کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رمان «بر شکن» منتشر شد

2 اسفند 1399 ساعت 13:48

رمان «بر شکن» نوشته حمید علیدوستی شهرکی از سوی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.


به گزارش جهانبین نیوزغ حمید علیدوستی شهرکی  نویسنده رمان برشکن گفت:  رمان « بر شکن» به برهه ای از تاریخ که تاثیر فراوانی در زندگی مردم استان داشته می پردازد و با نمایش دادن سبک زندگی مردم آن زمان برخی از مناسبت های نادرست و پیامد های منفی اقدامات حکومت پهلوی در زندگی مردم را روایت می کند.

علیدوستی شهرکی افزود: بر شکن برگرفته از رسمی دیرینه در چهارمحال و بختیاری است. در این رسم اهالی یک روستا با هم بنا می گذاشتند درو گندم و جو زمین های کشاورزی خود را در روزی خاص آغاز کنند و کسی زودتر و یا دیرتر اقدام به برداشت محصول خود نکند این رسم برای این بود که حقی در برداشت محصول از کسی پایمال نشود.

به گفته وی : رسم دیرینه اهالی با آمدن ماشین های صنعتی به کشاورزی از بین کشاورزان رخت بر می بندد  و کم کم این رسم با خرافات و اوهام به هم می آمیزد و خان های هر روستا از این موضوع برای تحکیم و بسط قدرت خود و اختلاف افکنی بین مردم استفاده می کردند .

نویسنده رمان «بر شکن» اظهار داشت: با ایجاد اصلاحات ارضی و کم رنگ شدن قدرت خان ها و تقسیم زمین بین مردم این اختلافات قبیله ای بیشتر می شود و بر شکن دستاویزی میگردد تا مردم به جان هم بیفتند و در قبال آن صاحبان املاک بیشترین سود را ببرند.

علیدوستی درباره ی داستان بر شکن گفت: داستان بر شکن همزمان با آغاز اصلاحات ارضی در ایران و ضعیف شدن قدرت خوانین آغاز می شود، با نزدیک شدن فصل درو اهالی به تکاپو برای درو کردن محصولات افتاده اند، که شخصیت اصلی داستان با نام کاکا نکبت در همین گیر و دار مریض می شود و کشمکش بین او که قبلا نیز مباشر خان بوده و مردم روستا آغاز می شود.

علی دوستی افزود: برای نوشتن این رمان یک سال تحقیق میدانی و پژوهش کردم و نوشتن آن حدود دو سال به طول انجامید .
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری،  این رمان در 156 صفحه با شمارگان 1250 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

حمید علیدوستی شهرکی متولد سال 1349 در شهرکرد است. علی دوستی تهیه‌کننده و کارگردان بازنشسته سازمان صدا و سیما است و تا کنون آثار بسیاری در قالب فیلم مستند و داستانی در کارنامه کاری خود دارد. پیش از این کتاب «وضعیت‌های نمایشی در شاهنامه فردوسی» از این هنرمند و نویسنده در حوزه هنری انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری منتشر شده است.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 46766

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46766/رمان-شکن-منتشر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir