کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تونل وحشت بازار لوازم خانگی/

قدرت خرید مردم یک چهارم شده است/کابوس خرید جهیزیه برای زوج های جوان

14 بهمن 1399 ساعت 14:29

بازار لوازم خانگی، یکی از بازارهای شاخص و مهمی است که پس از سهمیه بندی بنزین، از موج افزایشی ایجاد شده در نظام اقتصادی کشور بهره کافی برده و اغلب کالاهای موجود و ناموجود این بازار گرانی قابل توجهی را تجربه کرده است.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ سال‌ها پیش که خانه‌ها بزرگتر بود و سرعت تحولات تکنولوژی نیز اینطور سرسام آور نشده بود، وقتی جوانی به سن ازدواج می‌رسید کم‌کم برخی اقلام ضروری برای رفتن به خانه برایش‌ تهیه می‌شد، خانواده پسر تلویزیون و فرش و کمد و خانواده دختر هم لوازم یخچال و اجاق گاز و... را خریداری کرده و در گوشه‌ خانه نگه‌می‌داشتند تا به وقتش هم استرس خرید را کاهش دهند و هم فشارمالی کمتری به خانواده‌ها وارد شود.

حالا اما آنقدر هرماه مدل‌های مختلف وارد باز می‌شود که عملا امکان خرید زودهنگام لوازم ضروری خانه عروس و داماد وجود ندارد، خانه‌ها هم کوچکتر شده و بسیاری از زوج‌ها ترجیح می‌دهند تا لوازمی را که خریداری کرده‌اند، مستقیم به خانه خودشان ببرند. این شرایط که فشار مالی بیشتری به خانواده‌ها وارد می‌کند اخیرا با نواسانات قیمت در بازار مشکل جدیدی را هم به وجود آورده و آن تغییر روزانه قیمتهاست.

اوضاع بازار لوازم خانگی به قدری خراب است که هم مشتری‌ها به دلیل نوسانات قیمتی و هم بخاطر کاهش توان خرید، تمایلی به خرید ندارند؛ مثلا ماشین لباسشویی  در همین مدت از 3 میلیون تومان به 7 میلیون تومان رسید ، یا ظرفشویی که تا یک ماه پیش 4 میلیون و 800 هزار تومان بود، الان 9 میلیون قیمت خورده؛ خب در این شرایط اوضاع  چطور پیش می رود؟

وقتی وضعیت این روزهای بازار را میبینیم متوجه کاهش خرید مردم میشویم و این برای مشتری عذاب آور است که وقتی میخواهد جهیزیه ای را تهیه کند به حداقل ها هم راضی شود اما باز هم قیمت ها به قدری بالا است که توان خرید را به کلی از برخی مردم سلب می کند و این امر برای یک مغازه دار نیز سخت بوده چراکه روز به روز مشتری های خود را از دست می دهد.

در حالی که در بازار لوازم خانگی خارجی، عمده افزایش قیمت‌ها به دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی و نبود جنس در بازار است. الان فروشنده‌ای که جنس خارجی می‌فروشد، موجودی انبارش را می‌فروشد؛ برای همین هم هست که نه تنها قیمت یک جنس از یک برند در شهرستان متفاوت است بلکه در همین بازار هم مغازه به مغازه، قیمت یک جنس متفاوت است.

نوسان قیمت لوازم خانگی داخلی اگر بیشتر از خارجی‌ها نباشد کمتر نیست؛ چون به گفته خودشان، لوازم و قطعات اجناس آن ها هم از خارج وارد و در ایران فقط مونتاژ می‌شود.

اکثر قطعات لوازم خانگی ایرانی هم چینی است و مثلاً یخچالی که حدود یک میلیون و 100 هزار تومان بود الان بیش از 3 میلیون تومان شده.

قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار به نسبت سال گذشته تقریباً 3 برابر شده است. یک روز کارخانه می‌گوید ورق گران شده، یک روز قیمت مواد پتروشیمی بالا رفته و یک روز می‌گویند رنگ نداریم. این تازه منهای کمپروسور و ال‌ای‌دی و قطعاتی است که از خارج کشور وارد می‌شود.

اصلا هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن قیمت در بازار نیست؛ حتی در این چند وقت که قیمت دلار پایین آمده در حالی که لوازم خانگی ایرانی برعکس عمل کرده اند و افزایش قیمت داشته‌اند و شاید در همین چند هفته 10 تا 15 درصد قیمت لوازم خانگی ایرانی گران‌تر شد.

وضعیت بازار به قدری بد است و فروش به اندازه‌ای پایین آمده که فروشندگان به جای سود 10 درصدی که مصوب اتحادیه است، مجبورند اجناس را با سود 2 تا 3 درصدی بفروشند چون در این شرایط، بازار کشش سود بیشتر را ندارد و مشتری‌ها همین مقدار هم توان خرید ندارند.



بزرگترین مشکل ما افزایش روزبه روز قیمت لوازم خانگی است

منصوری یکی از شهروندان شهرکردی  با اشاره به اینکه بعد از عید مراسم عروسی دخترم را در پیش داریم اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما افزایش قیمت لوازم خانگی است.

وی با اشاره به اینکه هر روزی که  برای خرید یک کالا مراجعه میکنم قیمت آن  نسبت به روز گذشته افزایش داشته است بیان داشت: قیمت هایی که امروز در بازار است سه برابر قیمت همین اجناس در سال گذشته می باشد.

موسوی با بیان اینکه وضعیت این روزهای بازار بسیار تاسف آور و دردناک است بیان داشت: اگر تاکید بر ازدواج آسان است باید زمینه های آن هم فراهم شود.

نظارت درستی بر روی بازار نیست

این شهروند شهرکردی ادامه داد: متاسفانه قیمت های بالا سدی در برابر ازدواج جوان ها است و به عنوان مانعی هر روز این سنت پیامبر را به تاخیر میاندازد.

موسوی خاطر نشان کرد: بسیاری از دختران جوانی که خودم آن ها را میشناسم به دلیل مشکلات مالی مجبور می شوند ازدواجشان را به تاخیر انداخته و یا از فکر ازدواج بیرون آمده و خواستگاران خود را رد می کنند.

وی اذعان داشت: اگر میخواهیم جامعه به فساد کشیده نشود باید زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنیم و کنترل قیمت لوازم خانگی یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه است که مسئولان باید فکری به حال این مسئله بکنند.

موسوی با اشاره به اینکه نظارت درستی بر روی بازار نیست بیان داشت: قیمت ها با یکدیگر تفاوت هم دارد و دیگر حتی اطمینانی به اصل بودن یک جنس هم نمی توان کرد.

این شهروند شهرکردی یادآور شد: وقتی قیمت دلار بالا می رود جنس ها هم به همان نسبت بالا می رود اما متاسفانه هنگامی که دلار کاهش پیدا می کند هیچ گونه تغییری در کاهش قیمت لوازم خانگی دیده نمی شود و این خود سوء مدیریت در بازار را می رساند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ وضعیت بازار به قدری بد است و فروش به اندازه‌ای پایین آمده که فروشندگان به جای سود 10 درصدی که مصوب اتحادیه است، مجبورند اجناس را با سود 2 تا 3 درصدی بفروشند چون در این شرایط، بازار کشش سود بیشتر را ندارد و مشتری‌ها همین مقدار هم توان خرید ندارند.



برندهای متنوع در بازار انتخاب را برای ما سخت می کند

یکی از مغازه داران شهرکردی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از روزی که قیمت اجناس رو به افزایش بوده تعداد مشتری های ما نیز کمتر شده است.

فتحی با اشاره به اینکه ما در گذشته تعداد مشتری هایمان بیشتر بود بیان داشت: الان نزدیک به 10 روز است که هیچ گونه جنسی را فاکتور نکرده ایم.

وی با اذعان بر اینکه افزایش قیمت ها هم به ضرر مغازه دار و هم به ضرر مشتری است بیان داشت: ما خودمان وقتی بخواهیم جنسی را خریداری کنیم مجبور یم با قیمت بالا بخریم و تنها با سود سه یا چهار درصد آن جنس را به دست مشتری بدهیم و وقتی مشتری با این قیمت مواجه می شود گمان می کند که ما کالا را گران می فروشیم و این خود به ضرر ما تمام می شود.

این مغازه دار ادامه داد: هر روز قیمت کالا ها متفاوت است و ما حتی نمی توانیم برنامه ریزی درستی بر روی این مسئله داشته باشیم.

فتحی با اشاره به اینکه متاسفانه کیفیت کالا ها نیز کمتر شده است بیان داشت: هر روز که بخواهیم یک جنس خریداری کنیم با برندهای متفاوت و نا معتبر مواجه می شویم و این خود برای خرید کردن ما را دچار سرگردانی می کند.
  
به گزارش جهانبین نیوز ؛ از یک طرف افزایش قیمت‌ها در مورد لوازم خانگی ایرانی غیرمنطقی است و اساساً‌ با توجه به سهم ارزبری آن‌ها نباید این میزان افزایش قیمت داشته باشند، از طرف دیگر در نحوه توزیع محصولات نیز این شرکت‌ها ترفند خاصی را در پیش گرفته اند؛ شما به یکی از نمایندگی‌های شرکت‌های داخلی مراجعه کنید؛ وقتی جنسی را می‌خواهید می‌گویند موجودی نداریم ولی جالب اینجاست که همان جنس با همان برند و رنگ مورد نظر شما در بازار به وفور وجود دارد؛ این یعنی شرکت تولیدکننده برای اینکه بتواند سود بیشتری داشته باشد، به جای ارائه محصولش در نمایندگی با قیمت مصوب، آن را گرانتر به مغازه‌دار می‌دهد و همین می‌شود که شما آن جنس را در نمایندگی تولیدکننده‌اش پیدا نمی‌کنید .

80 درصد عامل رکود عدم مدیرت است

بهروز مردانی نژاد کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: چند عامل کلان از جمله رشد نقدینگی  منجر به تورم ملی شد.

وی با اشاره به اینکه وقتی نقدینگی بالایی داشته و ان را کنترل کنی جمع می شود و یک جا آزاد می گردد بیان داشت: این دولت دو شک بزرگ را وارد کشور کرد که عامل آن سند شد.

مردانی نژاد با اشاره به اینکه 2 شک را خود دولت وارد کرد بیان داشت: بهمن ماه سال گذشته یه تنش به وجود آمد و شک دوم عید سال 97 بود که دلار به 20 هزار تومان هم رسید.

وی یادآور شد: برای اینکه بانک ها از قافله عقب نمانند با واسطه پول و ثروت و ترس از اینکه اینها از دست نرود وضعیت را بالا برند و یک عامل این موضوع  نقدینگی بود.




رکود طی 20 سال اخیر در ایران بی سابقه بوده است

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آقای رئیس جمهور در دوره اول ریاست جمهوری خود گفتن تورم 10 تا 20 درصد بوده و دلیل ان تحریم   است گفت: عدم مدیریت موجب رکود شد .

مردانی نژاد عامل چهارم تورم را جنبه روانی دانست و گفت: جنبه روانی بر روی تحریم ها تاثیر گذار است در واقع تحریم ها 20 درصد است اما به آن جنبه روانی می دهند و روی آن خیلی کار می کنند که متاسفانه هر بار به یک کالا حمله می کنند و همه اینها عوامل متعددی می شود تا تورم ایجاد شود.

وی با اذعان بر اینکه ما نمی توانیم از اقتصاد دست بکشیم و اقتصاد بومی را شکل
دهیم بیان داشت: باید دولت بتواند اقتصاد مقاومتی را طرح کند و بر اساس ان اقتصاد بومی را حرکت دهد.

وی با بیان اینکه دولت باید مدیریت کار را درست انجام دهد عنوان کرد: در مدیریت آدم هایی که نظریه قبلی را پیش بردند نمی توانند اقتصاد مقاومتی را پیش ببرند.

دولت مردان ما از پنج سال گذشته تنها به غرب تکیه کرده اند

مردانی نژادبا تاکید بر اینکه دنیا فقط غرب نیست اما متاسفانه دولت مردان ما از پنج سال گذشته تنها به غرب تکیه کرده اند خاطر نشان کرد: ما در بهترین وضعیت هم نمی توانیم تولیدات خودمان را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

وی با اذعان بر اینکه نگاه به خارج باید عوض شود  افزود: کشور ما تکنولوژی که به درد کشورهای غرب بخورد را  ندارد .

وی ادامه داد: 650 میلیون جمعیت هست که نیاز به صنایع ما دارند و مشتری ما هستند ما می توانیم با آن ها تفاهم نامه بسته و پول آن ها را در ازای فروش تولیداتمان به کشور بیاوریم.

مردانی نژاد با اشاره به اینکه ما دو میلیارد همسایه داریم که متاسفانه اینها را رها کرده و روی کشورهای اروپایی زوم کرده ایم تصریح کرد: آن هایی که می توانند از ما خرید کنند را رها کرده ایم  دل به آمریکا و اروپا بسته ایم و این بزرگ ترین ضعف ما است.



با نقدینگی های داخل کشور می توانیم کشور را نجات دهیم

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: ما می توانیم منابع خام را تبدیل به تکنولوژی کنیم و با نگاه منطقه ای می توانیم هم صادر کنیم و هم مبادله کالا را بگیریم که همه اینها نیازمند یک مدیریت جامع است و زمانی اتفاق می افتد که نگاه جدی به ان شود.

مردانی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: قطعا" ما می توانیم از این رکود خارج شویم و شرط آن گوش دادن به فرمایشات مقام معظم رهبری و همت مسئولین است تا از این وضعیت بتوانیم فرار کنیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ چند ماهی است که شاهد افزایش سه برابری اجناس به خصوص لوازم خانگی هستیم که همین امر موجب شده تعداد خریداران روز به روز کاهش پیدا کرده و این امر به ضرر فروشنده نیز خواهد بود.

به نظر می رسد تنها راهی که می توان از این جنگ اقتصادی بیرون آمد اجرای طرح اقتصاد مقاومتی است و این مسئله نه تنها کیفیت تولیدات ما را بالا می برد بلکه صادرات ما به کشورهای همسایه نیز افزایش پیدا کرده و همین امر موجب می شود پول بیشتری به کشور تزریق شود و در نتیجه از این جنگ اقتصادی روانی بیرون خواهیم آمد.

این امر محقق نخواهد شد جز تدبیر دولت و مدیرت صحیح و کار آمد .

انتهای پیام/1020ج

 


کد مطلب: 46603

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46603/قدرت-خرید-مردم-یک-چهارم-شده-کابوس-جهیزیه-زوج-های-جوان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir