کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

وضعیت نامناسب شاخص سلامت روان در جوانان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری

15 فروردين 1400 ساعت 13:46

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: شاخص‌های سلامت روان در جوانان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری وضعیت خوبی ندارد.


به گزارش جهانبین نیوز; سید قدیر مرتضوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی این استان; با اشاره به اینکه در بحث معضل اعتیاد صرفاً اقدام را در برخورد می‌دانیم، اظهار کرد: در ۳۰ سال گذشته عمده اقدامات قهری بوده، این مسئله شاید بار معضل را در کوتاه‌مدت کاهش دهد اما در درازمدت اثرات سوء بسیاری داشته است.

وی گفت: برای مثال حجم حضور و برخورد در منطقه ۳۲ شهرکرد قابل قیاس با سال‌های پیش از آن نیست اگرچه که هنوز رگه‌هایی از آسیب همچنان در آن منطقه وجود دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر چقدر درزمینهٔ مدیریت و کنترل فرد درزمینهٔ مواد مخدر پیش رویم آینده بهتری خواهیم داشت، افزود: اجرای طرح یاری‌گران زندگی در دستور کار قرار گرفت تا از معتاد شدن افراد جلوگیری کند، نباید منتظر اعمال و اجرای سیاست‌های ابلاغی باشیم بلکه باید تلاش کنیم با افراد متخصص زمینه‌های آسیب را از بین ببریم.

مرتضوی ادامه داد: شاخص‌های سلامت روان در جوانان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری وضعیت خوبی ندارد، پرخاشگری کودکان در خانواده یک معضل جدی است، این پرخاشگری‌ها زمینه‌ایی دارد که باید از طریق افراد متخصص مدیریت شود، زمانی که فردی در شاخص سلامت روان مشکل داشته باشد حتماً در یادگیری هم دچار مشکل می‌شود.

وی عنوان کرد: در بررسی‌هایی که در افراد معتاد به‌ویژه نسل جدید صورت گرفت، نشان‌دهنده این بود که اعتیاد یک عمل آنی نیست و زمینه‌های اعتیاد باید از سال‌های قبل در فرد به وجود آمده باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در جامعه امروز همگی از عوارض اعتیاد آگاه هستند و متأسفانه اعتیاد تبدیل به مصرف از سر آگاهی شده است.

مرتضوی با اشاره به طرح یاری گران زندگی که در چهار هدف پیگیری شد، اضافه کرد: این چهار هدف شامل گروه‌های دانش‌آموزی، گروه محیط کاری، گروه‌های ورزشی و گروه محلات هستند.

وی یادآور شد: سهم پوشش طرح یاری گران زندگی در مدارس چهارمحال و بختیاری 40 درصد است که با بهره‌گیری از شبکه شاد توانستیم مفاهیم پیشگیرانه بیشتری را انتقال دهیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سال گذشته 590 مدرسه، بیش از 29 هزار دانش‌آموز و 2 هزار و 939 فرهنگی در این استان تحت پوشش طرح یاری‌گران زندگی قرار گرفتند.

مرتضوی با بیان اینکه بالغ‌بر 200 مورد بازرسی سرزده از مراکز درمان اعتیاد در چهارمحال و بختیاری انجام گرفت، گفت: موارد تخلف در این بازدیدها بسیار کم بود اما تلاش شد مطابق با آیین‌نامه‌های موجود با این تخلفات برخورد صورت گیرد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد ماندگاری و مانایی بر درمان در افراد معتاد کم است که شاید یکی از علل آن مراجعه دیرهنگام فرد آسیب‌دیده باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه ظرفیت مراکز درمانی-اقامتی و دارودرمانی معتادان در این استان پایدار است، ادامه داد: برنامه امسال این است که مراکز درمان اعتیاد با مراکز بهداشتی-درمانی ادغام شود تا ارائه خدمات به‌ویژه در مناطق دورافتاده بهتر انجام شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در سال گذشته جزو سه استان برتر درزمینهٔ برخورد با خرده‌فروشان بود، عنوان کرد: مجموع کشفیات مواد مخدر در این استان در سال قبل 3 تن و 226 کیلوگرم بود که بیشترین آن تریاک بوده و حشیش، گراس، هروئین و شیشه در ردیف‌های بعدی قرار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد دستگیرشدگان در سال گذشته 3 هزار و 483 نفر بودند که نسبت به سال قبل 23 درصد رشد را نشان می‌دهد و اکثر این افراد نیز توزیع‌کنندگان بودند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در پایان سال و ایام نوروز در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: این استان چندان دچار معضل معتادان متجاهر نیست.

مرتضوی یادآور شد: یکی از معضلاتی که در چهارمحال و بختیاری با آن مواجه هستیم معتادان تزریقی هستند، بنابراین مرکز DIC برای پذیرش این معتادان ایجاد شد تا این افراد را آماده ورود به چرخه درمان کند، همچنین یک خودرو وَن سیار تحت عنوان موبایل سنتر که پزشک و پرستار متخصص در آن حضور دارد پیش‌بینی شده تا بلافاصله اقدام کنند.

وی بیان کرد: نرخ شیوع مواد مخدر در جوامع دانش‌آموزی در چهارمحال و بختیاری کنترل شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در پایان به هماهنگی و اتفاق‌نظر بین کلیه دستگاه‌های عضو ستاد تحت مدیریت استاندار این استان اشاره کرد و گفت: این هماهنگی باعث شده تا بتوانیم در امر مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر در استان گام‌های مؤثری برداریم.

انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 47090

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47090/وضعیت-نامناسب-شاخص-سلامت-روان-جوانان-نوجوانان-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir