کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت؛

شورای شهر محلی برای کسب درآمد نیست

17 فروردين 1400 ساعت 12:47

انتخابات شوراي شهر محلي براي خودنمايي و شناخت فردي نيست بلکه بزرگترين رويداد سياسي محلي است که افراد صاحب فکر و مهارت براي خدمت به رقابت سالم و البته جوانمردانه مي پردازند.


به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز؛ سال 1400 و يک انتخابات ديگر و لردگاني که هميشه در انتخابات فضاي خاص خود را دارد، فضايي که شايد در ساير نقاط کشور کمتر ديده شود اما اينجا لردگان است و به دلايل مختلف چند ماه قبل از هر انتخاباتي حاشيه هاي داغ پيرامون اين رويداد سياسي بزرگ آغاز مي شود.

اما آنچه هميشه دغدغه اي بزرگ براي قشر تحصيلکرده محسوب مي شود نوع و ديدگاه مردم نسبت به انتخابات مختلف در اين ديار است، اينکه اين رويداد سياسي بزرگ نقش گسترده اي بر آينده فرهنگي – اجتماعي، سياسي و اقتصادي دو شهرستان خواهد داشت به همين جهت بايد در نوع نگاه به انتخابات در اين منطقه تجديد نظري اساسي شود و اين فقط در صورتي امکان پذير است که مردم به افراد شايسته اي اعتماد کنند که پس از اتمام دوره، از راي خود پشيمان نشوند و شايد " بي تعارف بودن "  در کنار حذف تعصبات قومي در انتخابات يک رويداد سياسي حرفه اي را به وجود مي آورد تا افراد شايسته انتخاب شده از بزرگترين فيلتر مردمي عبور کنند و نتيجه آن حداقل رضايت از خود به عنوان يک شهروند خردمند است.

فلسفه انتخابات مردمي به اين صورت است که مردم يک فيلتر بزرگ را بر مبناي بررسي، تحقيق، عقل و منطق ايجاد مي کنند و تنها افرادي موفق به پيروزي در انتخابات مي شوند که از اين فيلتر سالم عبور کنند اما بالعکس وقتي مردم پس از يکي دو سال از عملکرد کانديد خود ناراضي هستند اين نشان دهنده آن است که اين فيلتر يا ايجاد نشده يا ناقص بوده است که البته اميدواريم در قرن جديد فيلترهاي مردمي بر اساس عقل و منطق و بر مبناي معيارهاي مطرح شده از سوي امامين انقلابي باشد.

انتخابات شورا هاي شهر و روستا يكي از مهمترين اركان مردم سالاري و از بهترين مکانيسم هاي ممکن براي ايفاي نقش مردم در مديريت و عمران شهر و روستا مي باشد که به برکت انقلاب اسلامي شکل گرفته تا مردم خود سرنوشت سياسي – اجتماعي منطقه خود را بر اساس شناختي که دارند تعيين کنند اما به دلايل مختلف و از جمله آسان بودن شرکت در اين رويداد سياسي افراد زيادي با ديدگاه هاي مختلف اعلام حضور مي کنند و به خصوص در مناطق طايفه اي هر فاميل يا طايفه اي خود را مجاز به معرفي نماينده مي داند تا به جاي يک رقابت سياسي يک رقابت طايفه اي شکل بگيرد و بدون در نظر گرفتن ملاک هاي صلاحيت و شايستگي هر کسي که پشتوانه فاميلي بيشتري دارد کرسي هاي شوراي شهر را تصرف کند.

بدين ترتيب کرسي هاي تصرف شده نمي توانند چندان نتايج مطلوبي داشته باشند زيرا بر اساس توانايي، مهارت و تخصص انتخاب نشده اند بلکه فقط به وسيله " آراء طايفه " بايد خود را پيروز ميدان رقابت بدانند در حالي که افرادي که مي توانستند بر اساس صلاحيت و مهارت کرسي شوراي شهر را با راي عقلاني و منطقي شهروندان کسب کنند قرباني منفعت طلبي طايفه اي مي شوند.

بنابراين کانديدهاي محترمي که براي خود شان و شخصيت علمي – فرهنگي قائل مي شوند بايد از همين حالا قبل از آغاز رسمي کارزار انتخابات در صورتي که توانايي و مهارت لازم را در خود نمي ببينند و فقط بر مبناي فاميلي مي خواهند در شوراي شهر شرکت کنند بهتر است تغيير ديدگاه داده و با کسب توانايي هاي لازم براي دوره هاي بعد برنامه ريزي کنند.

چند نکته قابل تامل براي کانديدهاي شوراي شهر:

نگاه به شوراي شهر به عنوان يک شغل با هدف کسب درآمد بزرگترين خيانت به يک شهر و شهروندان است، شوراي شهر محلي براي خدمت به مردم است، محلي براي فداکاري حتي از جان و مال براي پيشرفت زادگاه و دياري است که به آن سرزمين مادري مي گويند و همانگونه که هر انساني همه وجود خود را تقديم مادر مي کند در شوراي شهر نيز همه افراد بايد خود را وقف زادگاه خود کنند.

انتخابات شوراي شهر محلي براي خودنمايي و شناخت فردي نيست بلکه بزرگترين رويداد سياسي محلي است که افراد صاحب فکر و مهارت براي خدمت به رقابت سالم و البته جوانمردانه مي پردازند.
شوراي شهر افرادي را مي خواهد که از جنس مردم باشند، دغدغه هاي مردمي را بدانند، از نقاط ضعف و معضلات شهر آگاه باشند و براي حل آنها از قبل برنامه داشته باشند.

کانديد شوراي شهر بايد در عين سياستمدار بودن يک مهندس خلاق، يک هنرمند خوش ذوق، يک جامعه شناس آگاه، يک حقوق دان حرفه اي و سياست شناس با سواد باشد تا با دانش و تجربه خود عملکرد مثبتي به يادگار بگذارد و رضايت مردمي را همراه خود داشته باشد همانند يک قهرمان يا اسطوره اي که در ذهن مردم هميشه جاودان و ماندگار است.

✍️محمد رضا عسکري ارمندي
’ کارشناس ارشد علوم سياسي”

انتهاي پيام/630 ل


کد مطلب: 47120

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47120/شورای-شهر-محلی-کسب-درآمد-نیست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir