کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس علوم سیاسی؛

سال 1400 و انتخابات پیش رو نقطه عطف تاریخ است

7 ارديبهشت 1400 ساعت 11:03

محمدحسین فتاحیان گفت: سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در 1400 نه تنها اولین رئیس جمهور قرن جدید را برای کشور مشخص می‌کند بلکه اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی را پدیدار می‌کند.


محمدحسین فتاحیان کارشناس علوم سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: انتخابات خرداد 1400، انتخابات بسیار بزرگی است که در پیش داریم.

وی افزود: سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در 1400 نه تنها اولین رئیس جمهور قرن جدید را برای کشور مشخص می‌کند بلکه اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی را پدیدار می‌کند.

کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه بدیهی است که فراز و فرودهای انقلاب اسلامی در نحوه تحقق آرمان‌ها و ارزش‌ها بسیار موثر است، ادامه داد: انقلاب اسلامی در حالی قدم به دهه پنجم حیات خود گذاشته است که آحاد ملت و دوستان انقلاب در سراسر منطقه و حتی در جهان در گذر چالش‌ها، سختی‌ها، گردنه‌های سختی که پشت سر گذاشته شد شاهد سربلندی ایران و انقلاب بودند.

فتاحیان عنوان کرد: انتخابات 1400 و کاندیدایی که قرار است از این انتخابات در جایگاه ریاست جمهوری قرار گیرد و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه و حساسیت خاصی پیدا می‌کند چراکه رئیس جمهور و افرادی که به عنوان اعضای شورا انتخاب می‌شوند باید تراز بیانیه گام دوم انقلاب باشند.

وی تاکید کرد: زمان صدور بیانیه گام دوم انقلاب با کیفیت آن قابل توجه است، مقام معظم رهبری در این بیانیه هم نگاه واقع بینیانه در تبیین گذشته دارد و هم یک ترسیم با لحاظ دید و نگاهی آسیب شناسانه به آینده دارند و به طور جدی مسیر آینده را طراحی می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: زمان صدور بیانیه زمان خاصی است، رهبر انقلاب اسلامی با هشدار درخصوص جنگ روانی دشمنان در مسیر حرکت انقلاب اسلامی در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها یادآور شدند که انقلاب وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی شده است، گام دومی که باید در چهارچوب نظریه نظام انقلابی و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی برداشته شود.

وی با بیان اینکه زمانی که یک منشور صادر می‌شود نیازمند یک نیروی تحقق ساز است که آن را به پیش ببرند، خاطرنشان کرد: برای درک اهمیت شرایط این مقطع تاریخی برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید مروری بر مراحل پنجگانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر به آن اشاره داشتند، داشته باشیم، الان در چه مقطعی هستیم و انتخابات 1400 و سهم مردم در این واقعه در تحقق بیانیه گام دوم چقدر است.

فتاحیان اضافه کرد: مقام معظم رهبری در ترسیم مراحل پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی یادآور می‌شوند که ابتدا انقلاب اسلامی شکل گرفت، سپس نظام اسلامی تشکیل شد، در مرحله بعد تشکیل دولت اسلامی، کشور اسلامی و در نهایت ایجاد تمدن نوین اسلامی صورت گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با اشاره به محقق شدن دو گام اول یعنی پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی را سومین گام که منجر به تحقق اهداف انقلاب می‌شود، عنوان می‌کنند.

وی اظهار داشت: اما اقداماتی که در مرحله سوم یعنی ایجاد دولت اسلامی صورت گرفته است از نظر مقام معظم رهبری ناکافی است و ایشان معتقد هستند که به علل مختلف هنوز دولت اسلامی به معنای واقعی تحقق نیافته است.

فتاحیان گفت: اگر بخواهیم مطابق بیانیه گام دوم که دستورالعمل عملیاتی برای دستیابی به اهداف روشن اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است حرکت کنیم، ازجمله اساسی‌ترین الزامات آن حضور کارگزاران و مدیران پاک دست، متخصص، متعهد و در یک کلام جهادی در بخش‌های مختلف است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد افزود: درواقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که مقام معظم رهبری نقشه راه و ویژگی‌های دولت سیزدهم، شاخصه‌های مدیران تراز تمدن نوین اسلامی و... را به‌صورت جدی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب درخصوص کلیات و شاخصه‌های افرادی که می‌خواهند در نظام جمهوری اسلامی جایگاه و مسؤولیتی بپذیرند ذکر شده است، ادامه داد: اما بحث مشارکت مردم در انتخابات بسیار مهم است و مردم باید اهمیت و جایگاه انتخابات 1400 را متوجه باشند تا بعد از آن بتوانند یک رئیس‌جمهور در تراز انقلاب اسلامی را انتخاب کنند.

فتاحیان عنوان کرد: انقلاب اسلامی اولین تجربه مردم ایران در تعیین سرنوشت خود در ساختار سیاسی است، چراکه به‌صورت دیرینه و تاریخی سیستم نظام سیاسی ایران نظامی سلطنتی و پادشاهی بود، برای اولین بار با انقلاب اسلامی بود که مردم از حاشیه به متن آمدند و به‌طور جدی در انتخاب بالاترین مسؤولان نظام یعنی رهبری تا پایین‌ترین آن‌ها تأثیرگذار شدند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مردم‌سالاری دینی خاطرنشان کرد: این موضوع نیز از نوآوری‌های امام راحل است تا به‌واسطه آن بتواند اقشار مختلف مردمی را به حضور در پای صندوق‌های رأی جذب کند.

انتهای پیام/1031ج

 


کد مطلب: 47322

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47322/سال-1400-انتخابات-پیش-رو-نقطه-عطف-تاریخ

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir