کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد:

موج چهارم کرونا، منجلاب تَکرار بی‌تدبیری‌ها/پیش بینی مرگ چندین هزار ایرانی در سایه سرخی کرونا

18 فروردين 1400 ساعت 12:20

موج چهارم کرونا با سهل‌انگاری و بی تدبیری مسؤولان در ابتدا و عادی انگاری از سوی مردم در درجه دوم به راه افتاد؛ موجی خطرناک که اگر تدابیر لازم و عاقلانه در خصوص آن اندیشیده نشود افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ همان زمانی که رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اصرار داشت مردم با ماشین شخصی خود به سفر نروند چراکه ممکن است منجر به شیوع بیماری کرونا شوند اما می‌توانند با قطار و اتوبوس مسافرت کرده و ماسک بزنند و به دید و بازدید عید بروند، همان روزهایی که وزیر درمانده بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از همه جا رانده و مانده مجبور شد تا برای حفظ جان مردم التماس کند و متوسل به قسم حضرت عباس شود، این روزهای سرخ کرونایی را نوید می‌داد.

بعد از یک دوره آرام که اکثر مناطق و شهرستان‌های کشور در وضعیت زرد یا آبی قرار گرفتند دوباره با یک تَکرار مدبرانه به روزهایی سخت قرمز و نارنجی بازگشتیم.
موج سهمگین جدید کرونا آنقدر با کسی شوخی ندارد که کارشناسان  پیش‌بینی مرگ چند هزار نفری از شهرندان ایرانی را کرده‌اند.



قسم حضرت عباس وزیر بهداشت چه شد؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی در تاریخ دوازدهم اسفندماه 99 موج جدید کرونا در کشور را طوفانی سهمگین‌تر از ویروس ووهان دانست و مجددا بر تشدید رعایت پروتکل‌ها بیش از قبل و با دقت تاکید کرد.

سعید نمکی افزود: به عنوان وزیر تقاضا کردم که بحث سفر را منتفی کنیم و از مردم تقاضا کنیم که مردم همراهی کنند؛ هرچند مردم روزهای سختی را گذرانده‌اند و از دیدن بزرگترها محروم مانده‌اند و مردم مشتاق‌تر از قبل هستند که به سفر بروند اما اطمینان دارم که مردم می‌دانند که هر آمد و شد به معنای شیوع بیماری است، از سفر رفتن پرهیز می‌کنند.

وی یادآور شد: در سفر فرد ناقل ویروس جهش یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند و التماس کردیم که سفر نباشد، وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود، انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود، حضرت عباسی سفر نروید.

به گزارش جهانبین نیوز؛ در تعطیلات نوروزی شاهد بودیم که عده‌ای هیچ توجهی به سخنان وزیر بهداشت و دیگر مسؤولان مربوطه نکردند و به بهانه آنکه "یک سال است از بیماری خسته شده‌ایم" به حرف آن‌هایی گوش دادند که حتی برای انجام مهم‌ترین وظایف خود همچون شرکت در جلسه سران قوا، تحویل لایحه بودجه به مجلس و... از محدوده امن خود خارج نمی‌شوند.

همین سهل‌انگاری‌های بود که باعث شد اکنون تمام مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز قرار بگیرند و دوباره شاهد تعطیلی دو هفته‌ای سراسری در کشور باشیم و از امروز تمام مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز قرار بگیرند.

هم‌اکنون ۲۵۷ شهرستان، قرمز  ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان کشور آبی هستند.



خیز سراسری موج چهارم به مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، سرعت افزایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی است.

به گفته وی موارد فوتی کرونا در نتیجه سفرهای نوروزی ۴ تا ۶ هفته دیگر نمایان می‌شود، فوتی‌های کرونا چند برابر خواهد شد و موج چهارم کرونا نسبت به موج‌های قبلی شتاب بیشتری دارد.

اگر سفرها اتفاق بیفتد، اواخر فروردین مجدداً کسب و کارها را تعطیل می‌کنیم

زالی فرمانده ستاد کرونای تهران طی اظهار نظری گفت: اگر سفرهای نوروزی رخ دهد سویه‌های مختلف ویروس در کنار هم قرار می‌گیرند و طغیان جهش رخ می‌دهد، نگرانیم که سفرها عامل جدیدی برای چرخش بیماری باشند و اگر سفرها اتفاق بیفتد باید در اواخر فروردین مجدداً کسب و کارها را تعطیل کنیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ پیش‌بینی فرمانده ستاد کرونای تهران به واقعیت پیوست و نتیجه سهل‌انگاری مسؤولان تراز اول کشور در مقابله با بیماری کرونا و عادی انگاری مردم در انجام سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید باعث خیز مجدد کرونا شد و مجددا شاهد تعطیلی گسترده دو هفته‌ای مشاغل گروه‌های 2 و 3 و 4 در سطح کشور هستیم، با این تفاوت که موج چهارم کرونا به مراتب خطرناکتر از موج‌های دیگر است، دیگر با یک ویروس ساده مواجه نیستیم بلکه ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی است که در بین مردم جولان می‌دهد.

در استان‌های کوچک همچون چهارمحال و بختیاری با ظرفیت‌های محدود بیمارستانی خطر کمبود تخت‌های ویژه برای خدمت‌رسانی به مردم دیده می‌شود و این مهم، بحث خطر بیخ گوش مردم و کادر درمان را دوچندان می‌کند.



مراجعه روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ نفر با علائم محتمل به کرونا

سید راشد جزایری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی که با جهانبین نیوزداشت خطرات موج جدید کرونا در استان را یادآور شد و اظهار کرد: از بیست و پنج اسفندماه این استان در آستانه خیز چهارم کرونا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از این تاریخ همه موارد ابتلای سرپایی، بستری و حتی مرگ و میرها نیز افزایش یافته است تصریح کرد: موارد سرپایی چهار تا پنج برابر، تعداد موارد بستری دو و نیم تا سه برابر و موارد مرگ دو برابر شده است.

جزایری گفت: روزانه تعداد ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ نفر با علائم محتمل به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده که متأسفانه بعد از انجام تست، درصد بالایی از آن‌ها بستری یا به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: استان در شرایط خوبی قرار نگرفته و در بوجود آمدن آن چند عامل و فاکتور با هم تجمیع شده است.

وی شلوغی شب عید و بازار، مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای عید را ازجمله فاکتورهای موثر در ایجاد وضعیت قرمز و نارنجی در برخی شهرستان‌های استان دانست و عنوان داشت: ستاد کرونای شهرستان بروجن و شهرکرد که در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند به ریاست فرمانداران این دو شهرستان برگزار شد و ملاک عمل ما مصوبات ستاد ملی کرونا و طرح مدیریت هوشمند است.



ظرفیت تخت های بیماران کرونایی در حال تکمیل است

همچنین مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه کشور و استان وارد یک شرایط بحرانی به لحاظ ابتلا به کووید_۱۹ شده است، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در موج چهارم بیماری کرونا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر جان خود را از دست بدهند، اظهار کرد: اگر مجموعه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا تصمیمات مناسبی اتخاذ کند این رقم فوتی‌های می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی در خصوص سنین مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری، افزود: میزان ابتلا در رنج سنی زیر ۵ سال  0/۸۷ درصد، بین ۵ تا ۱۵ سال ۲/۱۳ درصد، بین ۱۶ تا ۴۵ سال ۵۴/۹۲ درصد، بین ۴۶ تا ۶۰ سال ۲۲/۴۷ درصد و در رنج سنی ۶۰ سال به بالا ۱۹/۶۱ درصد گزارش شده است، متأسفانه زیر ۵ سال که همیشه بسیار پایین بود در حال نزدیک شدن به یک درصد است که آمار خطرناکی است، لازم به ذکر است که گرفتاری نوجوانان هم بسیار زیاد شده است.

شیرانی عنوان کرد: طی دو تا سه هفته در شهرستان بروجن نزدیک به 8 برابر روند بیماری صعودی بود که این رقم در میزان بستری‌ها و مرگ و میرها در هفته‌های آینده تأثیر بسیاری دارد، در شهرستان سامان همچنان سیر صعودی ادامه دارد و تنها در هفته گذشته 166 نفر به دلیل بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند.

شیرانی خاطرنشان کرد: در شهرستان شهرکرد 751 مورد مراجعه کننده ثبت شد که رقم بی‌سابقه‌ای از ابتدای شیوع بیماری کرونا است.

وی با تأکید بر اینکه در کل چهارمحال و بختیاری تا پایان پیک پاییز یک هزار و 191 مورد مثبت ثبت شد اما در طی روزهای اخیر تنها در یک هفته 2 هزار و 14 مورد سرپایی مثبت در شناسایی شدند، اضافه کرد: در حال حاضر 500 تخت برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در استان داریم که 300 عدد از آن‌ها پُر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری به لحاظ نرخ بروز بیماری، رتبه چهارم کشور را دارا است، یادآور شد: روزانه یک هزار و 200 آزمایش PCR در استان در حال انجام است، و نکته نگران‌کننده دیگر اینکه بسیاری از آن‌ها مثبت می‌شود، از هر یک هزار تست نزدیک به 40 درصد آن مثبت می‌شود.

شیرانی اظهار کرد: موج‌های بیماری‌های عفونی و ویروسی سینوسی هستند، انتظار داشتیم در اسفندماه شیب بیماری ملایم باشد اما سه عامل باعث شد این اتفاق رخ ندهد، یکی از آن‌ها ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی بود که قدرت سرایت بالایی دارد و سنین پایین را بشدت گرفتار می‌کند.

وی گفت: دو عامل دیگر دخیل در افزایش سیر بیماران کرونایی ازدحام‌های قبل از عید برای خرید و مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: بار بیماری در چهارمحال و بختیاری بسیار زیاد است، روزانه حدود 500 بیمار سرپایی مثبت آمار بی‌سابقه‌ای است، هیچ شکی وجود ندارد که میزان قابل توجهی تلفات خواهیم داشت و آمار مرگ و میر در استان حتی دورقمی شود.



با طغیان جدی بیماری کرونا مواجه هستیم

فریدون رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز اظهار کرد: با طغیان جدی بیماری کرونا مواجه هستیم، تا آخر فروردین‌ماه آمار بشدت بالا می‌رود و وضعیت کاملاً بحرانی است.

وی افزود: مشکل چهارمحال و بختیاری در خصوص تخت‌های بیمارستانی پراکندگی آن‌ها است، در حال حاضر ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص بیماران کرونا در استان بشدت محدود است که پیش‌بینی می‌شود طی هفته آینده همان تعداد تخت باقی‌مانده نیز پُر شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: پیک چهارم بیماری کرونا در خوش‌بینانه‌ترین حالت چهار هفته و در بدبینانه‌ترین وضعیت هشت هفته به طول خواهد انجامید.

انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 47133

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47133/موج-چهارم-کرونا-منجلاب-ت-کرار-بی-تدبیری-ها-پیش-بینی-مرگ-چندین-هزار-ایرانی-سایه-سرخی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir