کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد اقتصاد دانشگاه:

ریشه مشکلات اقتصادی ایران، در خود کشور و در عملکرد برخی مدیران است

23 بهمن 1399 ساعت 9:45

استاد اقتصاد دانشگاه گفت: مشکلات اقتصادی ایران، ریشه در خود کشور و در میان مدیریت آن دارد، قانون نباید برای مردم باشد بلکه باید برای مقامات نیز اعمال شود.


پروانه کمالی دهکردی استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مشکلات کلی اقتصاد ایران شامل، رکود، تورم، بیکاری، بی‌برنامگی در همه زمینه‌ها و... هستند.

استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایران یک کشور تک‌محصولی است، البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌هایی برای برون‌رفت از این وضعیت شد، گفت: قبل از انقلاب، 99 درصد درآمدهای دولت از طریق درآمدهای نفتی تأمین می‌شد.

وی افزود: تعداد سمینارهایی که برای برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی در کشور برگزار شد از تعداد اقدامات مؤثری که برای تغییر اقتصاد تک‌محصولی انجام می‌شد بسیار بیشتر بود، چون سمینار گذاشتن برای مدیران و مقامات اجرایی امتیاز دارد.

کمالی با بیان اینکه موضوع جالب دیگر این بود که مقالاتی که در این‌گونه  سمینارها ارائه می‌شد به‌هیچ‌وجه ربطی به تغییر و اصلاح اقتصاد تک‌محصولی نداشت یا مقالات، توسعه‌ای نبودند، ادامه داد: به‌نوعی این اقدامات بیشتر مانور و شعار بودند تا اقدامات واقعی جهت رفع مشکل و حتی یک صدم خروجی این سمینارها و همایش ها جهت توسعه صادرات غیرنفتی نبود.

استاد اقتصاد دانشگاه عنوان کرد: از طرفی با توجه به همه اقداماتی که ساختارهایی مثل گزینش برای چیدمان افراد در پست‌های مختلف در کشور انجام می‌دهند اما شاهدیم که فاسدترین نیروها بر سر کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در همین سال‌های اخیر در خبرهایی که از رسانه‌های مختلف منتشر شد بیشترین مشکلات به لحاظ فساد مالی و اقتصادی را شاهد بودیم آن هم در مقامات و نه در مجموعه زیردست.

کمالی اضافه کرد: می‌بینیم که مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد، ایران سال 58 هم تحریم بود، در دوره جنگ تحمیلی هزینه‌های فراوانی به کشور تحمیل می‌شد اما این فشاری که اکنون روی مردم و اقتصاد کشور وجود دارد، آن زمان وجود نداشت، چون مدیران و دست‌اندرکاران در آن سال‌ها فاسد نبودند.

استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم نگران سرنوشت کشور و پایمال شدن خون شهدا هستند، یادآور شد: به همین دلیل است که با وجود همه مشکلات  کار و تلاش می‌کنند، در انتخابات شرکت می‌کنند و هر جایی که به حضور آن‌ها نیاز باشند حاضر می‌شوند ولی در آخر عملکرد برخی مسؤولان همه این زحمات آنان را نقش بر آب می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی مسؤولان بالادستی وظایف خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند چه انتظاری می‌توان از مدیران و کارکنان لایه‌های میانی و پایین داشت، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی ایران، ریشه در خود کشور و در میان مدیریت آن دارد، قانون نباید برای مردم باشد بلکه باید برای مقامات نیز اعمال شود.

کمالی با تأکید بر اینکه پول کشوری که دشمن واقعی این کشور است سرنوشت اقتصاد مار را تعیین می‌کند چرا باید به این مرحله برسیم، بیان کرد: یکی از چالش‌های امروز این است که مسؤولان درد مردم را نمی‌دانند چون زندگی آن‌ها را درک نکرده‌اند.

انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 46674

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46674/ریشه-مشکلات-اقتصادی-ایران-خود-کشور-عملکرد-برخی-مدیران

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir