کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

دُم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس!/ ضد و نقیض‌ها درخصوص بی‌قانونی‌در مراکز خرید و فروش ضایعات در شهرکرد

26 بهمن 1399 ساعت 8:47

با وجود اینکه بنابر اعلام رئیس اتحادیه مراکز خرید و فروش ضایعات، مرکزی در شهرکرد وجود ندارد که مجوز فعالیت نداشته باشد، اما با توجه به انتقادات مردمی باید بگوییم که متاسفانه تخلفاتی توسط این مراکز صورت می‌گیرد که لزوم انتقال آن‌ها را از مراکز مسکونی به محلی مخصوص و نظارت بیشتر بر کار آن‌ها بیش از پیش مشخص می‌کند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ رشد قارچ‌گونه واحدهای خرید و فروش ضایعات در سطح شهر شهرکرد در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای شهروندان به‌وجود آورده است.
 
اکثر این واحدها که در زمره مشاغل مزاحم هم هستند، مجوزی برای فعالیت خود نداشته و همین امر سبب می‌شود تا گاها شاهد بروز برخی از اقدامات غیرقانونی در آن‌ها باشیم، این درحالی است که واحدهای خرید و فروش ضایعات نباید در نقاط مسکونی و سطح شهر راه‌اندازی شوند و وجود تعدادی از این واحدها در مراکز برخی از محلات شهرکرد نه‌تنها زیبایی چهره شهر را گرفته که مزاحمت‌هایی را هم برای همسایگان ایجاد کرده و موجب سلب آسایش مردم شده است.
 
مراکز خرید و فروش ضایعات شهروندان را عاصی کرده است
 
حسینی یکی از همشهریان مهدیه‌ای در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بالای کوچه ما یک مغازه ضایعاتی وجود دارد و متاسفانه تردد‌هایی که در این محل وجود دارد و تجمع افراد در این مغازه مزاحمت‌هایی را برای ما پیش آورده است.
 
وی ادامه داد: مرکز خرید و فروش ضایعات سر و صدای اضافه دارد و از این لحاظ هم مشکلاتی را برای همسایه‌ها ایجاد کرده است.
 
این شهروند مهدیه‌ای یادآور شد: نمی‌دانم مغازه‌ای که در محله ما برای خرید و فروش ضایعات در نظر گرفته شده است مجوز قانونی برای کار دارد یا نه، اما این موضوع که یکی از صنایع مزاحم در سطح شهر اقدام به کار کرده است غیرقانونی است.
 
اموال مردم و بیت‌المال از دست سارقانی که خریدار اموال سرقتی را در اختیار دارند در امان نیستند
 
یکی از کشاورزان مهدیه‌ای در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برخی از معتادین اقدام به سرقت شیرهای فلکه، والف‌ها و دیگر ابزار و لوازم کشاورزی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه لوازم سرقتی توسط این افراد به برخی از مراکز ضایعاتی فروخته می‌شود افزود: اگر کسی این وسایل را خریداری نکند دیگر سارقان دست به چنین اقدامی نزده و ما را متحمل چنین خسارتی نخواهند کرد.
 
این کشاورز تاکید کرد: مسئولان ضایعاتی‌هایی که لوازم سرقتی را خریداری می‌کنند به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که این وسیله جزء دورریختنی‌ها بوده یا نو است اما متاسفانه اصلا به این موضوع توجهی نمی‌شود و نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: این تنها مشکل کشاورزان نیست و همه مردم محله از دست این اقدامات عاصی شده‌اند، دستگیره درها، درپوش لوله‌‌ها، کابل‌های تلفن و بسیاری دیگر از اموال مردم و بیت‌المال از دست سارقانی که خریدار اموال سرقتی را در اختیار دارند در امان نیستند.
 
اگر مراکز خرید و فروش ضایعات دور از منطقه مسکونی باشد مشکلات کمتری برای ساکنان بروز می‌کند
 
یکی دیگر از بانوان مهدیه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: چندی پیش تلفن منزل ما مدتی قطع شد و با وجود مراجعات بسیاری که داشتیم با این جواب مخابرات که کابل‌ها به سرقت رفته و باید خودتان خریداری کنید مواجه شدیم.
 
وی بیان داشت: اگر جایی برای خرید این لوازم از معتادان و سارقان وجود نداشته باشد، کسی هم دست به این اقدام نخواهد زد.
 
این بانوی مهدیه‌ای خاطرنشان کرد: این مراکز مزاحمت‌هایی هم برای ساکنان ایجاد کرده‌اند و این سوال همواره وجود دارد که چرا این مراکز باید در محله‌های مسکونی قرار بگیرند، درحالی که جزء صنایع مزاحم بوده و اگر دور از محله‌های شهری باشند شاید مشکلات کمتری برای اهالی ایجاد شود.
 
لزوم ساماندهی 40 انبار خرید ضایعات و 200 ماشین سیار خرید پسماند غیرمجاز در شهرکرد
 
حمیدعلی پوریان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت تابان صنعت پوریان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: طرح تفکیک زباله از تاریخ 17 شهریور در شهرکرد استارت خورده و همکاری مردم در حال بهبود یافته است.
 
وی از ایجاد اشتغال برای 43 خانوار در این طرح خبر داد و یادآور شد: اگر مردم و مسئولان دست به دست هم دهند و به جای آن که مقابل هم قرار بگیریم در کنار هم باشیم و از هم حمایت کنیم، می‌توان امیدوار بود افرادی که مشغول به کار خواهند شد، به بیش از این تعداد برسد.
 
پوریان با تاکید بر اینکه لازم است 40 انبار خرید ضایعات و 200 ماشین سیار خرید پسماند غیرمجاز که در این شهر فعال هستند، ساماندهی شوند و اگر همه در قالب یک شرکت با یک قیمت مشخص، لباس متحدالشکل و ماشین یکسان درآیند، اشتغالزایی چند برابر شده و مردم دید خوبی نسبت به شهر پیدا خواهند کرد.
 
پوریان بیان داشت: برای برخورد با کار غیرقانونی این انبارها و ماشین‌های غیرمجاز و ساماندهی آن‌ها از دادستانی نامه داریم و دفعه اول اخطار و دفعه دوم خودروها به پارکینگ منتقل خواهند شد اما چون ماشین سریعا آزاد می‌شود همکاری لازم را ندارند.

 پیگیری‌ها برای انتقال ضایعاتی‌ها از منطقه مسکونی به یک محله مخصوص صورت گرفته است
 
کاظمی سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: باید لیست مراکز خرید و فروش ضایعاتی‌هایی که مجوز ندارند از اداره صمت دریافت شود و سپس اصناف نسبت به تعطیلی واحدها اقدام کند.
 
وی ادامه داد: اصناف باید در این زمینه ورود کند و نسبت به پلمب واحدهایی که پروانه ندارند با همراهی نیروی انتظامی اقدام کنند.
 
کاظمی اضافه کرد: واحدهایی که مجوز فعالیت دارند معمولا اقدام غیرقانونی ندارند و متعهد به رعایت برخی مسائل هستند، با این حال بر کار این واحدها هم باید نظارت‌هایی صورت گیرد.
 
سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری با اشاره به اینکه فعالان عرصه خرید و فروش ضایعات نباید نسبت به خرید لوازم نو اقدام کنند ادامه داد: وسیله‌هایی که کارایی دارد و سر از ضایعاتی در آورد مشخص است که از راه نادرستی به دست آمده است.
 
وی افزود: یکسری از این مجوزات را اداره بازرگانی به ضایعاتی‌ها داده و یکسری را اداره صنایع.
 
کاظمی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای انتقال ضایعاتی‌ها از منطقه مسکونی به یک محله مخصوص درحال انجام است خاطرنشان کرد: یک زمین 95 هکتاری در جاده سامان برای استقرار مراکز خرید و فروش ضایعاتی‌ها درنظر گرفته شده است و باید یک سری پیگیری‌ها صورت بگیرد.
 
اتحادیه، اماکن و آگاهی به شدت با مراکز بدون مجوز برخورد می‌کنند
 
جلال غفاری رئیس اتحادیه خرید و فروش ضایعات در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: همه مراکز خرید و فروش ضایعاتی که در سطح شهرکرد فعال هستند مجوز فعالیت دارند.
 
وی تصریح کرد: اتحادیه، اماکن و آگاهی به شدت پیگیر این موضوع هستند که هیچ مرکزی بدون مجوز فعالیت نداشته باشد.
 
غفاری با اشاره به اینکه هر مرکز خرید و فروش باید مجهز به دوربین مداربسته باشد و این دوربین‌ها مرتب توسط اداره آگاهی چک می‌شود، بیان داشت: این مراکز همچنین موظف هستند دفتر خرید و فروش داشته باشند و مشخصات افرادی که برای فروش به این مراکز مراجعه می‌کنند باید در این دفاتر ثبت شود.
 
رئیس اتحادیه خرید و فروش ضایعات افزود: با وجود همه این حساسیت‌ها و کنترل‌هایی که صورت می‌گیرد اما باز هم شاهد بروز تخلفاتی در این راستا هستیم، افراد متخلف در این زمینه، خرید و فروش‌های غیرمجاز را در محلی غیر از انبار خود انجام می‌دهند.
 
غفاری ادامه داد: اگر تخلفی در این زمینه ثبت شود، مرکز خرید و فروش پلمب شده و فرد متخلف به‌عنوان مال‌خر محاکمه خواهد شد.
 
وی یادآور شد: ماشین‌هایی که به‌صورت سیار اقدام به خرید و فروش ضایعات می‌کنند عمده مشکل ما در این زمینه هستند چون نمی‌توانیم برخورد درستی با آن‌ها داشته باشیم.
 
غفاری گفت: صلاحیت افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند توسط اداره اماکن تائید می‌شود و اگر این تائیدیه وجود نداشته باشد پروانه‌ای برای آن‌ها صادر نخواهد شد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ با وجود اینکه بنابر اعلام رئیس اتحادیه مراکز خرید و فروش ضایعات، مرکزی در شهرکرد وجود ندارد که مجوز فعالیت نداشته باشد، اما با توجه به انتقادات مردمی باید بگوییم که متاسفانه تخلفاتی توسط این مراکز صورت می‌گیرد که لزوم انتقال آن‌ها را از مراکز مسکونی به محلی مخصوص و نظارت بیشتر بر کار آن‌ها بیش از پیش مشخص می‌کند.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 46683

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46683/د-م-خروس-باور-کنیم-یا-قسم-حضرت-عباس-ضد-نقیض-ها-درخصوص-بی-قانونی-در-مراکز-خرید-فروش-ضایعات-شهرکرد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir