کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای اولین بار صورت گرفت/

کشت گل شاخه بریده گلایول در 5 هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

6 ارديبهشت 1400 ساعت 13:37

برای بار اول در چهارمحال و بختیاری 5 هکتار از اراضی کشاورزی این استان به زیر کشت گل گلایول رفت.


به گزارش جهانبین نیوز؛ گَلوی زاده کشاورز و سرمایه‌گذار کشت گل گلایول در جمع خبرنگاران در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برای بار اول در این استان 5 هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت پیاز گلایول رفت.

وی افزود: حدود یک هزار نفر_روز از ابتدای تا آخرین روز برداشت گل‌های گلایول مشغول به کار خواهند بود.

کشاورز و سرمایه‌گذار کشت گل گلایول ادامه داد: رقمی که قرار است در چهارمحال و بختیاری کشت شود گلایول آمستردام و در سایزهای 6 و 8 در است.

گَلوی زاده عنوان کرد: پیش‌بینی شده است تا نزدیک به یک میلیون و 500 هزار پیاز گل گلایول در  اراضی کشاورزی کاشته شود و حدود 90 درصد بازدهی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بازار فروش این گل‌های گلایول در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین بازارهای داخلی خواهد بود.

کشاورز و سرمایه‌گذار کشت گل گلایول اضافه کرد: هر دوره کشت گل گلایول تا زمان برداشت 85 روز طول می‌کشد ، همچنین بین کشت‌ها فاصله 10 روزه قرار می‌گیرد تا حجم سنگینی از گل وارد بازار نشود.


 
کیفیت مناسب گلایول به واسطه تابستان خنک، ارتفاع و میزان تابش نور خورشید در چهارمحال و بختیاری


ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه با اشاره به اینکه گلایول از خانواده زنبق و پیازی‌ها است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده امسال، کشت گل گلایول به‌عنوان یک گیاه شاخ بریده است.

وی افزود: اگر نتیجه کشت گلایول در چهارمحال و بختیاری مطلوب باشد در سال‌های آینده نیز کشت این گل به‌عنوان کشت‌های جایگزین در دیگر مناطق استان صورت می‌گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در محیط‌زیست این استان ارقامی از گل‌ها مثل گل لاله واژگون رشد می‌کنند که تقریباً در هیچ نقطه دیگر کشور وجود ندارند.

شیرانی عنوان کرد: در حال حاضر گلایول در دو نقطه از کشور یکی در مناطق گرمسیری و جنوبی در فصول پاییز و زمستان و همچنین در مناطق سردسیری همچون چهارمحال و بختیاری در فصل بهار به‌ویژه اردیبهشت‌ماه کشت می‌شود و طول دوره برداشت آن نیز 80 روزه است.

وی بیان کرد: در هر هکتار از سطح زیر کشت فعلی گل گلایول در چهارمحال و بختیاری نزدیک به 300 هزار پیاز گل کشت می‌شود که انتظار می‌رود از این سطح نزدیک به یک و نیم میلیون گل شاخه بریده گلایول برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تابستان خنک، ارتفاع و میزان تابش نور خورشید در چهارمحال و بختیاری را سه فاکتور مهم دانست که باعث کیفیت مطلوب گل‌های گلایول می‌شوند.

شیرانی تأکید کرد: اگر نتیجه کشت گلایول در چهارمحال  و بختیاری مناسب باشد در سال‌های آینده این امکان برای متقاضیان کشت این گل‌ها فراهم می‌شود که در این عرصه فعالیت کنند.

انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 47343

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47343/کشت-گل-شاخه-بریده-گلایول-5-هکتار-اراضی-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir