، آراستن زندگی نیازمندان با گل‌هایی از جنس امید/رهایی 23 زندانی از قفس زندان در چهارمحال و بختیاری

26 ارديبهشت 1400 ساعت 8:30

سنت حسنه گلریزان سال‌ها است در بین مردمان ایران زمین مرسوم است تا مردم نوع دوست این ملک به دستگیری از نیازمندان شتافته و درهای امید را به روی آن‌ها بگشایند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ سنت حسنه گلریزان سال‌ها است در بین مردمان ایران زمین مرسوم است، شاید یکی از عمده تفاوت‌های بین ایرانیان با دیگر ملت‌های جهان نیز همین باشد که آن‌ها در هر شرایطی دستگیری از نیازمندان را بر خود فرض می‌دانند.

در سنت گلریزان آن‌هایی که از نظر مالی مشکلی نداشتند سعی می‌کردند با بخشش بخشی از مال خود به افرادی که به هر دلیلی دچار مشکل هستند کمک کنند، این روزها علاوه به روح سنت حسنه گلریزان که همان دستگیری از نیازمندان بود، تعبیر دیگری برای آن مطرح شده است، درواقع همه‌ساله در ماه مبارک رمضان گلریزان برگزار می‌شود تا به‌واسطه آن بتوان افرادی که ناخواسته به هر دلیل در اسارت هستند آزاد شوند.

کمک به آزادسازی زندانیان سنت حسنه‌ای است که در حقیقت از روح پهلوانی و گود زورخانه‌ها نشأت گرفته است، چراکه از ابتدا سنت گلریزان در زورخانه‌ها برگزار می‌شد.

 آیین سنتی گلریزان از یک سنت دیرینه که رسمی پهلوانی‌ در ایران است آغاز شد و سرآغازی شد برای فتوت مردان نیک ضمیر.

بزرگان و نویسندگان بسیاری در خصوص این سنت دیرینه قلم زدند و از آن با زیباترین تعابیر یاد کردند که ازجمله آن به موارد زیر اشاره می‌شود.

 در کتاب مینوی خرد برای جوانمردی سه اصل خرد، درستی و رادی به‌عنوان ویژگی‌های بارز یاد شده است و عبدالرزاق کاشانی در کتاب فتوت‌نامه نیز جوانمرد را انسانی آزاده و نیک‌سرشت می‌داند.

از نظر عبدالرزاق کاشانی برای رسیدن به کسوت جوانمرد باید راه‌های دشواری را طی کرد تا بر دیو نفس فائق و پیروز شد.

وی فاکتور رسیدن به کسوت جوانمردی در نزد ایرانیان را سه اصل مهم شریعت، طریقت و حقیقت می‌داند تا اینکه جوانمردی و بخشندگی پا گیرد.

خوشبختانه سنت گلریزان که ریشه در نهاد و سرشت پاک ایرانیان دارد سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شد تا اکنون به راهگشایی برای دستگیری از افرادی تبدیل شود که چاره‌ای جز بی‌چارگی ندارند، همان‌هایی که به سبب یک‌لحظه غفلت و نه از سر عمد در زندان به سر می‌برند و خانواده‌هایی که قطعاً حیران این واقعه خواهند بود.

هم‌زمان با ماه مبارک رمضان به بالطبع سراسر کشور، در استان چهارمحال و بختیاری نیز آیین گلریزان جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیر نقدی برگزار می‌شود، حسنه‌ای که امسال نیز برگزار شد و خوشبختانه علی‌رغم تمام مشکلاتی مالی و اقتصادی که مردم به آن مواجه هستند رشد سه برابری داشته است.

مجید صیادی رئیس ستاد دیه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: یکی از کارهای خیری که در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود کمک به آزادسازی زندانیان نیازمند جرائم غیر عمد است.

وی افزود: زمانی که یک نفر از بند رها می‌شود همیشه خود را مدیون فردی می‌داند که به وی کمک کرده است و خانواده آن‌ها نیز هرگز دست‌های کریمی که نان‌آور خانواده را از بند زندان آزاد کرده است فراموش نمی‌کند.

رئیس ستاد دیه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بسیاری از مردم در زندگی روزمره خود مخارجی دارند و پول را صرف مواردی می‌کنند که چندان لازم نیست، برخی مواقع برای خرید کمترین تنقلات برای فرزندانمان مبالغ کلانی صرف می‌کنیم.

صیادی عنوان کرد: پول مخارج ساده روزانه می‌تواند کمکی در آزادسازی یک زندانی باشد، کاری که در توان بسیاری از مردم است و درعین‌حال باقیات و صالحاتی است که در دنیای دیگر نیز به درد انسان می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: مراجع تقلید این اجازه را داده‌اند که مردم فطریه خود را به‌حساب ستاد دیه برای آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد واریز کنند.

رئیس ستاد دیه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌های تحت پوشش ستاد دیه افرادی هستند که کمترین کمک‌های مردمی، می‌تواند بیشترین امید به زندگی را برای آن‌ها به ارمغان ‌آورد.

صیادی بیان کرد: شماره کارت 5690-9902-9975-6037 از سوی ستاد دیه اعلام شده است و مردم می‌توانند کمک‌های خود را به این شماره حساب واریز کنند.

وی تأکید کرد: از 25 این ماه تا عید فطر 21 نفر مددجو از سراسر چهارمحال و بختیاری آزاد شدند، همچنین دو مددجوی دیگر نیز در فروردین‌ماه به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

رئیس ستاد دیه چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مجموع بدهی مددجویانی که از ابتدای سال 1400 آزاد شدند 11 میلیارد و 460 میلیون ریال بود که از این مبلغ 3 میلیارد و 702 میلیون ریال گذشت شکات بوده است.

صیادی تصریح کرد: حدود 2 میلیارد ریال از رقم کل بدهی مددجویان آزاد شده به‌صورت تسهیلات از سوی ستاد دیه چهارمحال و بختیاری پرداخت و حدود 5 میلیارد و 330 میلیون ریال به‌صورت بلاعوض از طریق ستاد دیه پرداخت شد.

وی گفت: طبق آخرین آمار حدود 700 میلیون تومان کمک‌های جمع‌آوری شده از سوی مردم بود.

رئیس ستاد دیه چهارمحال و بختیاری افزود: مددجویان آزاد شده جرائم غیر عمد بودند، جرائم غیرعمدی به آن دست از جرائمی گفته می‌شود که فرد در انجام آن‌ها هیچ‌گونه عمدی نداشته است که شامل تصادفات، حوادث کارگاهی، افرادی که به دلیل نوسانات بازار ورشکسته می‌شوند و... می‌شوند.

صیادی ادامه داد: بیش از 150 مددجو در چهارمحال و بختیاری چشم‌انتظار کمک‌های مردمی هستند تا بتوانند به دامان خانواده بازگردند، مبلغ بدهی این افراد بیش از 80 میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: کمک‌های مردمی به ستاد دیه چهارمحال و بختیاری تقریباً رشد 3 برابری داشت.

 رئیس ستاد دیه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مجموعه فرمانداری‌های شهرستان‌های ده‌گانه و همچنین مسؤولان دستگاه‌های قضایی این شهرستان‌ها به‌ویژه بروجن و سامان بسیار در امر آزادسازی زندانیان فعال بودند.

صیادی اضافه کرد: برای مثال در شهرستان بروجن 130 میلیون تومان برای کمک به مددجویان اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر مجموعه خیرین سلامت چهارمحال و بختیاری، خیرین خود را برای آزادسازی زندانیان هدایت کردند، همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجموعه صنعتگران چهارمحال و بختیاری نیز کمک‌های فراوانی برای آزادسازی زندانیان داشتند.

رئیس ستاد دیه چهارمحال و بختیاری گفت: سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) و مجموعه بسیج در استان نیز برای آزادسازی دو تن از مددجویان کمک کردند.

انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 47537

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47537/گلریزان-آراستن-زندگی-نیازمندان-گل-هایی-جنس-امید-رهایی-23-زندانی-قفس-زندان-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir