کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

آداب و رسوم چهارمحالی‌ها در بیست و هفتم ماه رمضان، از حنابَران تا کاکولی‌پزان

20 ارديبهشت 1400 ساعت 8:20

مردم چهارمحال و بختیاری در ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان آداب و رسوم خاصی دارند که از گذشته تا به امروز در بین آن‌ها رایج بوده و مطالعه آن خالی از لطف نیست.


به گزارش جهانبین نیوز؛ ما ایرانی‌ها در بيشتر مناسبت‌های ایرانی-اسلامی ازجمله عید نوروز، اعیاد دینی، ایام عزاداری‌های مذهبی و... آیین و سنن متفاوتی داریم که در هر استان و حتی در هر شهر و روستا متفاوت بوده و این نشات گرفته از فرهنگ اصیل و تاریخ کهن ایرانیان است.

ماه رمضان ازجمله ماه‌هایی است که هر شهر و روستایی به فراخور موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی و همچنین فرهنگ منطقه خود در مناسبت‌های متفاوت آن ازجمله شب‌های قدر، ایام شهادت امام علی (ع)، افطار و عید فطر رسم و رسوم خاصی داشته که شناخت و مطالعه آن در جای خود خالی از لطف نیست.

چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نبوده و در ماه مبارک رمضان در کنار رسومی چون دادن هدیه تحت عنوان سرافطاری به نوعروسان از سوی خانواده عروس و داماد، طبخ نان یوخا قبل از ماه رمضان، خواندن ذکر "لا اله الا الله" به نخود و نقل، پخت اش نذری در عید فطر، بردن عیدی برای نوعروسان در عید فطر آدابی نیز برای ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان دارند.



مردم این استان باتوجه به این روایت که قرآن در بیست و هفت ماه رمضان نازل شده است این روز را گرامی می‌دارند و در بیشتر نقاط در روز ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان اقدام به طبخ کاکولی که به‌نوعی شیرینی سنتی این استان است و مانند نان در تنور پخته می‌شود، می‌کنند، این شیرینی محلی در بروجن و فرخشهر هم طبخ می‌شود و در بروجن به آن کپچی گفته می‌شود.



میزان کاکولی پخته شده بستگی به بضاعت هر خانوار دارد و توسط بانوان پخته می‌شود، شهرکردی‌ها این شیرینی محلی را بعد از طبخ در امام‌زاده حليمه و حکیمه خاتون در بین نمازگزاران و زائران توزیع می‌کنند.

عده‌ای دیگر از شهرکردی‌ها در شب بیست و هفتم اقدام به برگزاری احیا در خانه‌هایشان کرده و این شب را نیز به‌عنوان یکی از شب‌های قدر قبول دارند، به این ترتیب که با دعوت اقوام و آشنایان آداب و رسوم شب قدر را به جا آورده و با این امید که شاید این شب هم ازجمله شب‌های قدر است به دنبال کسب ثواب و بخشیده شدن در آن هستند.

علاوه‌بر آن آیین‌های معنوی احیای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به عنوان آخرین شب از لیالی پر فیض قدر در مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی شهر‌ها و روستا‌های استان چهارمحال و بختیاری نیز برپا می‌شود.

برخی از شهرکردی‌ها در عصر روز بیست و هفتم اقدام به توزیع حنا در امام‌زاده شهرکرد کرده که با هدف حاجت‌روایی صورت می‌گیرد.

برخی از زنان نیز پس از اقامه نماز صبح، به امامزاده می‌آیند و حنا را تا عصر کنار ضریح امامزاده حلیمه و حکمیه نگهداری می‌کنند. 

آیین حنابَران در عصرگاه روز ۲۷ ماه مبارک رمضان قدمتی تاریخی دارد و حنابران در نزد بانوان این استان به "حنای مراد" و "حنای اولاد" تقسیم می‌شود.

در آیین حنابَران زنان ظرف حنا را در صحن امامزاده می‌چرخانند و هر کدام از آنها یک قاشق از محتوای حنای خشک را از ظرفی دیگر در ظرف خود می‌ریزند  و از ظرف حنای خود نیز قاشقی به زنان دیگر هدیه می‌دهند.



پخت شله‌زرد، آش و... از ديگر اقداماتی است که در این روز صورت می‌گیرد و بیشتر خانواده‌ها نذری که برای سلامتی خود و فرزندانشان آماده می‌کنند را در این روز طبخ و توزیع کرده و برای آن ارزش والایی قائل هستند.

از آنجایی که مردم این استان معتقد هستند حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان با هم ازدواج کردند بیشتر نذری‌هایی که برای این روز انتخاب می‌گردد شیرین بوده و با هدف شیرین شدن کام مردم توزیع می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 47470

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47470/آداب-رسوم-چهارمحالی-ها-بیست-هفتم-ماه-رمضان-حناب-ران-کاکولی-پزان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir