کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

وجود ظرفیت‌ عظیم آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری/از تولید ماهی خاویار در لردگان تا دنیای رنگین ماهیان زینتی

7 ارديبهشت 1400 ساعت 10:21

چهارمحال و بختیاری با بهره‌مندی از ظرفیت‌های عظیم آبی می‌تواند به یکی از قطب‌های بلامنازع پرورش ماهی در کشور تبدیل شود، همان‌گونه که هم‎اینک نیز یکی از قطب‌های تولید ماهیان سردابی در کشور به شمار می‌رود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری استانی با اقلیم‌های مختلف است، درست است این استان جز استان‌های سردسیر کشور به شمار می‌رود اما به‌نوعی طبیعتی چهار فصل دارد.

همین اقلیم‌های متفاوت در چهارمحال و بختیاری باعث شده تا ظرفیت‌های متنوع تولیدات کشاورزی، دام‌پروری، باغداری، طیور و آبزی‌پروری در این استان وجود داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها آبزی‌پروری است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شد تا با توسعه سدها بر روی رودخانه کارون روز به روز شکوفاتر شود تا جایی که چهارمحال و بختیاری را تبدیل به یکی از قطب‌های پرورش و تولید ماهیان سردابی در کشور کرد.

پرورش ماهی در قفس شیوه‌ای دیگر از آبزی‌پروری بود که در کنار استخرها و مزارع پرورش ماهی شکل گرفت تا هر چه بیشتر به توسعه این صنعت کمک کند.

گروه اقتصادی جهانبین نیوز در گزارشی سعی در معرفی این صنعت پُر سود دارد.

 


سهم وسیع چهارمحال و بختیاری از سفره بخش‌های مختلف کشاورزی

محمد زوارشانی دکتری دامپزشک و مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری در صنعت دام‌پروری مثل پرورش گاو و گوسفند، در صنعت پرورش طیور و ماکیان مثل مرغ، بوقلمون و اردک و در صنعت آبزی‌پروری مثل ماهی قزل‌آلا می‌تواند بسیار موفق باشد.

وی افزود: مناطقی در کشور وجود دارد، برای مثال استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و... که تک‌بعدی هستند یعنی صرفاً ظرفیت پرورش گاو و گوسفند در این استان‌ها وجود دارد و نقاطی که هم‌زمان بتوانند در هر سه صنعت ذکر شده در بالا پیشرفت کنند، بسیار کم است.

دکتری دامپزشکی اضافه کرد: به‌جرئت می‌توان گفت حدود 20 تا 30 درصد ماهی کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که از ویژگی‌های بالقوه این استان بشمار می‌رود اما همین صنعت نیز با توجه به خشکسالی‌های صورت گرفته و افزایش قیمت نهاده‌های دامی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

 

 
پرورش ماهی خاویار در شهرستان لردگان

زوارشانی با اشاره به اینکه شیلات یا آبزی‌پروری یعنی پرورش ماهیانی همچون قزل‌آلا، خاویار و...، گفت: در استان چهارمحال و بختیاری در محلی به نام پُل قره در لردگان یک سایت پرورش ماهی خاویار ایجاد شده است.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد اضافه کرد: همچنین در منطقه گرمسیری مثل لردگان پرورش ماهی کپور نیز انجام می‌شود.

وی در خصوص پرورش ماهیان زینتی در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: ماهیان زینتی اصولاً تابع شرایط خاصی نیستند، برای مثال پرورش و تولید ماهیان زینتی نیازمند یک کارگاه حتی در قطب صنعتی است که درنهایت با خرید یک سری تجهیزات و ماهیان مولد، ماهی زینتی تولید می‌شود.

زوارشانی بیان کرد: ماهی زینتی در کل به لحاظ پرورش، با ماهیان شیلاتی متفاوت است و ارتباطی به صنعت دام‌پروری ندارد، دام‌پروری یعنی دامی که پرورش داده می‌شود تا استفاده‌ای همچون خوراک یا پوشاک داشته باشد.
 

چهارمحال و بختیاری در جایگاه نخست تولید ماهیان سردابی

عطاء‌الله ابراهیمی مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: این استان سالانه با تولید بیش از ۲۳ هزار تن ماهی قزل‌آلا، رتبه نخست تولید ماهیان سردابی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه این ماهیان سردابی از نوع قزل‌آلای رنگین‌کمانی بوده و در ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، گفت: تولید ماهی در این استان ۱۵ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند به همین دلیل است که این استان به قطب تولید این محصول تبدیل شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری مقصد صادرات محصول ماهی این استان را عمدتاً استان‌های تهران و اصفهان دانست و افزود: همچنین کشور‌های امارات، روسیه و عراق نیز ازجمله کشور‌های هدف صادرات این محصول هستند.
 

فعالیت 15 واحد تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری
 
ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر 15 واحد تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کند، ادامه داد: سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن خوراک آبزیان توسط این ۱۵ کارخانه تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین یکی از این واحد‌های تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری توانسته با افزایش خط‌های تولیدی خود به بزرگ‌ترین واحد تولیدی خوراک آبزیان در کشور تبدیل شود و انواع غذای ماهیان سردابی و گرم آبی و میگو را تولید کند.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه سالانه 46 میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در این استان تولید و تکثیر می‌شود، خاطرنشان کرد: سد کارون 4 در یک منطقه با شرایط خاص آب و هوایی قرار دارد و مخزن این سد یکی از ظرفیت‌های آبزی‌پروری در این استان است که پرورش ماهی در قفس در آن انجام می‌شود.
 

 
چالش‌ها و موانع پیش روی صنعت آبزی‌پروری

 ابراهیمی به برخی موانع و چالش‌ها پیش روی صنعت آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: یکی از این چالش‌ها بالا بودن دمای آب در نیمی از سال است، این یعنی در نیمی از سال نمی‌توان ماهی قزل‌آلا که یک ماهی سردابی است پرورش داد و تنها یک‌گونه ماهی برای پرورش می‌توان انتخاب کرد.
 
وی مشکل دیگر بر سر راه صنعت آبزی‌پروری را حوادث غیرمترقبه همچون ترکیدگی خط لوله انتقال نفت مارون عنوان کرد و افزود: این حادثه بیش از 217 میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان اردل وارد کرد که سهم بخش آبزی‌پروری از بین رفتن یک هزار و 400 تن ماهی تولیدی در 55 مزرعه پرورش ماهی در سرخون بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از دیگر مشکلات در مسیر آبزی‌پروری کوتاه بودن طول مدت واگذاری و بهره‌برداری از طرح‌های پرورش ماهی در قفس است.
 
 
بیمه، فاکتور مهم در صنعت پرورش ماهی
 
ابراهیمی تصریح کرد: طول دوره برای اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های پرورش ماهی در قفس پنج سال است که به لحاظ شیلات اشکالاتی دارد و ممکن است جوابگوی حجم زیاد سرمایه‌گذاری نباشد، این مسئله موجب پا پس کشیدن سرمایه‌گذاران خواهد شد.
 
وی بیمه پرورش ماهی‌ها را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه نمی‌توان از حوادث غیرمترقبه در چهارمحال و بختیاری اجتناب کرد لذا صاحبان شیلات و پرورش ماهی باید برای بیمه مزارع خود اقدام کنند چراکه بر خلاف قبل که مبلغ پرداختی بیمه جوابگوی خسارت دارندگان پرورش ماهی نبود، اکنون این رقم قابل‌توجه بوده و می‌تواند پاسخگوی خسارت‌های احتمالی باشد.
 
 
فعالیت 10 واحد تولید ماهیان زینتی در چهارمحال و بختیاری
 
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به پرورش ماهیان زینتی در چهارمحال و بختیاری اشاره و عنوان کرد: 10 واحد تولید ماهی زینتی در چهارمحال و بختیاری فعال است و این استان ظرفیت تولید 400 هزار قطعه ماهی زینتی را دارد که آن‌ها را به استان‌های هم‌جوار صادر می‌کند.
 
ابراهیمی با بیان اینکه گونه‌های گلدفیش، سان‌فیش، آرونا، آنجل و اسکار ازجمله ماهیان زینتی تولید شده در چهارمحال و بختیاری هستند، گفت: زمینه صادرات ماهیان زینتی به خارج از کشور هم فراهم شده و این ماهیان به کشور عراق صادر می‌شوند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ توسعه صنعت آبزی‌پروری و توجه به این بخش می‌تواند برای استانی همچون چهارمحال و بختیاری یک زمینه مهم توسعه اقتصادی باشد.

با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این استان وجود دارد و عزم و اراده مردم برای حضور در پرورش ماهی ضرورت توجه بیش از پیش مسؤولان به این حوزه دیده می‌شود تا با توسعه هر چه بیشتر صنعت آبزی‌پروری شاهد رفع محرومیت و اشتغال جوانان باشیم.

انتهای پیام/1031 ج


کد مطلب: 47263

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47263/وجود-ظرفیت-عظیم-آبزی-پروری-چهارمحال-بختیاری-تولید-ماهی-خاویار-لردگان-دنیای-رنگین-ماهیان-زینتی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir